1275 GT -74

Visa upp din bil och läs om andras projekt
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: 1275 GT -74

Inlägg av dwarfie69 »

Hej!

Det ser trevligt ut det där! sommaren kommer med stormsteg redan nu känns det som... klart då? :D
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: 1275 GT -74

Inlägg av DrKassler »

Självklart! :-)
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: 1275 GT -74

Inlägg av DrKassler »

Det gick att trockla dit ett nytt bränslerör utan att ta ner ramarna! :-)

Nu ska + kabeln dit och sen ska luckan på.

Bild

Bild

Bild

Vad är det främre hålet till för i bagagerumsgolvet precis framför slangen från tanken, det som har ( lackad) gummimanschett?
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
Kent Andersson
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 december 2009 kl. 13:30
Ort: Hällefors

Re: 1275 GT -74

Inlägg av Kent Andersson »

Hej
Kan det vara för montage av högertank, kvarleva från cooper S.
mvh Kent
Austin Cooper -66
Austin 1000 -72
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 1275 GT -74

Inlägg av minitokig »

Mer troligt för slangen för avluftning av tanken


.
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: 1275 GT -74

Inlägg av DrKassler »

Ah, såklart! Tack Micke
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: 1275 GT -74

Inlägg av dwarfie69 »

Hej!

Kan även vara hål för en returledning som i senare fall fanns för europabilar... troligt att USA hade de kraven tidigare och således finns hålet även här. Hade en -75;a med luftpump å allsköns annat tjafs som hade någon slags mystisk retur/luftning för bensinångor... kommer inte ihåg då det var på sent 80-tal jag ägde den.

MVH Mikael
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: 1275 GT -74

Inlägg av Magna-Flash »

Eller för kablarna till elektrisk bränslepump... det är vad jag använt mitt hål till iaf ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: 1275 GT -74

Inlägg av DrKassler »

Kamaxlen, SW5, kommer idag tillsammans med fjädrar, oljepump och lyftare om FedEx håller sin plan, i morgon kväll får jag hjälp att spola ur oljekanalerna i blocket och mäta loppen.
Kolvar ska beställas när jag vet om blocket behöver borras eller inte. Blir sådana här: https://www.minispares.com/product/Clas ... .aspx|Back to search

Blir förhoppningsvis bra till SW5-kam och orginaltopp. :-)
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: 1275 GT -74

Inlägg av DrKassler »

Det rör på sig även om det inte synts här.

Jagat kolvar, mätt kolvspel, jagat kolvringar, kliat mig i huvudet men nu kanske jag har en framkomlig väg, vi får se.. :-)

Bild

Rullager för mellandrev, lite trött..! Satt hårt i kåpan men till slut så.


Bild

Tvättat i tvättmaskinen på jobbet. Ska glasblästras i hemmet.



Bild

Kolv från MG1300 med tillhörande "Innocenti-stake" till vänster, ger högre kompression jmft med orginalkolv till höger.
Hittade kolvringar tillslut, Deves. Ligger en expander bakom oljeringen vilket nog kan bli bra då jag egentligen har lite stort kolvspel med dessa kolvar.


Bild

Mätning av kolvspel både med kalla kolvar och en 100°C varm kolv, varm kolv växer 7-8 hundradelars mm.
Med kalla kolvar har jag mellan 0,100 till 0,150 mm kolvspel, borde ha runt 0,04 mm.
Beredd att ge det hela en chans, funkar det inte bra får jag ta isär och borra blocket +0.20 nästa vinter.
Två kolvar glappar i kolvbulten, dom ska jag få hjälp med, förhoppningsvis är det kolvbulten och inte kolven som är problemet.

Over and out.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Robert_V
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2011 kl. 08:19
Ort: Umeå

Re: 1275 GT -74

Inlägg av Robert_V »

Riktigt fin renovering!
Jag har en fundering angående renovering av huvudbromscylindern. Jag håller på att försöka få isär min (likadan som din) men jag får inte bort mässingsbrickan nr 21!? Hur gör man?
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: 1275 GT -74

Inlägg av DrKassler »

Den ska gå att "skaka" ut, men så är sällan fallet. Jag gjorde rent i loppet ordentligt och sen borrade jag med ett typ 4 mm borr en grunt hål, sedan använde jag ett dorn för att knacka runt brickan, rotera den alltså. Då släppte den och gick att få ut. Du får hålla på och krångla en stund helt enkelt. :-)
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Robert_V
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2011 kl. 08:19
Ort: Umeå

Re: 1275 GT -74

Inlägg av Robert_V »

Ok. Tack. Bara ut och fortsätta :).
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: 1275 GT -74

Inlägg av DrKassler »

Nöter vidare.

Planen är att motorn ska sitta i bilen 1 maj, vi får se hur det går.. .-)

Bild

Bild
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: 1275 GT -74

Inlägg av DrKassler »

Lite har hänt:

Bild

Bild

Förhoppningsvis sitter motorn i bilen någon gång under helgen :meck:
Återstår att byta nedre kylarfästet mot ett för Clubman så att kylarn inte lutar ut i överkant.
Fick förövrigt svarva av änden på kopplingsslangen då nippeln bottnade.

/C
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Skriv svar