Leyland 1000 - X16XE

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Tänkte visa upp mitt projekt här litegranna.
Det är en Leyland 1000 från 78, som skall få motor och drivlina från en Opel Tigra, X16XE. Dvs 1600 cc och 16-ventiler. Till en början skall jag försöka köra med original motorstyrning och insug, för att senare eventuellt skrämma upp den lite med individuella spjällhus, motorstyrning, avgas osv.
Tanken är att den skall se ut som en "använd" äldre racig bil men ha modern drivlina.
Övrig spec blir:

Subframe, drivaxlar, länkarmar från allspeedengineering
Minisport 7,5" bromsar med 4-kolvsok
Polybussningar runt om
Allt i bakvagnen nytt, minifin-trummor.
10x6" ultralite med r-däck
grupp 2-breddare
AGX stötdämpare
Minispares "red dot" fjädrar
Kommer mer under byggets gång... :)
Leyland 1000 - 78 X16XE
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Morris »

Kul projekt!
Vill se massor av bilder!
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Här kommer ett par bilder till att börja med!

Bild Bild
Utgångsobjektet. Den var besiktigad och körklar vid köpet, i normalt bruksskick, garagelackad och så vidare.
Bilen hade haft EN tidigare ägare! Och stått avställd i ett antal år innan.
Bild Bild
Har fått åtgärda en del rost bak vid infästningarna till subframen, som även den var helt slut. Så jag köpte en ny från minispares, en av deras billiga. Passform och tillverkning - sisådär. Men den går att använda i alla fall. Med facit i hand skulle man nog ha köpt en original.
Sitter även nya smidda fästen till subframen, från minisport. Nya polybussningar, nya trunnion pins (namn på svenska?).
Jag lämnade en gammal rostlagning i bagagets golv, modell mindre vacker.
Leyland 1000 - 78 X16XE
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av minimini »

hej
ska bli roligt att se en detaljerat byggbeskrivning + många bilder, av motorbytet
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Cooper-74 »

Prova knappa in: Mini 1000 goes 2000 i sökrutan.
Så får du upp en massa hur "BlackSaabRules" stoppade i CX20E motor i sin koja, och fick den godkänd!
Dessutom utan att kapa ihjäl eller bredda bilen.

Engelska 16Vminiforum kan också ha en del läsnyttigt om dylika byggen, men du har säkert redan varit där och spanat :wink:

Men tänk på kojan blir än mer framtung med dylik motor/växellåda, illa nog som original.. :lol:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Bild
Monterar nya delar
Bild
Bekvämt att barra skruva fast helt nya bromsar
Bild
Nya minifin-trummor
Bild
Provmonterar fälgar... smaskigt! 10x6 ultralite med r-däck.
Bild
Det blir bra det här!
Leyland 1000 - 78 X16XE
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Cooper-74 skrev:Prova knappa in: Mini 1000 goes 2000 i sökrutan.
Så får du upp en massa hur "BlackSaabRules" stoppade i CX20E motor i sin koja, och fick den godkänd!
Dessutom utan att kapa ihjäl eller bredda bilen.

Engelska 16Vminiforum kan också ha en del läsnyttigt om dylika byggen, men du har säkert redan varit där och spanat :wink:

Men tänk på kojan blir än mer framtung med dylik motor/växellåda, illa nog som original.. :lol:
Jodå, jag har tittat en hel del innan jag fick för mig att dra igång det här projektet!
Blir det verkligen nån skillnad i vikten egentligen? smallblocks-motorerna väger mindre än den C20XE.
Leyland 1000 - 78 X16XE
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av dwarfie69 »

Kul!

