mini mk1 1966

Visa upp din bil och läs om andras projekt
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

mini mk1 1966

Inlägg av dwarfie69 »

Jaha.... då var det väl bara att köra igen!

Bild

I söndags fick hon komma ut igen efter några år på logen :D Saknar komp i motorn så det blev bogsering hem. Jag återkommer med fler bilder och jag bör väl också fundera på vad jag ska göra.... Blev bara så laddad då så många projekt startar :lol:

MVH Mikael Lindholm
Carson
Inlägg: 54
Blev medlem: 4 januari 2016 kl. 19:02
Ort: Stockholm

Re: mini mk1 1966

Inlägg av Carson »

wow
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: mini mk1 1966

Inlägg av minitokig »

Kul bil.
:-)
olsson_richard
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 september 2015 kl. 18:56
Ort: Göteborg

Re: mini mk1 1966

Inlägg av olsson_richard »

Ett riktigt trevligt projekt! :) Vad avses? Orginal eller special? :)
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: mini mk1 1966

Inlägg av dwarfie69 »

Jämfört med andra på forumet tycks min tid inte riktigt räcka :lol:

tänkte i alla fall visa lite bilder till att börja med;

Bild

Bild

Bild

Bild

Som ni ser är den i ett fantastiskt fint originalskick! All inredning är orörd och hel... tom vinylen på instrumentpanelen sitter där. Den har yt-rost men jag har bara hittat ett litet hål i vä tröskel bak... stort som en 1-krona. Märk väl att den ALDRIG ÄR SVETSAD! hahaha besiktningen lär jubla av glädje då chassie-plåten sitter kvar på golvet. Mattorna är fabriksmattorna av gummi... med tryckknappar och allt :shock:

Det jag gjort är följande;

Bild

Bild

Toppen är lyft! Allt gick som på räls och nu skall den lämnas till Motorslip i Umeå... duktiga killar som får avgöra vad som skall göras... räcker slipning eller nya ventiler och styrningar? Är det lönt att fräsa in nya säten för blyfritt eller skall man beställa en renoverad topp från Minispares där allt redan är gjort... jag har fler frågor än svar.

Trevlig helg på er! / Mikael
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: mini mk1 1966

Inlägg av dwarfie69 »

Ursäkta....

_Richard.... jo jag kommer att röra mig med stor försiktighet då bilen känns lite "ikonisk"... finns inte kvar så många orenoverade, orörda Mk 1:or i detta skick. Vill helst bara sätta den i trafik till att böja med. :D

MVH Mikael
olsson_richard
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 september 2015 kl. 18:56
Ort: Göteborg

Re: mini mk1 1966

Inlägg av olsson_richard »

Kul! :) Verkligen fint objekt att jobba med! Håll oss uppdaterade :)
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: mini mk1 1966

Inlägg av Morris »

Kanon fin koja!
Om det är orginalmotorn som sitter i så skulle jag nog renovera orginaltoppen så allt fortsätter att vara som det var när den kom från fabrik!
pickupen
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 januari 2013 kl. 00:59
Ort: Kalmar

Re: mini mk1 1966

Inlägg av pickupen »

Håller med Morris renovera du toppen så blir det fint. En sådan pärla ska man hålla original så långt det går. Lycka till :D
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: mini mk1 1966

Inlägg av dwarfie69 »

sportlovsvecka....

Att få ledigt har sina fördelar; TID. Tog mig i kragen och lämnade in original-toppen till Motorslip i Umeå. Jag följde era råd och beslutade att hålla allt så nära ursprung som möjligt. Den man som arbetar och äger Motorslip, har ett otroligt kunnande på gamla motorer. Då jag hämtade toppen blev vi stående en lång stund i verkstan och det var ett mycket trevligt samtal om- och kring motorer.

Bild

Nu är det dags att sniffa igenom Minispares sidor igen, ta sig tid att tänka så man inte glömmer något. Då toppen nu är superren tänkte jag lägga på lite färg... annars blir det Simca-brunt direkt.. Så jag checkade lite på Minispares sidor... motorfärg... hittade inte! Är det någon av er kunniga som vet var man få tag i detta i RÄTT NYANS! är inte sugen på någon färg till nån Vallåkra-Volvo... utan BMC;s rätta kulör till 850 motorn 1966.

MVH Mikael Lindholm i Umeå
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: mini mk1 1966

Inlägg av Morris »

Hej!
Minispares har grön motorfärg!

ENGINE PAINT ORIGINAL GREEN 500ML - BRUSH ON GAP409

Med vänlig hälsning Hedman
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: mini mk1 1966

Inlägg av tvr »

Går tyvärr inte att köpa från Minispares:
Important notice This product is considered as hazardous and can not be shipped. This product can only be order for collection from one of our UK stores
Jag vill för övrigt också gärna veta var man enklast kan köpa färg med rätt nyans.
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: mini mk1 1966

Inlägg av minitokig »

använd sökfunktion i forumet, "motorfärg", på sid tre med resultat har _clubman_ bild på burk med färgkod och bild på motor


..
Användarens profilbild
Jonas Garage
Inlägg: 83
Blev medlem: 30 augusti 2010 kl. 19:43
Ort: Sigtuna
Kontakt:

Re: mini mk1 1966

Inlägg av Jonas Garage »

Jag köpte min gröna motorfärg från JANA i Bålsta, kanske han har någon burk kvar ?
/ Jonas
Användarens profilbild
minilimo
Inlägg: 186
Blev medlem: 16 juni 2008 kl. 21:11
Ort: Uppsala

Re: mini mk1 1966

Inlägg av minilimo »

Enklast är att köpa där de säljer billack. De brukar kunna trycka en sprayburk om du vill ha det.

De vanligaste motorgröna var:
Standard Middle Bronze Green (BS 223)
Dark Bronze Green
BMC Green EP3A EP3SP
Skriv svar