Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

Hej allihop!

Anton heter jag, har varit medlem på forumet ett par år men har varit ganska inaktiv under lång tid på grund av jobb och diverse andra omständigheter som gjort att min hundkoja fått stå och skämmas alldeles ensam och övergiven i ett halvrenoverat skick... Detta duger givetvis inte, och nu blir det nya friska tag för att få ut henne på vägarna igen!

Sist jag pysslade med bilen var det rostlagning som stod på schemat, och tyvärr har rosten inte direkt självläkt under tiden bilen stått om vi säger så... Blir ju inte bättre av att hon tyvärr fått stå utomhus i brist på garage... Jag känner redan nu hur ilskan pyr hos er där ute, jag kan bara beklaga. Det har varit ett par tuffa år för min del dessvärre, och bilen har verkligen inte varit prio om vi säger så... Men nu börjar jag komma på banan igen, och då ska jag givetvis sona för mina synder och göra bot och bättring. Så den rost som fanns redan då och som tyvärr grott in sig ytterligare med tiden ska nu väck, motorn ska få sig en mindre uppdatering och jag ska ge mig på att strömlinjeforma karossen lite (så kallad De-seaming, dvs de utstickande plåtfogarna i bilens fyra hörn ska kapas bort och jämnas till. Eventuellt ryker takrännan också, jag har inte riktigt bestämt mig än). Efter detta ska hon givetvis lackas också (metod och färgsättning är dock ännu inte bestämt) :) Jag hoppas kunna bjuda på lite intressant läsning och trevliga bilder framöver! :)

Ha det!
Senast redigerad av Bushido den 29 maj 2018 kl. 22:37, redigerad totalt 1 gånger.
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

Väntar så smått på lite delar till bilen. Har beställt ett LCB-grenrör, aluminiuminsug, förgasarnål och luftfilter (klassiskt stage 1 kit), men också en alukylare samt en blyfri topp som det är tänkt att en polare ska hjälpa mig plana och slipa lite när den väl dyker upp. Kan nog bli ett trevligt effekttillskott till en annars så trött bil :mrgreen:
inlet.jpg
inlet.jpg (10.89 KiB) Visad 9721 gånger
s-l1600.jpg
s-l500.jpg
s-l500.jpg (23.05 KiB) Visad 9721 gånger
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

Bild på grenröret (Maniflow stage 2 LCB med något grövre dia på minnenröret):
image.axd.jpg
image.axd.jpg (7.36 KiB) Visad 9720 gånger
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

Under kvällen har jag börjat med den så kallade De-seaming processen, dvs kapa bort plåtfogarna som sticker ut i bilens fyra hörn. Tyvärr har jag inte tillgång till garage utan bilen står på uppfarten, så jag måste hålla mig till en rullande renovering så att jag kan flytta runt bilen... Detta gör att jag inte kan montera ner den i molekyler som nog annars hade varit brukligt när man ska modifiera karossen på det här sättet, men det finns folk till allt som man brukar säga! Någon ska ju vara så dum att han ger sig på att "De-seama" en bil utan att strippa den totalt :D

Arbetet går till ungefär såhär:

En del av plåtfogen kapas ur och kanterna bucklas svagt inåt för att svetsfogen ska hamna i höjd med resten av plåten:
Bild
Sprickan svetsas och fogen slipas ned:
Bild
Resten av plåtkanten kapas bort och slip/bank/svets upprepas:
Bild
Spackel för att jämna till och släta ut ojämnheterna:
Bild
Rostskyddsfärg för att skydda tills jag kan finslipa och lacka ordentligt:
Bild

Jämförelse:
Bild
Bild

Är fortfarande osäker på hur jag ska göra med takrännan, å ena sidan tycker jag att minins tak funkar rent estetiskt men jag är rädd för att det ska se konstigt ut om jag tar bort sömmarna nertill men lämnar takrännan... Jag lutar åt att även rännan ryker, men jag får ta och fundera noga på det. Under tiden gör jag mig av med resten av sömmarna :)

Det var allt för ikväll :) God afton på er gott folk!
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

Fick hem kylaren idag! Tycker att den ser bra ut, förhoppningsvis funkar den bättre än originalet då bilen tenderar att vilja gå varm lite då och då... Om inte annat så ser det ju lite rejsigare ut med alukyl :mrgreen: Tycker att kvaliteten verkar sjyst, svetsarna ser hyfsade ut, säkerligen inget proffsjobb men det kan man nog inte begära för 700 kr :mrgreen:

Bild
Bild
Bild
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

Jobbar vidare med de-seaming-projektet! Ytterligare ett hörn kapat och svetsat, två av fyra klara! :) Passade även på att åtgärda en gammal fullagning bestående av plastic pudding, ersatte det hela med en plåtbit och passade samtidigt på att lägga igen skarven mellan plåtarna för en ännu mer clean look :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Är fortfarande osäker på hur jag ska göra med taket, tycker rännan ser alldeles för stor och dominant ut rent utseendemässigt när övriga skarvar försvinner... Samtidigt vet jag inte hur det kommer se ut om man tar bort den helt, det kanske ser jättekonstigt ut med en slät rund kurvatur mellan kaross och tak... :? Vad tycker ni? Just nu lutar det åt att den ryker, ska jag släta till karossen kan jag lika gärna göra det ordentligt. Det finns dessutom en del begynnande rost i/under rännan så det kanske kunde vara lika bra att åtgärda det innan det blir värre...

