Hobbygaraget.. där inte allt går som tänkt

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Hobbygaraget.. där inte allt går som tänkt

Inlägg av Gerry »

Tänkte att eftersom jag hela tiden verkar lyckas skruva ihop nya problem, så kan det vara bra att samla dem på ett ställe.
Dels för att jag ska minnas vad jag gjort & för att andra ska slippa göra samma dumheter så kommer jag att lägga upp en del blandat här.


Lite bakgrund..
Jag har en ganska tråkig kojja som används när hela familjen ska ut på utflykt = Det har tidigare blivit MCS-sommarträff / NMM.
Det är en Mini 1000 från 1977 som aldrig riktigt får den uppmärksamhet som den skulle behöva. T.ex. så rev jag ur inredningen för många år sen, men har inte köpt någon ny eftersom jag inte kunnat bestämma vilken färg som det ska va.

Innan NMM i Norge hade kopplingen börjat slita ordentligt + att motorn dog när man svängde skarpt till vänster (så man fick ta ordentligt med fart in i rodellerna :) ).  Just då var jag inte riktigt bekväm med att riva kopplingen, så istället hittade jag en Renault Twingo med soltak på skroten!
Det blev istället ett par nätter med att dubbelkolla & kontrollmäta om och om igen innan jag satte sticksågen i taket på hundkojan, sen hade vi soltak. Det är nog det bästa jag gjort, för det är ju sååå skönt att kunna öppna upp taket när solen skiner.
Dagen innan vi skulle köra till Norge tag jag isär förgasaren & sprayade rikligt med brake kleen, sen kunde vi även svänga vänster utan problem :o.
Vi tog även med ett par extra flaskor för att kunna spraya ner på svänghjul/kopplingen ibland, men bäst fungerade det att Johanna körde. Hon hade bättre känsla för att minimera slirandet.

Efter det har jag bytt motor från 1000cc till en 1275. Här hade jag lite blandade delar liggande, så jag satte ihop 2 motorer samtidigt och den ena hann bli klar till NMM i Stockholm. Tyvärr hade den motorn vevhuskompression så man kunde pumpa badbollar med den, så den behövdes ersättas.
Det tog ett tag att bygga upp motivationen efter allt stressmeck, så den andra motorn blev inte klar..

..eller joo till slut blev den komplett, men när jag väl bytte så gick den så tungt att startmotorn inte orkade med. Suck.
Nu fick jag riva båda motorerna igen & flyttade över kam & vev (och flyttade allt flera gånger, så nu vet jag inte vad som suttit var).
När allt var ihop igen så fick jag problem med kopplingen.. flera kvällars felsökning & testade olika alternativ så fick jag ordning på den, för att i nästa stund höra ett slammer från motorn (på kylar-sidan). Där tröttnade jag och plockade ur motorn innan bilen åkte in på vinterförvaring igen (utan att ens varit ute på vägen).  :(

Så när jag fick lite ork så började jag riva ner motorn och hittade att muttern till kamdrevet hade lossnat. Börjar misstänka att det inte är det optimala att alltid skruva på nätterna, för det blir tydligen ganska mycket slarv..

Nu är motorn i igen & problemet med kopplingen kom tillbaka i år igen. Här fick jag många bra tips i facebook-gruppen! 
Framför allt är det skönt att få lite pepp när det strular som mest.
Tillslut hade jag testat det jag kunde, så då fick MiniSpares skicka typ allt som kunde bli slitet mellan kopplingspedalen & svänghjulet.
en ordentlig luftning på det, sen fungerar kopplingen. Undrar just vilken del som va fel?? Förmodligen lamellen, även om den var nästan ny.

Nu fungerar bilen....när den startar.
Problemet är att startmotorn inte riktigt orkar med, OM jag inte vrider fördelaren lite moturs.  :roll:
 
När den sen är igång kan jag vrida tillbaka till där den borde vara.. eller iaf där jag tror att den ska vara.
Nu återstår att testa med ett annan batteri / starthjälp eller hitta en bättre startmotor..