Alltid härligt med nya friska projekt! Mycke bilder önskas :D

/Mikael
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Gerry »

Jaaa, det här ska följas!
Som sagt. Snåla inte med bilderna :)
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Måste ju visa att det faktiskt händer nånting med den här bilen!
Stötte på en del "extra" rost. Har bytt bägge främre golvplåtarna, en bit upp på hjulhusen, lappat (jag vet... ska sätta dit nya sen!) trösklarna, åtgärdat all rost bak vid subframeinfästning/golv.
Har även kapat lös fronten och byggt en egen "bulkhead box". Jag köpte allspeeds egna, men om jag gjorde hålet efter ritningen hade inte den passat, så jag tog det säkra före det osäkra och gjorde hålet efter ritningen och en egen plåtbox.
Tanken är att det skall bli en löstagar stålfront med öppningsbar huv. Vad tror ni om det?

Bild Bild Bild Bild
Leyland 1000 - 78 X16XE
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Morris »

Snyggt!
Blir bra med löstagbar front i plåt.
Känner att jag måste ut i garaget å lägga några timmar på min koja å.
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av EMP371 »

Kul med vauxhall/Opel xe. Om det är med 16v dohc kan du ta ut 150 HP och ändå ha bilen väldigt körbar på gatan.
2,0 xe 16v användes flitigt i Caterham 7. Opel vevaxlarna brukar vara smidda o vevstakarna väldigt starka efter putsning/polering.
Enda nackdelen är att bilen blir något framtung eftersom motorblocket är gjort för att hålla i evigheter. Men det går ju att lösa med inställning av stötdämpare och fjädring. SBD motorsport i uk har massor av bra delar och info. Men det har du nog redan hittat. Blir roligt att följa bygget. Bra att du satsar på funktionen i 1:a hand och glansen senare.
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Tackar! Alltid sporrande att få kommentarer och så! Även bra att man kan motivera andra att fortsätta med sina byggen... :)
Angående motorn så är det inte samma block som 2,0 liters motorn, C20XE, den med 150 hk original. Den här är "smallblock" och har betydligt lägre effekt. Men med lite modifikationer ska det nog gå att locka ur 150 driftsäkra ur den här också. Det får bli ett senare projekt, till att börja med ska den bli körklar och registrerad som ombyggt fordon!

Glansen kommer sen, ja. Men det kommer aldrig bli nån superglans - jag gillar mer den raciga stilen där funktion kommer före form.
Leyland 1000 - 78 X16XE
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Så där ja. Nu sitter subframen och framvagnen på plats! Det gick förvånansvärt smärtfritt att montera allt.
Subframen från allspeed engineering passade så när som på lite filning av nedre fästenas skruvhål.
Bilen står nu på sina egna hjul! Extremt hög med nya fjädrar trots lägsta läget på hi-lo'sarna.

Bild Bild Bild Bild
Leyland 1000 - 78 X16XE
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Hej!

Har hänt lite grann iallafall.
Motorn sitter i. Det gick relativt smärtfritt. Väldigt tight är det, på vissa ställen är det inte mer än 10 mm spel mot ramen. Jag ska försöka fixa så det blir så bra som möjligt, man vill ju inte att saker och ting ska ta emot när man kör...
Jag kommer köra med en huvudcylinder från en -85 med fram/bak splittad krets, detta skall räcka för att få den genom SFRO och då slipper jag en massa bekymmer med pedalställ och så vidare. Däremot var jag tvungen att modifiera bromspedalen eftersom lådan på torpeden som är till för att rymma växellänkaget tog emot pedalens arm.
Just nu håller jag på med växellänkaget, jag har fått modifiera armen något, på bilden är den bara häftad på plats, den kommer också att få lite kortare lägen i och med detta, kan ju vara trevligt. Jag kommer även att få flytta handbromsspaken eftersom jag vill ha spaken lite längre bak än original, så jag inte behöver ha en jättelång spak för att nå.
Grenröret är ett annat problem, finns olika alternativ här, men det är TRÅNGT emot fronten, och hur man än göra blir det en kompromiss av något.
Har ej bestämt hur jag skall lösa den biten ännu...

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild
Leyland 1000 - 78 X16XE
Skriv svar