Trevlig kväll gott folk!
minimini
Inlägg: 831
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av minimini »

köpte en liknande kylare o är nöjd med den. den gav bättre kylning på min turbobil i alla fall
kör du vinkelslip / svets utan att skydda rutorna :?: , då kan du börja titta dej om efter nya. svetsstänk o slipstänk fastnar på glasset
ta bort takrännan också, så kan vi andra se hur det ser ut o om det något att göra :D
är det inte du som håller på med ett Harley projekt
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

minimini skrev:köpte en liknande kylare o är nöjd med den. den gav bättre kylning på min turbobil i alla fall
kör du vinkelslip / svets utan att skydda rutorna :?: , då kan du börja titta dej om efter nya. svetsstänk o slipstänk fastnar på glasset
ta bort takrännan också, så kan vi andra se hur det ser ut o om det något att göra :D
är det inte du som håller på med ett Harley projekt
Låter hoppfullt, tack för det! :D

Och nej, inga stänk på mina rutor ;) Är noga med att skydda medan jag jobbar. Sidorutan skyddar jag med svetshandsken medan jag svetsar, kupar handen runt svetspistolen så varken gas eller stänk slipper ut. blir så nästan automatiskt när man svetsar utomhus och måste hindra skyddsgasen från att blåsa bort. Vindrutan lägger jag en blöt handduk över så att värmen inte kryper ut i gummitätningen och skadar den eller rutan :) Men tack för varningen, vore tråkigt att upptäcka en sån sak i efterhand :shock:

Jag tror att jag ska ta bort den mest för att, det blir ju ett lite mer unikt utseende som skiljer bilen från mängden. Men jag tar gärna emot mer input om folk tycker annorlunda! :)

Stämmer, HD:n ska få sugturbo! Håller till på sävarturboforumet med det bygget. Tyvärr körs det lite mycket nu när säsongen är igång så det är svårt att komma åt och bygga... MAn vill ju gärna ha hojen up and running dessa fina varma dagar... Men om inte annat så tar jag friska tag i det bygget framåt hösten :)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Hylsan »

smaken är som baken som alltid när det gäller estetik, och det där med deseaming brukar dela koja-folket :)

Personligen så spelar det inte så stor roll även om jag kanske inte själv skulle göra det.
Men jag får ge beröm för er som håller på med era kojor, mina står tyvärr bara o skräpar i en ladugård i väntan på bättre tider.

Kämpa på, kommer nog bli schysst med en helt deseamad koja!
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Flundran »

Takrännan är praktisk att ha kvar om du skulle vilja använda ett takräcke vid något tillfälle. De flesta bilar från tiden hade ju en sådan (droplist) kombinerat med en i övrigt "slät" kaross och det såg ju bra ut tycker jag.
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

Hylsan skrev:smaken är som baken som alltid när det gäller estetik, och det där med deseaming brukar dela koja-folket :)

Personligen så spelar det inte så stor roll även om jag kanske inte själv skulle göra det.
Men jag får ge beröm för er som håller på med era kojor, mina står tyvärr bara o skräpar i en ladugård i väntan på bättre tider.

Kämpa på, kommer nog bli schysst med en helt deseamad koja!
Jo, jag har förstått att det finns två olika läger där: De som tycker att det är snyggt med sömlöst, och de som tycker att folk som de-seamar borde dö en plågsam död :lol:

Min har stått och skräpat länge den också, till slut fick samvetet nog och så satte jag kapen i den. Så taskig är jag :lol:

Tack, jag hoppas att det ska bli bra i slutändan! :D
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

Flundran skrev:Takrännan är praktisk att ha kvar om du skulle vilja använda ett takräcke vid något tillfälle. De flesta bilar från tiden hade ju en sådan (droplist) kombinerat med en i övrigt "slät" kaross och det såg ju bra ut tycker jag.
Du har förvisso rätt i det, men å andra sidan så har jag nog aldrig ens funderat på att sätta ett takräcke på bilen... Den går ju mest som nöjesfordon, små korta turer nära hemmet och sådär.. Så jag tror inte att den aspekten kommer bli avgörande för min del. Men tack för input, alltid bra att få se saker ur olika synvinklar! :)
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Cooper-74 »

Tar du borttakrännan får kojan konstiga proportioner.
Taket kommer se högre ut än innan.
Nöj dig med det du gjort.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av Bushido »

Cooper-74 skrev:Tar du borttakrännan får kojan konstiga proportioner.
Taket kommer se högre ut än innan.
Nöj dig med det du gjort.
Jaså? Det tycker jag inte att jag märkt av när jag tittat på bilder av helt skarvlösa hundkojor i alla fall... Å andra sidan har jag heller inte märkt att takrännan sticker ut fullt så mycket på de som har den kvar som jag tycker att den gör när jag tittar på min egen bil i verkligheten, så det kan ju vara bilderna som inte skildrar en adekvat version av verkligheten... Det skulle också kunna vara så att de bilder jag sett skildrar bilar som är mer ombyggda än de ger sken av. Taken kan ju vara justerade för att kompensera för höjden. Å andra sidan, skulle det visa sig att bilen får konstiga proportioner utan takränna så finns det ju inget som hindrar mig från att justera takhöjden tills jag är nöjd med proportionerna... Det tål att tänkas på. Men jag får medge att jag tycker att det ser rätt ballt ut med helt släta kojor så just nu lutar jag nog ändå lite mer åt det hållet :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
minimini
Inlägg: 831
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.

Inlägg av minimini »

jodå taket ser högra o mer bulligt ut utan hängränna, specielt bakifrån.
därmed inte sagt att det fult, en smaksak, o man ska ju bygge vad man själv tycker är fräckt-snyggt
originalt är för gubbar 8)
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Skriv svar