1275 GT -74

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

1275 GT -74

Inlägg av DrKassler »

Äntligen har jag kommit igång med hopsättningen av GT'n jag köpte av Emil förra hösten.
Änsålänge spenderas merparten av tiden på att fundera över var olika prylar ska sitta och vilken färg dom ska ha för att efterlikna orginalet så långt det är möjligt med rimlig arbetsinsats. Jag kommer alltså inte lämna in orginalskruvar för el-zinkning etc. utan lägga arbetet på en lite behagligare nivå..

Såhär ser det ut just nu:
Bild

Har beslutat mig för att packa om huvudcylindrarna så dom sitter inte längre på plats.

Bild

Trevligt pussel! :-)
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 1275 GT -74

Inlägg av minitokig »

Snyggt!
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: 1275 GT -74

Inlägg av dwarfie69 »

Ser bara så underbart ut med nylackad kaross! Å att sedan få montera renoverade delar.... hahaha är man sjuk för att man gillar det?? :D :lol:

/Micke
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: 1275 GT -74

Inlägg av crowan »

Ser riktigt bra ut!
clubman 1330
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: 1275 GT -74

Inlägg av DrKassler »

Lite har blivit gjort.
Främst fortsatt inventering och en order på runt en tusing till MiniSpares, sen har jag plockat isär huvudbromscylindern.

Bild

Nr 21 var en riktig utmaning att få ut. Det var bra rostigt i cylinderns nedersta del men med mycket slipande, smörjande och knackande fick jag brickan att släppa och sedan gick den att knacka ut.

Loppet ser jättefint ut vilket verkligen var skönt eftersom hcylindern (gmc160) inte längre går att få tag på och jag vill ändra så lite som möjligt på bilen.

Glasblästrad och grundad:

Bild

Bild

I väntan på repsats till huvudcylinder och en massa annat tror jag tanken hamnar på plats och lite annat plock men vi får se!
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: 1275 GT -74

Inlägg av Crona »

Snyggt, originalbygge har det där lilla extra :D
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: 1275 GT -74

Inlägg av DrKassler »

Det rullar på om än i saka mak. Mycket behagligt och en ny värld på sätt och vis, detektivarbete om hur saker var från början är ju riktigt roligt! Har inte funderat så mycket på det på någon annan bil.. :-)

Rätt tank utan inpressning för diagonalt tankband!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tankbandets lilla rost glasblästrat och sedan blev bandet lackat i samma hyffsat rätt blanksvarta färg som tanken.

Har också gått igenom elsystemet och bytt dåliga och felaktiga bulletconnectors.

Bild

Med bullet connectorn doppad i saltsyra när den sitter på kabeln gick det fantastiskt bra att löda. 5 minuter per kontakt ungefär mot 20 min utan saltsyra.

Nya mattsatsen som följde med bilen är svart och så kan jag ju inte ha det, rätt matta ska vara "Navy", extremt mörkt blå till förväxling likt svart när den är skitig men ändå!

Bild

Har således tvättat orginalmattan och färgat den, färgen sitter bra men jag måste undersöka vad som händer om(när) mattan blir blöt.. :wink:
Återkommer med bilder på mattorna i bilen, bilden ovan är före tvätt och färgning.

Köte också boken "Gold portfolio" om clubman etc. Från ungefär mitten är det bilar från -74 och framåt med 12" hjul. Inte så mycket att läsa i boken men alla test säger ungefär samma sak. Kul att köra men trött och högljudd. Blir slagen av allt från Hillman imp till fiat 127. :shock: :lol:

Bild

Nästa steg blir att lägga i mattor och göra klart interiören.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275 GT -74

Inlägg av Flundran »

Hej! Har du en bra källa för nya bullet connectors?

Ledningar som ska lödas har jag tvättat med blandning av ättika och salt, funkar också.

/F
Senast redigerad av Flundran den 28 januari 2017 kl. 17:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: 1275 GT -74

Inlägg av DrKassler »

Hej!
Jag köpte dom av Thomas på British motor (www.britishmotor.se) han har både bullets och enkla och dubbla skarvhylsor hemma. Billigt var det också :-)

Mvh
C
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: 1275 GT -74

Inlägg av DrKassler »

Fortsätter i sakta mak.

Ikväll kommer mer grejer från MiniSpares.
Har konstaterat att ingen av mina två spolarmotorer fungerar.

Bild

Dom ska sitta på torpeden jämte torkarmotorn och spola såväl ruta som lampor.
Gogglade art.nr och fick träff på nyproducerade för runt 100 kr styck. Det trodde jag aldrig!!

Bild

:D
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: 1275 GT -74

Inlägg av dwarfie69 »

Men så skönt att det Lucas på kartongen. Annars brukar det ju oftast stå typ" TZALIEE, REPUBLIC OF CHINA"... :lol:
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: 1275 GT -74

Inlägg av Crona »

dwarfie69 skrev:Men så skönt att det Lucas på kartongen. Annars brukar det ju oftast stå typ" TZALIEE, REPUBLIC OF CHINA"... :lol:
Men tyvärr är gröna Lucas kartonger samma sak :evil:
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: 1275 GT -74

Inlägg av DrKassler »

Dom kommer om någon vecka, då återkommer jag med en rapport. Är verkligen Kina 2017 nödvändigtvis sämre än England 1974? Jag är inte så säker på det...
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: 1275 GT -74

Inlägg av Crona »

DrKassler skrev:Är verkligen Kina 2017 nödvändigtvis sämre än England 1974? Jag är inte så säker på det...
Inte nödvändigtvis :mrgreen:

Jag var på automässan i Göteborg häromvecka och då var gröna Lucas där med egen monter, jag pratade med en från deras huvudkontor i Frankrike ja det ligger faktiskt där men de hade något logistiklager kvar på ön.
20170118.jpg
20170118.jpg (61.56 KiB) Visad 12166 gånger
Jag ställde frågan vad är Lucas idag jämfört med tidigare då man tillverkade sina komponenter själv.
Han förklarade då att man inte tillverkar något själv utan att man väljer ut komponettillverkare och träffar avtal med dem att man får packa dem i Lucas kartonger och de har också kraftigt breddat sitt sortiment och den största biten nu är rena slitagedelar och inte elkomponenter och man köper från företag både i Europa och Asien.

De klassiska el komponenterna försöker man också tillhandahålla och då de handlar om relativt små serier så hamnar tillverkningen i Asien då det är det ända som är kostnadseffekt nog.
Jag avsluta samtalet med, ok så man kan sammanfatta det som att Lucas idag enbart är en etikett, han skratta till och säger se det istället som en kvalitetsstämpel :lol:

Det är bra att man tillhandahåller dessa delar nytillverkade, men passform och material är inte samma som ursprunget, nu spelar det kanske inte så stor roll på en spolarpump men jag köpte ett tändningslås utan cylinder och det gick inte att få den gamla cylindern att fastna läs mer HÄR.
Men jag köpte ett nytt komplett NOS tändlås så nu är det rätt :D

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: 1275 GT -74

Inlägg av DrKassler »

Färgade alla slitna partier på mattorna med blå textilfärg, blev kanon!

Bild

Bild

Mattorna, stolar, bälten och passagerardörren på plats.

Bild

Nu behöver jag lösa problemet med längsgående bränsleröret, det är så kort att det inte går att trä på någon slang utan att ta ner bakramen.
Visst ska det väl sticka fram lite?

Bild


Sen ska bagageluckan på plats också och säkert lite annat fix men sen är det dags för motorjobb!
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Skriv svar