16v turbokonvertering

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 58
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Eftersom att jag ändå skulle sätta upp blocket i fräsmaskinen så bestämde jag mig för att sätta igen alla hål på ovansidan av blocket. För att sedan kunna fräsa upp de hål jag behövde på rätt ställen. Jag lyckades hitta gjutjärns bitar som jag kunde svarva till och gänga till pluggar. En del använder mässing men det känns bäst att ha hela ytan i gjutjärn. 
Hålen i blocket gängades och pluggarna skruvades fast i blocket med lite kemiskmetall på gängorna.
 
Bilagor
Gängade hål redo för gjutjärnspluggar.
Gängade hål redo för gjutjärnspluggar.

Användarvisningsbild
Crona
Inlägg: 1127
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Crona »

Ser riktigt proffsigt ut 8)
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg

Cooper-74
Inlägg: 893
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Cooper-74 »

Blir det överdimension på kolvarna, typ 73,5 =1380 eller nåt sånt?
Kanske inte pallar för turbo då.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 58
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Tack Thomas!
Ja precis, för att cylindrarna ska hamna rätt i förhållande till topplockets förbränningsrum så måste man offset-borra cylindrarna. Och för att borren ska ta rent runt hela varvet så måste storleken vara minst 73,5mm.
Och det är här som jag är lite osäker på om det kommer att funka. Väggen mellan cylindrarna blir tunn, detta i kombination med ett block som inte var designat för att ha 10st pinnbultar på just de positionerna som de nu sitter på och sedan laddtryck på det... Jag är fundersam på hur mycket laddtryck motorn egentligen kommer att klara. Därför har jag tankar kring att sätta i foder och byta till kolvar med mindre diameter för att få mer gods runt cylindrarna, men jag är inte helt säker än.
Om någon här har erfarenhet av att trimma koja-motorer så får ni gärna säga vad ni tror om det hela.

Cooper-74
Inlägg: 893
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Cooper-74 »

Tidigare har engelsmännen i dom flesta fall nöjt sig med 1293cc dvs ,020" överdimension till turbo.
Men kör inte MED kompressor på sina konverteringar med tysktopp?
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 58
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Okey. Vet inte, såg inget kompressor-kit på deras hemsida i alla fall.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 58
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Sedan var det dags för bearbetning. Avplaning av gjutjärnspluggarna, hål för pinnbultar och kylvätska samt offsetborrning av cylindrarna.
Jag lämnar 0,2mm till hening av cylindrarna, det och slutliga planingen av toppytan på blocket kommer en motorfirma att göra.  
Vet inte riktigt hur jag ska göra för att få bilderna i rätt ordning, så här kommer de i o-ordning.
 
Bilagor
Avplaning av pluggar.
Avplaning av pluggar.
Fräser upp alla små hål.
Fräser upp alla små hål.
Inte så mycket material kvar mellan cylindrarna.
Inte så mycket material kvar mellan cylindrarna.
Borrning av cylindrarna.
Borrning av cylindrarna.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 58
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

För att få lite mer styrka i gängorna och jämnare fördelning av krafterna i blocket så använde jag Helicoil till pinnbultarnas gängor.
Bilden nedan visar en stor nackdel med att byta plats på topplockets pinnbultar. En del av bultarna har mindre gods på sin nya plats än vad dom hade på sin ursprungliga plats. Detta i kombination med tunna väggar mellan cylindrarna och överladdning skulle kunna resultera i trasiga topplockspackningar. En lösning skulle vara att göra blocket lång-bultat, alltså att ha pinnbultar som går hela vägen ner till ramlagrenas gjutgods. Men det är inte säkert att det går eftersom att det går oljekanaler och annat där nere. 
 
Bilagor
Gänga.
Gänga.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 58
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Oljekanalen till original topplocket går raka vägen upp till topplocket genom topplockspackningen. Motorcykeltopplocket har sin oljeanslutning på sidan av topplocket. 
Oljekanalen i blocket pluggades igen ovanifrån och en ny anslutning till kanalen gjordes från sidan istället. Tanken är att göra ett rör eller slang mellan de två hålen och på så vis leda olja från blocket till topplocket. 
Jag var lite fundersam kring hur det skulle bli med oljetrycket när man byter topplock. Men enligt motorfirman som jag lämnade delarna till så konsumerar ett topplock med vippor mer oljeflöde än ett topplock med kamaxlar och tryckare. Så förhoppningsvis så ska det inte bli några större problem med oljetrycket.
 
