Morris -65

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Morris -65

Inlägg av Morris »

Tackar!
På nåt sätt vill jag kunna demontera fronten för att komma åt motorn!
Första steg blir som du säger att punkta ihop dom nya skärmarna och frontpanel så får jag se hur och var den behövs förstärkas!
Hoppas hinna lacka innan sommaren och sen vore det trevlig att starta upp pärlan! å sen e du ju bara å besikta.....
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Morris -65

Inlägg av Pipsovich »

Ja, det underlättar ju så att säga en del...
Hur mycket gick det lös på med alla plåtar?
Jag har ju kapat väck hela min front i ett stycke, men den är inte toppfräsch direkt. Iofs är jag inte alls ute efter samma finish som dig...
Men jag är förvånad över hur pass stabil den är, trots att jag inte förstärkt den någonting än. Dock är delar av innerskärmarna kvar i den, vilket säkert styvar upp en del.
Jag kommer ha den skruvad med öppningsbar huv. Inte en massa jobbiga gångjärn för att fälla upp hela fronten, det känns bara onödigt, då två man tar loss den på 5 minuter ändå.
Leyland 1000 - 78 X16XE
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Morris -65

Inlägg av Morris »

En skärm kostade med dagens växelkurs 1100:- då är det den bättre modellen med grövre plåt och bättre passform.
Fronten kostade 785:- där tog jag den billigare modellen.
I vanliga fall är frakten 200:- men fronten är för bred så den drar upp frakten till ca 450:-
Ja innerskärmarna styvar upp fronten ganska bra!
Håller med ang gångjärn jag ser inte heller något behov att kunna vika upp fronten. Hela fronten inkl skärmar kommer nog att sitta fast med några extra skruvar istället.
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Morris -65

Inlägg av Pipsovich »

Det var ju inte så blodigt det!
Verkar som att vi kommer ha ungefär samma lösning på det här med fronten. Ska bli intressant att se hur du gör. Jag kör med på funktion före form som sagt.
Idag var jag på skroten för att hämta en kontakt till bränslepumpen (jag har gjort likadant som dig) men det fanns inte en enda astra F där. Astra G har inte samma. Du råkar inte ha en till övers? Alltså den som man sticker in i armaturen.
Leyland 1000 - 78 X16XE
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Morris -65

Inlägg av Morris »

Ska se om jag kan hitta en kontakt till bensinpumpen!
Lägger ut lite bilder på inpassning av front och skärmar!
Var lite tajt mot termostathus så jag ändrade lite på fronten!
Bild
Bild
Fick kapa lite i böjarna och bearbeta kanten lite för att få bättre passform.
Efter att jag slipat bort grundfärgen målade jag med Volvos svetsbara grundfärg!
Bild
Bild
Har testat lite hur det blir enklast att svetsa och få till skarvarna bra! Just nu känns det enklare att lägga skärmarna upp och ner inkl huv och sedan punkta fast fronten.
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Morris -65

Inlägg av Pipsovich »

Kommer ju bli hur bra som helst det där.
Var får du tag i den grundfärgen?
Jag har använt en ur biltemas sortiment som också går att svetsa i, men det är säkert bättre med volvos.
Minus 8 grader och kraftigt snöfall här nu. Känns rätt långt bort innan man får sätta sig bakom ratten och dra iväg...
Leyland 1000 - 78 X16XE
minimini
Inlägg: 828
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Morris -65

Inlägg av minimini »

ursäkta jag svarar
jag köpte min på Bilia, dom hade den inte på lagar så dom fick beställa hem den.
stå på dej för den fantes inte i sortimentet
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Morris -65

Inlägg av Morris »

Forslunds i Skellefteå tog hem en burk åt mig!
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Morris -65

Inlägg av Morris »

Fonten är ihopsvetsad och känns ganska stadig så tror inte det behövs några förstärkningar!
Bild
Fick snitta upp huven och smala av den lite för att få till avstånden till skärmarna!
Bild
Går inte svänga max så får bearbeta skärmkanterna lite!
Bild
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Morris -65

Inlägg av Pipsovich »

Fint!
Hur ska du fästa i bakkant? hur många fästpunkter ska du ha totalt?
Vad kör du med för generator? Du har din monterad ut mot hjulet va? Finns ju er plats där, men då snurrar den ju åt fel håll sen, kör du ändå eller har du en med fläkthjul avsett att gå åt det hållet?
Leyland 1000 - 78 X16XE
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Morris -65

Inlägg av Morris »

Tack!
2st dzuz i skärmen mot a-plåt. 2 skruvar uppifrån ner i Innerskärm (under huv) och en bult framifrån + andra sidan så totalt 10st
Kör med opel astra generator som kommer att snurra åt fel håll men tror det ska fungera ändå utan att ändra kylfläktarna.
Om jag skulle göra om det så skulle jag välja en mindre generator.
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Morris -65

Inlägg av Morris »

Gillade inte formen på min luftburk!
Bild
Å har saknat original ventilkåpa så då blev det så här!
Bild
Bild
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Morris -65

Inlägg av Pipsovich »

Haha, riktigt kul idé :)
Kör med samma infästningar som du på fronten, men jag använder vanlig skruv och mutter i bakkant. Ska ju inte ta av den varje dag tänker jag.
Jag köpte en MPI alukylare, men har luskat runt lite och är skeptisk till om den räcker... du kör med en stående mini alukyl? Den har väl ungefär samma kapacitet? Hur resonerar du kring kapaciteten?
Sätter jag en större än MPI-kylet hamnar ändå ca halva kylaren ute i skärmen, där vinden inte blåser... borde ju dock ändå ge en viss kylande effekt.
Leyland 1000 - 78 X16XE
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Morris -65

Inlägg av Morris »

Med en bra fläkt hoppas jag att det inte ska vara några problem! Det går ju styra luften från grillen mot kyllaren även om den sitter i skärmen!
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Morris -65

Inlägg av Pipsovich »

Det stämmer ju det. Hur tjock är din, 40 mm?
Jag mailade allspeed engineering, och dom rekommenderade inte att använda MPI-kylaren.
Har beställt en från en polo mk2, som verkar ha hyfsat bra size och jag har sett andra köra med den också - dessutom kostade den bara ett par hundra ifrån tyskland. Så ska se om den går att placera vettigt... annars kan jag nog få dit mpi-kylet på hyfsat vettig plats...
Leyland 1000 - 78 X16XE
Skriv svar