16v turbokonvertering

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Att forma plåtarna till luftfilterlådan var jobbigt. Jag ville ju ha fina radier överallt precis som på intercoolern. Fast här var radierna mycket knepigare och snävare. Plåten är 3mm och inte helt lätt att forma. Men efter mycket krånglande, värmande och uppdelande av vissa plåtar så fick jag till det tillslut. 
 
Bilagor
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Senast redigerad av Glädjesläde den 6 mars 2021 kl. 21:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Det enda som saknas i dagsläget är gångjärn i botten och en låsning på toppen av lådan. 
 
Bilagor
Filterlåda.
Filterlåda.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Cooper-74 »

Vet inte exakt när spolarbehållaren flyttade till bagaget, sattes då på höger hjulhus.
Kanske en ide för att få mer plats under huven?
Men spolarbehållaren kanske är till vatten/metanolinsprutning? 😉
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av minimini »

jag satte min spolar burk inne i bilen på höger sida vid a plåten
perfekt o sitter inte ivägen för fötterna
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Ja, såhär i efterhand så hade nog det varit det bästa. Jag har en tendens att krångla till det ibland. Men nu är det gjort i alla fall :P
Användarens profilbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Det sista som jag passade på att göra medans motorn satt i karossen var att forma utblåset till turbon. Turboflänsen har en knepig form som ska gå över till ett runt rör. Rostfrittstål är hårt och ganska jobbigt att forma så jag delade upp övergången i flera delar. 
Bilagor
Punktat.
Punktat.
Användarens profilbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Jag har inte skaffat drivaxlar än och eftersom att det är väldigt trångt mellan växellådan och framvagnen så väntar jag med nedre halvan av röret tills jag har alla delar och vet helt säkert hur motorn ska sitta i framvagnen.
Men röret tar sig mellan grenröret och balken som sitter efter torpedväggen i alla fall. Resten får lösas vid ett senare tillfälle.
 
Bilagor
.
.
.
.
.
.
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av minimini »

det blir jävligt bra detta, ska bli skoj o se när du får liv i den
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Tack! Ja, får hoppas att allt funkar till slut :)
Användarens profilbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Det mesta som behövde göras medans motorn var i en kaross var gjort och jag tog ur motorn ur karossen och återställde bilen med originalmotorn så att man kan använda bilen igen.
Bilagor
Turbomotor.
Turbomotor.
Originalmotorn.
Originalmotorn.
Senast redigerad av Glädjesläde den 20 mars 2021 kl. 14:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Och det är där jag är i dagsläget.
Motorn står på en lastpall med hjul. Det är en del kvar att göra, olika fästen, helsvetsning, byte av kolvar och annat smått och stort finns att göra. 
Just nu är jag upptagen med mycket annat så det kommer inte att bli lika frekventa uppdateringar här, men kanske lite då och då. 
Jag har just nu inte tillgång till en riktig verkstad att bygga en hel bil i, så det kommer att dröja ett tag innan motorn sitter i en fungerande bil. Men jag kommer antagligen att provstarta motorn innan jag sätter den i en bil.
Bilagor
Läget just nu.
Läget just nu.
Användarens profilbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Framtidsplaner, 
Jag är tvungen att byta kolvarna i motorn och det kan hända att jag passar på att sätta i foder i blocket då för att få lite mer gods mellan cylindrarna. Utöver det så blir det en del småsaker att göra som sagt. Tanken är att få motorn att fungera bra först. Kanske mappa den i bromsbänk så att jag är helt säker på att allt fungerar innan jag köper en dyr drevsats till lådan.
Något som vore kul att konstruera är ett kitt som man kan monterar i växellådan för att göra om den till sekventiell. Jag har sett bilder och klipp på internet men ingen som säljer något sådant kitt vad jag vet (förutom kompletta lådor förstås).
När jag har tillgång till bättre verkstad så kommer jag att använda en av karosserna som jag har och sätta motorn i. Det är ett tag kvar tills dess tyvärr, men det är det som är planen i alla fall :)  
 
Kojakombi
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 april 2005 kl. 21:56
Ort: Skurup

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Kojakombi »

Såå jäkla spännande o såå imponerad av ditt arbete!
Nu känns det ju nästan lite snopet att man inte får vara med om slutresultatet (med en gång) men jag är säker på att du genomför detta med ditt stora kunnande o din drive.
Glöm inte oss som törstar efter fortsättningen men forcera inte så att du storknar innan det blir färdigt.
Stor tumme-upp för ditt jobb.
Mvh. Tomas
Användarens profilbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Tack så mycket Tomas! :D
Jag lovar att uppdatera när jag gör något, även om det bara är något litet som ett fäste eller liknande. Att få igång motorn borde inte vara så långt borta. Men att få i den i en fungerande bil kommer nog att dröja tyvärr. Oavsett vilket så kommer jag att skriva om det här. :) 
 
 
 
Skriv svar