Bilagor
Anslutningar till oljekanaler, till vänster.
Anslutningar till oljekanaler, till vänster.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 58
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Ett vanligt sätt att få lite mer stabilitet i blocket är ju att plana av mittersta ramlageröverfallet och skruva fast en stålbit på överfallet. Alternativt att byta till 4-bultade ramlageröverfall. Jag valde att göra en blandning av dessa två. Jag använder original överfallet för att slippa line-borra ramlagrena men jag gör en så grov förstärkning som jag kan få plats med samt även 4st bultar. Här är det givetvis viktigt att djupet på förstärkningen är exakt lika som höjden på ramlageröverfallet. En line-hening av ramlagrena görs även efteråt eftersom att rundheten på hålet förändras av fler bultar och av nya bultar men även av bearbetningen.  
 
Bilagor
Färdig förstärkning.
Färdig förstärkning.
Bearbetning av förstärkning.
Bearbetning av förstärkning.

minimini
Inlägg: 729
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av minimini »

spänande.. ser fram emot varje uppdatering
TURBO ROCKS..
henriks bygg

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 58
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Efter detta så var det dags att hitta ett bra upplägg på vilken kamrem som skulle användas, vart den skulle gå och hur den skulle spännas. Jag kollade på lite olika bilder på internet och såg att en del använde vad som såg ut att vara remhjul, spännare och rem från Fords "Pinto"-motor. Denna motor har jag erfarenhet av då jag har ägt några Fordar genom åren. Vilket också har gjort att jag hade lite sådana delar liggandes. 
Men när jag monterade delarna tillfälligt så upptäckte jag att det inte riktigt gick att få till det på ett bra sätt, remmen var för kort bland annat. 
Jag förstod att det nog inte var en rem från Fordmotorn som andra hade använt utan någon annan typ av rem. 
Först kollade jag ifall att det gick att specialbeställa remmar med rätt tand-profil i olika längder men det verkade inte helt enkelt. 
Medans jag sökte runt på internet efter olika remmar med rätt tand-profil så upptäckte jag att Volvo 240 har samma typ av rem fast längre. Jag fick även med ett remhjul när jag köpte blocket och veven som jag inte riktigt vet vart det kommer ifrån (Kanske från en Volvo?).
Det slutade med att jag köpte en Volvo-rem och använde det okända remhjulet (till att driva oljepumpen med) tillsammans med kamremshjul och spännare från en Ford Pintomotor.
 
Bilagor
Den för korta Ford-remmen. På golvet ligger remhjulet med okänt ursprung som jag bytte till senare.
Den för korta Ford-remmen. På golvet ligger remhjulet med okänt ursprung som jag bytte till senare.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 58
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Vid detta tillfälle blir det väldigt mycket mätande igen och kollande och mätande igen och mer mätande för att vara säker.
Man vill att kamremmen ska gå så nära motorn som möjligt utan att ta i varken generator, vattenpump, vattenpumpens remhjul. Samtidigt som vevaxelns remhjul ska ligga i linje med generatorns och vattenpumpens remhjul. Allt detta hänger även ihop med vilken typ av rem-spänning som används till kamremmen. Dessa mått är viktiga inför svarvningen av alla adaptrar som behövs till remhjulen som kamremmen går efter. 
 
Bilagor
Remspännare och vev-kamremshjul från Ford.
Remspännare och vev-kamremshjul från Ford.
Mycket att tänka på.
Mycket att tänka på.

Användarvisningsbild
Crona
Inlägg: 1127
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Crona »

Imponerande och intressant att läsa hur du går till väga och löser problemen allt efter de uppstår :D
Ser ut som du jobbar på en lastbilsverkstad med tillgång till en hyfsat stor maskinverkstad :roll:
 
 
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 58
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Tack! Kan vara lite svårt att komma ihåg vad man gjorde och i vilken ordning eftersom att det var några år sedan, men gör så gott jag kan  :)
 
Nej, jag jobbar inte på lastbilsverkstad. Råkade bara vara där och skruva vid ett tillfället.
Däremot så hade mitt dåvarande jobb (en mekanisk verkstad) allt som man kan tänkas behöva till ett sånt här projekt  :D
 
 
 
 
 
 

Skriv svar