Leyland 1000 - X16XE

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Cooper-74 »

Kul att se det tar sig med bygget!
Måste fråga hur bra framvagnen stämmer med placering av saker nu när det hamnar i en vänsterstyrd koja?
Men det kanske är anpassat för mer än engelska marknaden?
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Morris »

Opel motorn passar bättre i en vänsterstyrd koja eftersom broms och kopplingscylindrar ej hamnar på samma sida som insug.
Övrigt är ingen skillnad men det är ganska trångt över allt!
Kämpa på Pipsovich och fortsätt lägga in bilder här!
Med vänlig hälsning Tomas
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Precis som tidigare talare skrev så passar det faktiskt bättre.
Men trångt, JA det är det. Kan faktiskt inte förstå hur folk fått ner motorer i såna här med fast stålfront... snacka om skohorn!
Leyland 1000 - 78 X16XE
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Ny uppdatering1
Har jobbat massor med kylsystemet, som nu är nästan klart. Har försökt lära mig att svetsa aluminium, och det tar ju lite tid för en som mig.. :P
Har iallafall svetsat dit nya anslutningar på kylaren, så den passar direkt utan övergångar, samt monterat avluftning på kylaren.
Även byggt ett eget bakre rör i aluminium med stutsar för värmepaketet förstås.
Hade tänkt köra original expansionstank, men det passade inte bra, så jag kom till slut fram till att jag kan ju försöka bygga ett eget, vilket jag gjorde, och på bilderna är det inte helt klart, men det sitter anslutning för luftning på det nu också.
Provtryckte kylaren till 1,1 bar och expansionstanken/röret till 7 bar. Blev nåt litet rep men till slut var det tätt.. :)
Byggde även egna bracebars som synes.

Lackat torpeden har jag också gjort, ytan under var ju penslad med epoxy så finishen är väl inte precis spegelblank men det är en racebil och ett motorrum, så det duger nog...
RÖTT blir det iallafall! RAL 3020 om någon undrar.

Har också kommit fram till att jag måste göra nåt åt utväxlingen, med originallådan kommer varven ligga på 4380 ungefär, vid 100 km/h och med 165/70-10"....
Passar en diesel-F13/15/17 mot en vanlig smallblock-bensinare?
Med en sån WR-låda och 3,55 slutväxel får jag ner varvet till 3750 vid 100, det är ju helt ok i en busig/racig bil.

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild
Leyland 1000 - 78 X16XE
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Provkörning!

Har varit dåligt med uppdateringar, men det har ju mest varit pilla med elsystemet, och det är väl inte alltför intressant att titta på.
Hur som helst så är den ihopsatt, provkörd och allting fungerade nästan lite för bra!
Den känns pigg och väghållningen är.. För att använda ett uttryck som för en gångs skull passar in: "som en gokart".

SFRO har godkänt första besiktningen också, skönt.

I dag ska jag snygga till den löstagbara fronten lite, och på onsdag om det vill sig väl, testa den på bana :)

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild
Leyland 1000 - 78 X16XE
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Morris »

Bra jobbat!
Du måste berätta mer ang sfro besiktningen, några problem?
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Tackar!! Har du kört din nån riktig runda än?

Det var inga problem alls, han tyckte att styrradien var lite väl våldsam, men det är ju hundkoja original, så det gick igenom.
Det är alltså bara första byggbesiktningen som är gjord, provkörningen återstår! Men du har väl också gjort den första, eller?
Leyland 1000 - 78 X16XE
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Morris »

Nej har tyvärr bara provat lite på gården!
Har inte visat upp min för sfro än så nu måste jag ju öka tempot :meck:
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av dwarfie69 »

ojojoj...

Det där är ju skitfränt!!! synd att det alltid är så svårt att få till utväxlingen... kan inte alla som tillverkar små, vassa bilar, se till att de även tillverkar krondrev som passar 10" hjul.... de måste ju fatta att vi kojaägare vill slakta deras bilar och använda motorerna till något betydligt vettigare än drift av deras fordon!!! :lol:

Tummen upp för härligt bygge!

// Mikael
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

dwarfie69 skrev:ojojoj...

Det där är ju skitfränt!!! synd att det alltid är så svårt att få till utväxlingen... kan inte alla som tillverkar små, vassa bilar, se till att de även tillverkar krondrev som passar 10" hjul.... de måste ju fatta att vi kojaägare vill slakta deras bilar och använda motorerna till något betydligt vettigare än drift av deras fordon!!! :lol:

Tummen upp för härligt bygge!

// Mikael
Man tackar!! :)
Det som är så fint med Opel, är ju att lådorna från dieselmodellen passar rakt på! Så utväxlingen är enligt mig helt perfekt, tätstegad, men inte för tätstegad..! :)
Leyland 1000 - 78 X16XE
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av dwarfie69 »

Hej igen...
Lite nyfiken bara... Hur hamnar varven på motorn vid... Om vi säger 100 km?
Mvh Mikael
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Hej.. enligt mina egna beräkningar blir det:
F15CR och 3,55: blir ca 4380 varv vid 100 km/h
Räknat med 165/70 - 10.
Toppfart 159 vid 7000 varv :)

F15WR, lådan jag har som är från en astra diesel, och 3,55 ger ca 3700 vid 100. Om jag räknat rätt.

Morris här på forumet har matat in utväxlingarna i ett program som räknar, och fick dessa resultat:
https://ibb.co/nAmrzx

Har ingen varvräknare kopplad, så har inte kunnat testa i praktiken, men det känns som att utväxlingen är bra iallafall :)
Leyland 1000 - 78 X16XE
jocke.carlsson
Inlägg: 350
Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
Ort: Ulricehamn

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av jocke.carlsson »

Kul.

Vem besiktigar du hos? Jag var hos Bo Bossebildoktorn Andersson med pickupen och det var både kul och lärorikt.

Nästan samma varv att leva med som jag med swift GTI och 13", 3750rpm vid 100 och ca 200 vid varvstopp om det skulle hamna där.på 5:an
PS. Krävs nog överladd då DS.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Morris »

Vad har du för generator? har du nån bild på fästet för generatorn?
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Vad kul att få möta den där stofilen i verkligheten! :)
Jag besiktar hos en som heter David , turligt nog för mig bor han bara 15 km ifrån mig! Smidigt!
Överladd kan eventuellt bli på tal när allting fungerar bra... men då måste jag komplettera med diffbroms - dock var det inte så extremt dyrt såg jag. Ca 7000 kr för en quaife diffbroms. :)
Har du en swift-koja?

Generatorn är biltemas sport-modell... jag ska se om jag hittar en bild på fästet, men det är en mycket enkel konstruktion faktiskt. Dem hamnar rätt så nära grenröret, men det verkar inte bli så fasligt varmt ändå, och jag ska sätta dit en skyddsplåt för extra säkerhet.

Jag har problem med styrväxeln, som är en quickrack från minisport... Det knackar i den när man ruckar ratten fram och tillbaka, mest i mittenläget, men även i andra lägen också. Känns som att det är glapp, men ändå inte. Spelade in en video igår på eländet:

https://streamable.com/1qwxf

Sjukt irriterande när allting annat är perfekt...
Leyland 1000 - 78 X16XE
Skriv svar