16v turbokonvertering

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Termostathuset skulle konstrueras, jag ville såklart ha ett så litet hus som möjligt. Den minsta termostaten som jag hade liggandes var till en Ford Sierra så jag byggde huset efter den. Jag passade även på att göra fäste för tempgivare i huset.
För att få så liten diameter på huset som möjligt och för att underlätta vid skruvande så valde jag att använda en V-bandsklämma för att hålla ihop halvorna istället för skruvar. Halvorna tätas med en o-ring.
Det blir spännande att se om det kommer att hålla tätt under värme och tryck.   
 
Bilagor
Termostathusdelar.
Termostathusdelar.
Monterat.
Monterat.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Medans jag ändå stod vid svarven så passade jag på att svarva ett remhjul till vattenpumpen i aluminium.
Bilagor
Remhjulet som kommer att få försänkta skruvar senare.
Remhjulet som kommer att få försänkta skruvar senare.

minimini
Inlägg: 765
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av minimini »

Glädjesläde skrev:
9 december 2020 kl. 11:53
Rörböjarna som grenröret ska byggas av köptes hos en firma som är specialiserade på just rostfritt. På så vi kunde jag hitta en diameter som inte är onödigt stor. Rördiametern beräknades genom att räkna på arean i utblåskanalen (Ventilsätets inre area minus ventilskaftets area). 
Med rör som inte är allt för stora så kan man göra ett grenrör som får plats bakom motorn utan att såga i torpedväggen.
 

 
är det bra att sätta turbon där, det blir fruktanssvårt varmt kan jag berätta.
jag har turbon på höger sida om motorn ovanför kopplingskåpan o jag kör utan innerskärmar o det blir jättevarmt i motorrummet även med den placeringen
 
TURBO ROCKS..
henriks bygg

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Det visar sig. Jag ska isolera grenröret och downpipe och sätta turbomössa på turbon. Det blir även gälar i huven för att öka luftflödet genom motorutrymmet. Men om det inte fungerar så blir det omplacering av turbon.

minimini
Inlägg: 765
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av minimini »

jo jag har också lindat grenrör o downpipe o avgasrör in under halva bilen
va vet du om turbomössa
jag har också tänkt på det men är lite klyven, turbon blir ju inte av med värmen,
det kanske funger om man har efter kylning på turbon.
typ elektrisk vatten pump som snurrar vidare när man stänger av motorn
hur tänker du runt detta
TURBO ROCKS..
henriks bygg

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Jag vet att turbomössor är effektiva på att hålla värmen inne i turbinhuset vilket är bra (mer energi till turbinen). Men det är även bra till att hålla värmen borta från kompressorsidan av turbon.
Jag har tyvärr ingen vattenkylning på min turbo. Så jag får låta motorn gå på tomgång ett tag efter hårt körning innan jag stänger av. Vilket är ett vanligt sätt att undvika koksning av oljan i turbon på trimmade turbo bilar.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Gavlar till intercoolern gjordes i 3mm aluminiumplåt. Jag har inga märkvärdiga plåtformar-maskiner eller verktyg så det mesta är gjord med hammare och skruvstäd. Jag brukar alltid börja med att göra pappmallar.
Bilagor
Profil av plåtens form.
Profil av plåtens form.
Allt ska kopplas samman.
Allt ska kopplas samman.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Nedre gaveln var värst när det gäller utrymme men jag fick till det tillslut. Slanganslutning svarvades och svetsades också.
 
 
Bilagor
Anslutning.
Anslutning.
Sidan närmast startmotorn.
Sidan närmast startmotorn.
Senast redigerad av 1 Glädjesläde, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Övre gaveln kvar, ganska knepigt att få alla radier och vinklar rätt. Men om man bara håller på tillräckligt länge så blir det okej till slut. 
Bilagor
Färdigformat och punktat.
Färdigformat och punktat.
Två av fyra plåtar klara.
Två av fyra plåtar klara.
Senast redigerad av 1 Glädjesläde, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Jag svetsade även ett tryckrör mellan intercoolern och gasspjället. Men detta rör kommer nog att ändras lite senare då jag funderar på att montera ett elektroniskt gasspjäll istället. 
Bilagor
20210220_113416.jpg

CMA67
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 juli 2012 kl. 23:03
Ort: Skara

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av CMA67 »

Kanon jobb du gjort // Björn

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Tack! :D

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Medans motorn satt i karossen började jag leta efter ett lämpligt luftfilter till motorn. K&N har en bra hemsida där de uppger måtten på alla deras filter och om man mejlar dem så kan man få svar på hur många hästkrafter de olika filtren säkert kan leverera luft till. 
Först kollade jag på vanliga runda filter som man kan fästa på en rör-ände. Det visade sig att att det faktisk var svårt att få plats med ett sådant filter om man ville ha ett filter som skulle flöda tillräckligt mycket luft. Det hade säkert gått om man hade tagit bort spolarvätskebehållaren men vid det tillfället kände jag för att ha den kvar på samma ställe.
Bilagor
Utrymme för filter.
Utrymme för filter.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

En annan nackdel med ett runt filter i just det här fallet är att stället där det ska sitta kommer att vara varmt och det skulle vara ganska omständigt och trångt att bygga en låda runt det runda filtret som man sedan kan leda in frisk luft in i.
Det visade sig även att panel-filter som flödar tillräckligt var lättare att få plats med än ett vanligt runt filter. 
Nackdelen är att det måste byggas en luftfilter-låda. Men friskluft ska ju ändå ledas till filtret så det var lika bra att bygga allt i ett så att säga. 
Det blev till slut ett panelfilter från K&N.  
 
Bilagor
Panelfilter till Honda Civic.
Panelfilter till Honda Civic.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Luftfilterlådan kommer kunna delas på mitten för att kunna plocka i och ur filtret. Jag började med att göra två ramar som filtret passar i. Därefter svetsade jag fast in- och ut-gångar med tillfälliga stänger. Tanken är att friskluft ska komma in via en slang som kommer genom inre skärmväggen. Slangens ände hamnar förhoppningsvis någonstans i luftströmmen längst ner till höger under stötfångaren. 
 
Bilagor
Inramat filter med anslutningar.
Inramat filter med anslutningar.

Skriv svar