Austin Mini

Visa upp din bil och läs om andras projekt
miknik
Inlägg: 15
Blev medlem: 9 juni 2020 kl. 16:24

Austin Mini

Inlägg av miknik »

Hej!

Jag köpte förra våren en Austin Mini , 73 som plockades isär men inte kunde byggas ihop klart igen pga. andra omständigheter.
Jag trodde att jag skulle kunna klara det efter den har blivit lackad. Då har Minin redan varit avställt typ 25 år.

Så den kom till lackeringen som hade en hel del kvar att göra och tog därefter hem en fin nylackad Mini. Delar som jag fick vid köpet visade sig sedan har inte varit allt jag behövde för att få ihop den igen. Jag köpte därför en extra klump Mini-delar som förhoppningsvis räcker till att bygga ihop Minin nån gång.

Tyvärr har jag inte lyckats hittills att fixa så jätte mycket eftersom det var alltid något annat som gick förre än Minin i garaget.
Momentan vet jag inte heller riktigt hur jag ska gå tillväga förutom att det är väl antingen befintliga motorn som behöver monteras fast och servas eller monteras in den reservmotorn (som i alla fall fungerade till början av året).

Men även om jag jätte gärna ville åka med Minin, just nu saknas kunskap för kommande steget samt tid att skaffa kunskap. Minin kommer då stor väl ett tag till innan den får komma på gatan tillbaka.

I efterhand skulle jag inte ha köpt den utan en Mini som minst rullar för att få en känsla för Minin. I moment kör jag familjebussen på vardagen.

Bifogar lite bilder av Mini-resan hittills. 
 
Jag önskar er alltid glad körning och mycket glädje med era Minisar.

/miknik
Bilagor
Skärmavbild 2020-06-09 kl. 16.43.13.png
Skärmavbild 2020-06-09 kl. 16.42.01.png
IMG_0125.jpeg
DDAB8203-A00C-42DD-B93B-1025B8222B36.jpeg
Skärmavbild 2020-06-09 kl. 16.40.34.png
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Austin Mini

Inlägg av minimini »

har du redan hunnit lacka den, är det ju bara resten kvar, på brännet o skruva satan. det blir bra
TURBO ROCKS..
henriks bygg
miknik
Inlägg: 15
Blev medlem: 9 juni 2020 kl. 16:24

Re: Austin Mini

Inlägg av miknik »

Bara och bara. Ja, nån gång kommer det bli nåt.
Men just nu vet jag inte om jag ska jobba med befintliga original motor (går runt, men har stått 25 år) eller om det är enklare att ta reservmotorn (som har bl.a. motorvärme) som gick ju till höstas förra året.
Har sett en video vilka skruv osv som ska lösas för att få ut motorn. Då kanske är det även bra att kolla resten (gummigrejer) - men hinner inte när barnen eller hundar kräver uppmärksamhet.
Egentligen är det väl ’bara’ ett stort pussel..
miknik
Inlägg: 15
Blev medlem: 9 juni 2020 kl. 16:24

Re: Austin Mini

Inlägg av miknik »

Det tog ett tag, men idag var Minins stora dag. Den blev godkänt - för alltid (eller snarare 2099). 
 
Bilagor
IMG_7849.JPG
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini

Inlägg av Hylsan »

Snyggt jobbat, Grattis!!
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Austin Mini

Inlägg av Crona »

GRATTIS  :rivstart:
 
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar