mini mk1 1966

Visa upp din bil och läs om andras projekt
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: mini mk1 1966

Inlägg av dwarfie69 »

Sakta går det... dock framåt :D

Bild

Bild

Bild

Fick hem beställningen från Minispares. härligt med nya packningar å slangar osv. Färgen beställdes från British Motor. Den känns absolut rätt i nyans då jag jämför med motorblock osv. Sen känns färgen att vara av god kvalité... blev hård och tålig.

nu snart är det dags att motorn får locket på... blir nog att lacka ventilkåpan också... Annars blir det lite polkagris över det hela. Hoppas på lite tätare uppdateringar :shock:
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: mini mk1 1966

Inlägg av minitokig »

Snyggt!

:-)
Robert_V
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2011 kl. 08:19
Ort: Umeå

Re: mini mk1 1966

Inlägg av Robert_V »

Mycket tjusigt!
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: mini mk1 1966

Inlägg av dwarfie69 »

Tackar!!!

Nu är det snart dags att momentdra toppen. monterade en ny bypass slang nu när toppen lades på plats... blev en i silicone då den sägs vara tålig. Tyvärr var den blå... typ klarblå! Huvva! men tur att den knappt syns. bilder kommer.

MVH Mikael
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: mini mk1 1966

Inlägg av dwarfie69 »

japp!

Bild

Det gick som på räls :D . Det enda som alltid är lite bökigt är avgasklamret. Man rengör tratt å grenrörets kona... lägger ett tunt skikt avgaspasta, dit med domkraft för att försiktigt trycka ihop... sen är det så djäkla trångt att sätta klamret. Men det gick fint efter lite svordomar. Jag valde att inte demontera huven... vilket jag naturligtvis skulle gjort... var lite mörkt å trångt.

Jag valde att inte måla om ventilkåpan... det fanns vaga spår av en gul krita på förgasarsidan... tänkte att det kanske var en märkning från fabrik??? Jag valde alltså av den anledningen att ej måla.

sååå .... nu väntar jag på skönt sommarväder för att rulla ut å provstarta :roll:

/// Mikael
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: mini mk1 1966

Inlägg av minitokig »

Bra jobbat!
Man kan modifiera klamman genom att svetsa fast bultarna, då slipper man hålla i dem iallafall, då är det bara att försöka få på muttrarna.

Lycka till!
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: mini mk1 1966

Inlägg av dwarfie69 »

Men :oops:

Att svetsa fast bultarna... sååå smart!!! Det skall jag komma ihåg till nästa gång! Som sagt de små knepen som behövs att vi delar med oss för att underlätta.

Trevlig påsk!
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: mini mk1 1966

Inlägg av dwarfie69 »

... Ett tag sedan.

Efter en skön sommar får man ta tag i saker. Dags för uppstart av 66:an.

[URL=http://forumbilder.se/G9HOH/img-20170902-083000440]Bild[/URL

Pallade upp bilen för ökad åtkomst. I med batteri och bensin. Vrider på nyckeln... bensinpump tyst. Ned med pumpen och öppna bakre locket för att fila kontaktytor... också börjar den klucka så fint! tillbaka med pumpen för att upptäcka att den läcker... nu hade jag förvisso fel, det var bara slangen som var torr.
Efter detta är åtgärdat vill den ändå ej starta. Det visar sig att stiften saknar gnista. Nu har jag i alla fall kommit så långt att beställning från Minispares är gjord. Blev faktiskt ett komplett nytt tändsystem.... från spole till tändstift. Jag mätte upp ström med multimeter,12,8 Volt hela vägen ända till fördelaren. Ja jösses.... det är inte bra att prylarna står för länge.

Glad trots motgångar :lol:
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: mini mk1 1966

Inlägg av dwarfie69 »

Åsså går allt så bra!!!

Bild

Efter montering av nya tändsystemet spinner hon som en katt. Gud så fint och tyst den lilla 850;an går :D . Strobbade tändningen samt att jag rev förgasaren då det var läckage i slangen mellan flottörhus å munstycke. Hade beställt ett renoverings-kit till HS2;an... så jag bytte också nålventil i flotörlocket. Den är nu så lätt att justera så jag tror inte att co2-halten kommer att vara ett problem.

Bild

Och nej. Jag kommer INTE att tvätta bilen!

Bild

Den Nya fördelaren, kopia på 25D, kändes relativt ok. Synd att det inte står "Lucas" på den... eller tändspolen. Jag har dock kvar delarna och ska peta i dem senare och kanske få liv i dem :lol:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det är underbart med saker som är relativt oskruvade. Som ni ser sitter de silverfärgade plastlisterna kvar i underkant på dörröverstycket samt plåtkanten vid baksätets sittdyna. Dessa monterades för att skydda fingrar från de vassa plåtkanterna. Även i skuffen finns original papp-lock överbatteri samt den uttorkade gummistroppen som skall hålla locket på plats.

Jag har nu på morgonen justerat bromsar och nu känns det som den drar jämt. Den fuktade lite bak i en koppling så jag drog på den. Verkar tät. Besiktning beställd tills torsdag morgon. Håll tummarna för mig nu!!!!

MVH Mikael Lindholm Umeå

PS. Under "delar köpes" har jag lagt in en annons.... snälla förbarma er :roll: DS.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: mini mk1 1966

Inlägg av Cooper-74 »

Apropå din köpesannons:
En bekant skrotade snigeln i motorrummet på sin 65:a cooper och satte sen fläkten från den i värrmepaketet, verkade enklare än man tror.
Nästan som fabriken tänkt så!
Ta en kik på värmepaketet så lär du nästan se hur det är möjligt :wink:

Men som vanligt: Spara alla delar ifall du en dag ångrar dig.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: mini mk1 1966

Inlägg av Cooper-74 »

Underbart se en så orörd koja :D
Silverlisten brukar kunna vara kvar vid sittdynan, men extremt sällan i dörrarna!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: mini mk1 1966

Inlägg av Tulka »

Cooper-74 skrev:Apropå din köpesannons:
En bekant skrotade snigeln i motorrummet på sin 65:a cooper och satte sen fläkten från den i värrmepaketet, verkade enklare än man tror.
Nästan som fabriken tänkt så!
Ta en kik på värmepaketet så lär du nästan se hur det är möjligt :wink:

Men som vanligt: Spara alla delar ifall du en dag ångrar dig.
Mk1or och Mk2or som skickas till polartrakterna(Sverige) har fläkten i motorrummet. I civiliserade länder oftast som du beskriver.Undantaget var `S´.

.
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: mini mk1 1966

Inlägg av minimini »

va roligt med en sån fin gammal hundkoja
svårt att hitta dessa 60 talare numera
TURBO ROCKS..
henriks bygg
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: mini mk1 1966

Inlägg av dwarfie69 »

Tack för kommentarer :D .

Jo jag har sett att värmepaketen är förberedda för att bygga in fläkt i dem. Nu var jag bara lite lat och tänkte köpa en färdig. Om någon har en så är jag mkt intresserad.

Tack för att ni uppskattar denna lilla pärla. Det jag önskar att göra är att montera ett par öppningsbara sidoruror bak. Jag har ett par jättefina som jag köpt... ja med pianogångjärnen... :) . Har även ett trippelimstrumentering av rätt modell. Men det får ligga å mogna. Man vill ju inte peta för mkt.. charmigt med enkelheten och det minst sagt spartanska utförandet.

Mvh Mikael
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: mini mk1 1966

Inlägg av EMP371 »

Personligen tycker jag att du ska hålla den så nära originalutförande som möjligt.
Det finns inte så många så där orörda kojor kvar. Den ser helt underbar ut.
Skriv svar