Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

minimini skrev:jodå taket ser högra o mer bulligt ut utan hängränna, specielt bakifrån.
därmed inte sagt att det fult, en smaksak, o man ska ju bygge vad man själv tycker är fräckt-snyggt
originalt är för gubbar 8)
Jag tycker nog att taket ser precis lika högt ut som vanligt, men att det blir ett annat formspel (lite kantigare eller vad man ska säga) kan jag hålla med om :)

Så är det ju absolut! :D

Jag kan förvisso uppskatta fina original också, men min koja lär aldrig bli en fin originalare så då kan den like gärna få bli en frän custom :twisted:
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av minimini »

dåså.. av med hängrännan :lol: . varför ska man vara som alla andra
min hundkoja är långt från org
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Tjenare.
Bort med alla sömmar utom mellan tak och resten av bilen. Takrännan är en bra estetisk linje mellan två bitar på bilen. Vill du sedan måla bilen i en färg och taket i en annan så blir det konstigt om inte "linjen" finns. Har hört att plåtarna mellan sidorna och taket inte ligger i linje, ska rännan bort blir det massor av pyssel och riktningar, extra plåt osv. En avsömmad koja blir riktigt frän speciellt bakifrån, men då med takrännan kvar. Montera HI-LO och ta ur i skärmkanterna och ner med bilen en bra bit så ska du se att det blir bra. Bilen i en färg och taket i en annan.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

minimini skrev:dåså.. av med hängrännan :lol: . varför ska man vara som alla andra
min hundkoja är långt från org
Haha, finns väl inget egensyfte med det ifall man inte gillar hur alla andra är :lol: Jag ska fundera på saken som sagt, tack för dina synpunkter! :D
EXCEL,PATRIK. skrev:Tjenare.
Bort med alla sömmar utom mellan tak och resten av bilen. Takrännan är en bra estetisk linje mellan två bitar på bilen. Vill du sedan måla bilen i en färg och taket i en annan så blir det konstigt om inte "linjen" finns. Har hört att plåtarna mellan sidorna och taket inte ligger i linje, ska rännan bort blir det massor av pyssel och riktningar, extra plåt osv. En avsömmad koja blir riktigt frän speciellt bakifrån, men då med takrännan kvar. Montera HI-LO och ta ur i skärmkanterna och ner med bilen en bra bit så ska du se att det blir bra. Bilen i en färg och taket i en annan.

Hälsningar
Patrik.
Hej!

Tack för din input!

Jag vet inte, jag tänkte nog hålla mig till en färg över hela bilen och då känns det nästan som att rännan bara utgör ett onödigt avbrott... Att det blir lite jobb att rikta in taket för att få en jämn övergång räknar jag med, kurvaturen över och under rännan verkar som du säger inte matcha riktigt...Jag vet inte, jag tycker ju som sagt att takrännan funkar rent estetiskt när bilen är original men utan sömmarna i fronten så ser rännan väldigt stor och bred ut... Nästan som att bilen har hatt :lol: Jag är verkligen ingen hejare på att redigera bilder men jag försökte ändå slänga ihop ett illustrativt exempel i paint:

Bild
Bild

Man får försöka se det som den konceptskiss det är, men personligen tycker jag att det ser mycket bättre ut med en slät linje mellan kaross och tak istället för den där lilla svamphattkanten som sticker ut... :lol: Rännan lirar liksom inte riktigt med resten av linjerna om nu bilen blir slät i övrigt... Ränna plus sömmar funkar nästan bättre isåfall, den frontprofilen ser mer enhetlig ut... Även om det just nu ser lite halvtattigt ut av andra anledningar så tror jag att det kan bli bra när det väl kommer färg på :D
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

Efter att ha plockat bort bensintanken kunde jag ge mig på att släta till vänstra bakre hörnet. Det här var bra mycket knepigare än de båda framhörnen, plåten kändes tunnare på något sätt... Det kan nog vara så att den bilen varit lite värre ansatt av rost just här då jag fann spår av gamla lagningar, det skulle kunna förklara varför allting ville slå sig och bränna igenom hela tiden... Men till slut så gick det, någorlunda i alla fall... :roll:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av minimini »

ska du inte ta bort kofånger fästen också
det tycker jag blir fräckt utan dom båda fram o bak
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

minimini skrev:ska du inte ta bort kofånger fästen också
det tycker jag blir fräckt utan dom båda fram o bak
Jag tänkte behålla kofångarna faktiskt, tycker det är en sjyst mix av custom och klassiskt :)

Lite såhär tänker jag mig:

