Sida 8 av 14

Re: Morris -65

Postat: 28 januari 2018 kl. 20:18
av Morris
Min kylare är 55mm tjock Mini Spares alukylare.

Re: Morris -65

Postat: 31 januari 2018 kl. 17:31
av Ola
Jag har en aluminium kyl passande civic liggande
Passade klock rent på våran v-tech mini. Hojta till om det kan va intressant.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Morris -65

Postat: 8 februari 2018 kl. 14:56
av Morris
Bytt låskolvar, polerat och lackat!

Bild

Re: Morris -65

Postat: 8 februari 2018 kl. 14:57
av minitokig
Snyggt!

Var det svårt att få ut de gamla låskolvarna?

.

Re: Morris -65

Postat: 8 februari 2018 kl. 15:11
av Morris
Tack!
Nej det gick ganska bra!
Nya nyckeln passade i dörr låset så efter att jag fått bort sprinten gick låskolven att dra rakt ut.
På bakluckan passade ej nyckeln så där fick jag ta en stor skruvmejsel och vrida om låskolven lite så kom den ut!
Jag kan ta fler bilder hur det ser ut om du vill!

Re: Morris -65

Postat: 9 februari 2018 kl. 14:53
av Morris
Bildserie byta låskolv Mk1
Bild
Bild
Bild
Bild
Med original nyckel vrider man så låspinne hamnar i mitten som nästa bild och drar bort sista chromdelen.
utan nyckel kan man med våld knacka låspinnen men då går stifftet på låskolven sönder alt 2 vrida låskolv med skruvmejsel.
Bild
Bild
Bild
Knacka ut sprint och med nyckel i låset drar man låskolven rakt ut. Utan nyckel ta skruvmejsel och vrid lite så går låskolven lirka ut.
Bild
Här ser man skillnad på låskolv med nyckel i och utan.
Bild
Bild
Smörj och montera!
Bild
Bild
Bild
Bild
Ska man byta låskolv på bakluckan måste man fila ner den fyrkantiga axeln så den runda kåpan går att dra över sen är det samma procedur som dörr!
Bild
Bild

Re: Morris -65

Postat: 9 februari 2018 kl. 21:05
av minitokig
Härligt, stort tack för informativ bildserie!
:-)

.

Re: Morris -65

Postat: 25 mars 2018 kl. 10:37
av Pipsovich
>Vilket pill!
Vad ska du köra med för växellåda/utväxling?

Re: Morris -65

Postat: 26 mars 2018 kl. 07:52
av Morris
Växellådan blir en tätstegad F15 med utväxling 3.55
Hoppas det funkar annars har jag en disellåda.

Re: Morris -65

Postat: 26 mars 2018 kl. 09:57
av Pipsovich
Om du har tänkt köra med 10" och inte bara köra korta race så... hade jag satt i diesellådan direkt.
Jag ska köpa en F15 WR med 3,55.
F15CR och 3,55 blir ca 4380 varv vid 100 km/h om jag inte räknat fel.
Räknat med 165/70 - 10.
Toppfart 159 vid 7000 varv :)

F15WR och 3,55 ger ca 3700 vid 100... så det känns som en bra variant!

Re: Morris -65

Postat: 26 mars 2018 kl. 10:09
av Morris
Är sugen att testa Cr lådan först då diesel lådan jag har inte e helt frisk.
Har för mig att jag har läst att det ska gå att flytta över dreven på 5:an å få ner varven bara på sista växeln?

Re: Morris -65

Postat: 26 mars 2018 kl. 10:41
av Pipsovich
Okej, ja det kan ju vara en idé, men du får en låda på skroten för mellan 700-2000 kr + frakt.
Om det skulle gå, skulle det innebära att motorvarvet sänks med nästan 50% från fyran till femman. Lär ju fungera men inte optimalt...
Det enda jag läst är att man ska kunna byta slutväxel mellan lådorna, men har inte letat nån info om att byta dreven heller!

jag köpte mig precis en F15WR från en astra 95 1,7 diesel, betalade 1950 kr inkl frakt, den har enligt skroten gått 11500 mil och är funktionstestad.

Re: Morris -65

Postat: 26 mars 2018 kl. 14:04
av Cooper-74
Har inte mycket kunskap om växellådor till dessa med har ni kollat på innehållet i en Calibra turbo?
Svagt svagt minne det var en dylik en tysk kille hade i sin kojacabriolet ihop med en CX20E på 170hk.
Rätt så pigg koja!

(vet en släkting som skrämde upp sin Cx20 till drygt 260 sughästar i sin kadett :wink: )

Re: Morris -65

Postat: 26 mars 2018 kl. 14:18
av Pipsovich
Calibra turbo har väl c20let eller vad den heter, alltså annat motorblock så därav annan växellåda, mig veterligen. Dessutom avsedd för rullomkretsen på 15" hjul, så utväxlingen lär inte vara så kul med 10" :)
Finns diverse drevsatser till f15 att köpa från quaife, dock rätt kostsamt...

Re: Morris -65

Postat: 26 mars 2018 kl. 14:26
av Morris
Ja det finns några trevliga byggen med olika 2.0 motorer dock så blir både motor och växellåda större och tyngre.
Dom flesta förlänger fronten för att rymma så stor motor och det tycker inte jag blir lika snyggt.
När dom tävlade med 1.6 16v som jag har tog dom ut ca 225hk utan turbo :D