 [Bilder kommer]
 
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hobbygaraget.. där inte allt går som tänkt

Inlägg av minitokig »

Spännande att läsa historien på ett ställe och inte i lösryckta FB-meddelanden.
Bra att du fick ordning på kopplingen!
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hobbygaraget.. där inte allt går som tänkt

Inlägg av Gerry »

Uppdatering ang. tändning/startmotor.
Jag hade fel..igen..och efter att jag följt den guide som Jens Lindblom skickade över om hur man gör en relativt enkel justering av tändningen (som Fredrik Stäpel Jensen delat med sig av) så fungerar det bättre att starta! Tack till er båda!!
Tändningstips
Tändningstips
tips.JPG (36.1 KiB) Visad 5082 gånger
 

Nästa bekymmer blev kylningen/temperaturen/vatten. Jag märkte att det försvann lite vatten efter att jag kört en sväng. Trots att temp-mätaren låg runt Normal eller straxt över så jag tyckte att det var lite konstigt när jag hittade spår av brunt vatten bakom kylaren (på torpedväggen)..
Som att den kokat?

Oljan såg iaf bra ut, så där var inget vatten. Och förmodligen har jag råkat blanda olika typer av glykol och fått till en äckel-päckel-vätska som kladdade igen lite i kylaren = dags att spola rent och se om det blev bättre.
Så ikväll tömde jag ur allt vatten. Spolade ur kylaren med vattenslangen tills vattnet blev klart, Kokade nytt vatten och löste upp en diskmaskinstablett i vattnet och fyllde upp kylaren och lät den ligga en stund.
Så tillbaka med allt på plats & använde resten av diskmedelsvattnet + lite till för att fylla systemet innan jag körde en sväng.
När jag kom tillbaka hade den än en gång tryckt ur sig lite vatten (som fortfarande var brunt), så jag tömde allt och körde en omgång till.. och det var då när jag även skruvade bort termostaten (för att kunna spola rent vatten i toppen) som jag hittade att jag monterat termostaten upp&ner.
Suck..
Nå väl, jag spolade rent så gott jag kunde & satte tillbaka termostaten åt rätt håll, fyllde upp med glykol och nytt vatten igen innan jag körde hemåt.
Och med termostaten åt rätt håll så trycker den inte ur sig vatten längre (åtminstone inte på vägen hem).
Tyvärr är vattnet är fortfarande tråkigt brunt, men det får jag lösa en annan kväll.

Här kommer också lite blandade bilder, för enligt mig är trådar utan bilder ganska tråkiga & jag har redan skrivit alldeles för mycket tråkig text.

Först skulle motorn som kunde pumpade badbollar ur. Det är dessutom ett perfekt sätt att slippa oljedropp under vinterförvaringen :)
Gamla motorn som skulle ur
Gamla motorn som skulle ur
Här kan man, om man tittar noga se samma motor stå på golvet & blivande ersättaren sitter i motorstativet. Tyvärr behövde jag flytta över kammen och växellådan från gamla motorn, så det var inte bara att hinka i den andra på samma kväll. 
En motor ur och en i stativ
En motor ur och en i stativ
 Men till slut var den också redo för att krypa ner.. Och det har den fått göra mååånga gånger efter det (pga. mitt slarv och misstag).
och en motor i
och en motor i
 
 
Nu är det spännande att se vad som behöver fixas härnäst. Men det är tydligen även dags för bilprovningen att få ta en titt & köra en liten sväng, så jag antar att de säkert kan komma med tips på vad som ska göras =)
 
 
 
 
 
 
miknik
Inlägg: 15
Blev medlem: 9 juni 2020 kl. 16:24

Re: Hobbygaraget.. där inte allt går som tänkt

Inlägg av miknik »

Mina misstak ligger inte på samma nivå, men det lugnar att man inte är ensam med fel hit och dit. Exempelvis flög fjäder för kopplingen iväg trots att jag försökte koncentrera mig att hålla fast den. Självklart fanns ingen fjäder på de andra motorerna hemma att låna. Men med mycket tur hittades fjädern efter en lång sökning. kopplingen har inte blivit riktig bättre och en kunnig tror att i lådan själv är något inte rätt monterat. Men jag kämpar mig vidare på väldig låg nivå.
Skriv svar