Mini 1380 16v

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Mini 1380 16v

Inlägg av Pipsovich »

Riktigt snyggt bygge, och motorn, fantastiskt häftigt! Skulle vara kul att känna hur karaktären i en sådan blir!
Har du tänkt åka bana seriöst med den?
Leyland 1000 - 78 X16XE
Weezak
Inlägg: 24
Blev medlem: 18 oktober 2016 kl. 17:07
Ort: Trollhättan

Re: Mini 1380 16v

Inlägg av Weezak »

Tack! Jo motorn är väldigt lättkörd då den har hyfsat med vrid så det är bara o trampa på så drar den, och när man börjar komma upp i registret lite så drar det stenhårt (och låter fruktansvärt gött med tycker jag iaf). Jag skulle dock tro att den blir ännu mera vardagsvänlig om man använder LT kammarna som är lite snällare. Kan dock tänka mig att en swift eller honda motor kan ha samma känsla.
Ja banåkning kommer det att bli på flertalet trackdays men inget mer seröst än det. Men jag funderar på om jag ska konvertera till 10” hjul i vinter då många skriver att det är med 10” hjul som väghållningen infinner sig på riktigt? Jag valde ju 13” för att jag tyckte det såg coolt ut, men det är väl säkert inte det snabbaste.. om du är i närheten av Trollhättan eller på nån träff eller liknande så får du gärna provköra.
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Mini 1380 16v

Inlägg av Pipsovich »

Låter mycket trevligt det där. Har du nån film eller så när du kör?
Självklart ska du köra 10" hjul. Vad det gäller väghållningen kan jag inte uttala mig, men en koja som din förtjänar inget annat än ett par feta 10-tummare!
Om du ska åka bana kan du med fördel köpa minisport's broms-kit med 4-kolvsok, jag har dom som inte är ventilerade, och det har dugit ett par trackdays för mig iallafall, dessutom kör jag med dom belägg som följde med. Det finns en variant som är ventilerad också, men då passar endast mamba-fälgarna i 10". Så här i efterhand ångrar jag ändå att jag inte tog dom värre bromsarna, när man lär sig köra snabbare och snabbare med bilen kommer ju till slut dessa inte stå pall.

Jag får helt enkelt se till att vara det nästa år :)
Leyland 1000 - 78 X16XE
Skriv svar