Austin mini Countryman 1965

Visa upp din bil och läs om andras projekt
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av dwarfie69 »

Jabadaba-doo.

Lite av en chansning blev det! beställde tid på besiktningen och hade en halvtimme på mig att åka dit. Glömde att kolla massor tex om vindrutespolningen fungerade... stressat läge. Dock gick det som smort!!! Hon gick igenom.... på protokollet står det att nästa besiktning skall genomföras den 31 december 2099 :lol: Så skönt att slippa detta nu och bara njuta.

Bild

Lite smått blir det i alla fall. Saknade de små plåtblecken som håller fast broms- och kopplingsledning bakom förgasaren.... tack "koja65" :D . Dessa kommer att monteras så kommer vi närmare!!! ni ser dem knappt på bilden... även rätt muttrar och brickor medföljde!

Sen saknades även plåt och krokar som håller batteriet på plats. Blecket finns ej längre att uppbringa (NLA... som det står i alla reservdelslistor)... krokarna hittade jag som synes... även om det ser ut som markfästen till tält, på bilden :shock: . Estate, men även skåp, hade ju en lite annorlunda placering samt plylar för fastsättning av batteri. Blecket skall jag tillverka i höst! Sen hittade jag även ett överdrag i "rysk" galon till batteriet... det doftade starkt av billig plast! Skitfränt :D . Alla dessa bitar hittade jag hos Somerford Mini Ltd. De fungerar kanon att handla av... billigt och snabbt levererat.

Tack för den fina bilden Robert_V, din pärla breve :D Om ett par veckor hoppas jag att... jag kommer att.... kunna publicera en liten överraskning! Den som väntar på något gott... :rivstart:

MVH Mikael, Umeå
Robert_V
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2011 kl. 08:19
Ort: Umeå

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av Robert_V »

Stort grattis! Bra jobbat.
Det blev ju en massa Minis i onsdags! :)
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av dwarfie69 »

Surprise!!!!

Kunde inte hålla mig :D . Blev med en koja till. En 64;a Floorstart... Den har blott 2 ägare. Allt är original förutom nya framskärmar samt yttertrösklar.. Den har tom, bitvis, originallack... får se om jag hinner i sommar... vill så gärna sätta igång den :lol: .

Vi tar en närmare presentation senare! håll till godo med bilderna så länge.

Bild

Bild

Bild

Bild

MVH Mikael
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av Morris »

Såg riktigt fin ut den där å!
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av minitokig »

oj ,kul för dig, Grattis!

:-)
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av tvr »

Mysigt!
Austin Countryman 1968
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av dwarfie69 »

Skruva i värmen.

Efter att ha kört och använt bilen upptäcker man ju lite som bör åtgärdas. Ratten är ej linjerad med hjulen så den skall lossas och vridas ett par hack för att sitta rakt.(Vet någon på rak arm vilken storlek på hylsan det är för centrum-muttern???) Sen har man hört ett tjippande ljud då man rullar, inte vid gaspådrag.... jag gissade rätt! De gummiklädda drivknutarna var slut och gummit skavde lätt mot växellådshuset. Sagt och gjort;

Bild

Bild

Bild

Hade sen länge ett grymt fint verktyg för att lossa spindellederna från bärarmarna, inte Kina! Det bara snäppte till så hade jag lösgjort naven. stryrlederna fick sitta kvar då det räckte för att få loss knutarna, man behöver bara dra ut ca 5 cm. Jag valde de "nya" knutarna som har hattar av nylon för att slippa problem med losnande gummi i framtiden. Hm... de finns de som säger att man trots allt skall använda de gamla gummiklädda då de gör att växellådan förmodligen får ett längre liv. Nåväl, jag skall köra försiktigt och ärligt talat har man ju inte något annat val med en 850;a :lol: .

Allt gick kanonbra och nu är bilen tyst och "klonk-fri"!
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av dwarfie69 »

Bara lite....

Kojorna har fått gå in i vinterdvala. Morris -64;an kördes lite och fungerade bra.... lite rassel här och där samt att bromsarna drog snett och det kanske hinns med nästa sommar. Vintern kommer att ägnas till att beställa lite bitar, det blir inget skruvande då varmgaraget upptas av E-typen. den skall dock bli klar för besiktning till våren så man får mer tid till "kojjorna" sen! Tänkte dock bjussa på en bild av det jag tycker är så himla kul;

BMC-prylar

Bild

Hittade en BMC-fällkniv som troligast var en reklampryl för tilltänkta köpare. Den är i fint skick och får väl hamna i ngn av bilarna. :D

Ha en fin helg!
Med vänlig hälsning Mikael
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin mini Countryman 1965

Inlägg av Hylsan »

haha...där ser man. Schysst pryl!
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Skriv svar