Austin mini Countryman 1965

Visa upp din bil och läs om andras projekt
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Austin mini Countryman 1965

Inlägg av dwarfie69 »

Äntligen... ja äntligen!!!

Efter att ha gjort utdrag ur transportstyrelsen register.... ringt ett tjugotal samtal till olika personer.... fick jag napp!

Bild

Hittade till slut en vänlig själ som var villig att sälja! Bilen är i ett fint skick med all originalinredning kvar. Lite lagad i plåten var den också. Skönt med en bil som är nära ursprungligt skick. Mellanlagrar den i mitten av Sverige innan jag i maj skall ta den hem till Umeå. Det blev således 1700 km i bil. Det var det värt!

///Mikael i Umeå
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av tvr »

Tjusigt!
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av minitokig »

Snygg bil. Grattis och lycka till.
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av Morris »

Grattis!
Ser ut att va i bra skick!
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av Crona »

Ser ju riktigt fin ut, grattis :D
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av hultarn »

Härligt att jakten gav resultat, och den ser ju verkligen bra ut också! :-)

Vem skulle inte vilja ha en Koja kombi? :)
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av dwarfie69 »

Haha.
Jag är nöjd att äntligen äga en kombi. Att den var så pass original värmer ju extra. Jag skall ta fler bilder då jag hämtar hem henne. Sen ska hon ju startas efter sin sömn. Det jag vet som måste åtgärdas är slavcylle å slang. Enligt tidigare ägare skall motorn gå fint.... det återstår ju att se. Men det spelar ingen roll... nu har jag fått det jag länge velat ha så allt löser sig :lol:
Mvh Mikael
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av dwarfie69 »

Sommar och Värme!

Bild

Bild

Nu känns det så roligt att få sätta igång. Vill så gärna höra 850;an spinna, tyvärr är det ju alltid lite bråk på vägen :lol: .

Batteriet laddat, vrider nyckeln, pumpen stilla. Vanliga proceduren... Ned med pumpen och rengöra kontaktytor samt justera spänningen i plåtblecken genom mild bockning. Su pumparna är lite struliga då de stått men trevliga att pilla med. Nåväl, efter test går den kanonbra och monteras... tyvärr läckte den som ett såll, orkar inte lägga mer energi på den! Jag är helt övertygad om att den nya, torrare bensinen med etanol, sabbar packningar och ledningar då jag hört många som fått problem.

Nåväl, det är ju som trevligt med nytt :D. Gjorde en beställning från Mini-spares. Pumpen sattes på plats, (bara värd sitt pris då den kom i underbar kartong samt skyddspapper), och tickade fint och höll tätt. Hann bara titta på nyckeln så startade hon. Gick dessutom jättefint!

Kopplingen är stum... så nu har jag demonterat delarna och har de nya på köksbordet. Uppdatering med bilder kommer!

/// Mikael
Senast redigerad av dwarfie69 den 29 december 2018 kl. 21:39, redigerad totalt 1 gånger.
Robert_V
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2011 kl. 08:19
Ort: Umeå

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av Robert_V »

Härligt!
Det börjar närma sig wheels! :) Sen behövs det fler Minis till gammlia på Onsdag. (Missad igår) Men på premiären så var jag själv (iallafall mellan 18-19). Ska försöka ta mig till gammlia den 20e.
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av dwarfie69 »

Söndag!

Då var kopplingens slavcylinder bytt! Allt så förbenat trångt bara... Allt gick dock kanonbra. Oj vilken skillnad då kopplingen känns exakt och lätt. I alla fall så startade jag, i med växel å iväg. Tog en liten tur och så bra bilen kändes. Bromsarna drog ganska jämt så det blir en chansning med besiktningen! Tutan fungerade ej men jag lyckade identifiera problemet... en flatstifts-kontakt hade gått av under skyddshöljet... puh vilken tur att jag hittade det.

Till veckan blir det tvätt, dammsugning och lite puts... oljebyte! Klart att jag skall försöka att dyka upp på Gamlia på onsdag, (spontanträff i Umeå alla onsdagar). Gud vad trevligt med en Kombi :D

Bild

/// Mikael I Umeå
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av minitokig »

bra jobbat, verkligen snygg bil.

.
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av dwarfie69 »

Tack Robert_v och minitokig för pepp.
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av tvr »

Den ser ju riktigt fin ut. Kul

Vad är det för färgkod på den? Har sett lite varierande uppgifter på vad det brukar vara på vita Countryman.
Austin Countryman 1968
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av dwarfie69 »

Hej.
Färgkoden har jag inte... den skulle vara old English White... vilken kod nu som stämmer . Enligt tidigare ägare blev den inte riktigt rätt... lite creme. Jaja den är fin i alla fall. Ska få bättringsburken senare. Kan då kolla färgnumret :D .

Mvh Mikael
Robert_V
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2011 kl. 08:19
Ort: Umeå

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av Robert_V »

Bild
Skriv svar