Bild

ÄR det mina ögon som luras eller har minin på bilden en mindre takränna än vanligt? För på just den här bilden tycker jag inte att den sticker ut lika mycket som på min bil...
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av minimini »

om du tittar noga på din takränna på längden av bilen så ser du att dropnosen är punktsvetsat på själva rännan
denna droplist kan du ta bort då får du detta lite smalare uttsendet
dom rostar ofta bort o går tillomed att köpa lösa
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

minimini skrev:om du tittar noga på din takränna på längden av bilen så ser du att dropnosen är punktsvetsat på själva rännan
denna droplist kan du ta bort då får du detta lite smalare uttsendet
dom rostar ofta bort o går tillomed att köpa lösa
Jag förstår, tack för det! :) Jag vet inte, jag tycker ändå att listen på remastered-bilen ser ännu mindre ut än min både fram och bak, inte bara på sidan... Han kan ju ha satt ditt en egen listmodell också, det är ju möjligt. Snyggt var det hur som :) Jag får se hur jag gör, ska jag ha en list kvar vill jag ha den lika minimalistisk som exemplet ovan. Annars kör jag nog hellre helslätt :)

Edit: Hittade ett reportage nu där det står att byggherren modifierat hela takrännan. Jag uppnår alltså inte samma look bara genom att ta bort sidolisternas "förlängningar"... Synd :(
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

Fick hem nya toppen idag!

Bild
Bild

En factory unleaded topp märkt CAM4810. Samma ventilstorlekar som originaltoppen, men man behöver inte tillsätta blyersättning utan kan köra på rak pumpbensin. Enda modellen av topplock som var blyfria från fabrik om jag förstått det rätt :) Tycker att den ser fräsch ut i förbränningsrummen, och så ska den planas och filas lite i kanalerna för lite extra oompf :D Nu väntar jag på paketet från minispares innehållande grenrör, insug och så vidare :D
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

Tittar man noga på toppen så ser man en liten kant strax utanför ventilerna där materialet ser ut att vara något annat än resten av förbränningsrummen. Är det detta som är så kallade "inserts", det som gör toppen blyfri? Hur funkar det egentligen, någon som vet? :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

Ett steg framåt, två steg bak... Lyckades få bekräftat att toppen är blyfri och lämnade därför iväg den till en polare som skulle plana den och putsa lite i kanalerna, men tyvärr upptäckte han att ett ventilsäte satt löst... Enligt honom måste toppen fräsas om och ett nytt säte pressas i. Något som jag inte tror att det är värt att göra med den här toppen rent ekonomiskt... Har kontaktat säljaren, i annonsen stod det att den här toppen var inspekterad och redo att monteras men hade jag bara monterat den och kört som det var så hade det kunnat gå riktigt illa. Ett löst säte som sitter och skramlar med ventilen kan lätt spricka och trilla ner i motorn vilket hade kunnat göra skrot av hela alltet, så jag hoppas verkligen att säljaren tar sitt ansvar och betalar tillbaka mina pengar för tyvärr är toppen obrukbar.

Men å andra sidan fick jag paket från Minispares idag, så allt är inte helt kass! :)

Bild
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

Fortsatt blåsigt här hemma så sista hörnet står fortfarande och väntar på att jag ska kunna svetsa... Så Idag har jag varit på Biltema och köpt rör och dämpare i samma diameter som mitt nya grenrör. Har också börjat förbereda monteringen av hela alltet genom att plocka bort grenrör, insug och förgasare. Förgasaren ska jag ge en grundlig rengöring, och jag ska även byta bränsleslangar och lite annat då de gamla var spruckna och torra.

Bifogar en kort liten film på min bil. Som ni kan höra så går den inte sådär överdrivet bra just nu, tror att det är rätt mycket som är igensatt och söndertorkat av åratal av att bara stå still. Något av ett under att den går alls egentligen... Men men, vi ska nog komma till rätta med det här! Ska bara få tag i en ny topp att ge lite handpåläggning innan jag kan gå vidare.

https://youtu.be/rrW2Rd7Hov8
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av minitokig »

Bra jobbat, kämpa på!


:-)
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

Stage 1 kittet monterat och provkört! :D

Före:
Bild

Efter:
Bild
Bild
Bild

https://www.youtube.com/watch?v=jINvB2N4gT4

Tyvärr har jag lite blandade känslor... Jag gillar ljudet absolut, och det känns som att den går helt ok. Men någonstans hade jag nog väntat mig lite mer skillnad mot original, framförallt är jag inte jätteimponerad av gassvaret... Lyssna på de två sista uppgasningarna från 0:20 och framåt. Det är plattan rakt ner stumt i mattan, och gassvaret känns tämligen långsamt... Kan man ställa in förgasaren bättre för att åtgärda detta tro? Nålen är ju bytt till den nål som ingick i kittet, och jag har även rengjort hela förgasaren invändigt och fyllt på ny olja i trotteldämpningen... På tal om det där sista, vilken olja rekommenderar ni till en HS4 förgasare? Försökte läsa mig till vad som blir bäst men fick så många olika bud... Vissa hävdar ATF-olja, andra säger vanlig 10w-40, en del säger rak sae20... Vad är rätt?? Nu tog jag 10w40 eftersom jag hade det hemma, kan det ha något med gassvaret att göra tro? Bilen lätt ju nästan rappare innan tycker jag...
Skriv svar