Austin Mini 1975

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Robert_V
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2011 kl. 08:19
Ort: Umeå

Re: Austin Mini 1975

Inlägg av Robert_V »

Hjulafton... :D :D :D :D
Bild
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Austin Mini 1975

Inlägg av Gerry »

Robert_V skrev: Efter helgen.. Efter semestern :D
Känner igen det..

1275.. Skulle vara ett bra vinterprojekt. :D..
Jag hade en (eller egentligen 2st) 1275 att bygga ihop som vinterprojekt.
Problemet är ju att vi har så korta vintrar... när skidsemestrarna ( och $$) är slut så är det redan mars och då ska man ju helst vara iaf halvvägs. :?

Nu kanske det bara är jag, men helst vill man ju att allt ska vara klart i början av april så man kan ut och provköra när vårsolen börjar titta fram.
Så bra har det aldrig varit i mitt garage..
Efter många sena kvällar/nätter med mycket konstigt strul så kunde jag äntligen göra en lite längre provkörning förra helgen, och då är det synd att kalla det vinterprojekt.
Robert_V
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2011 kl. 08:19
Ort: Umeå

Re: Austin Mini 1975

Inlägg av Robert_V »

:).... Så sant så..:) Jag hade ju planer att jag skulle ha denna ute på vägarna i våras... Men så blev det inte tyvärr.. En massa annat kom emellan..
Robert_V
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2011 kl. 08:19
Ort: Umeå

Re: Austin Mini 1975

Inlägg av Robert_V »

På golvet för första gången på länge. Huv och grill monterade igen. Grillen sitter numera med grill Buttons.
Bild

Under huven så är nu alla kylarslangar och slangar till värmepaketet bytta även en ny vattenpump är monterad för säkerhets skull. Nya brytarspetsar, tändstift, fördelarlock.
Bild

Det börjar närma sig provstart.
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Austin Mini 1975

Inlägg av DrKassler »

Det finns fortfarande många sköna saltfria dagar kvar på 2017, bara att nöta på!
:-)
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Robert_V
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2011 kl. 08:19
Ort: Umeå

Re: Austin Mini 1975

Inlägg av Robert_V »

Inga bilder denna gång men nya kablar till batteri och till startmotor och även ett nytt batteri kom på plats.
kopplingen luftad. Bromsar kvar att lufta, fixa bromsluftare alt låna en extra bromsfot...

Efter detta så var det dax att testa motorn för första gången någonsin för min del.... Och tyvärr så spann bara startmotorn tomt och drog inte runt motorn.. :( :( :( ....

Får se om den går att plocka isär och smörja upp eller om det blir till att skaffa en bättre beggad.???...
Robert_V
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2011 kl. 08:19
Ort: Umeå

Re: Austin Mini 1975

Inlägg av Robert_V »

:D :D Demonterade och smorde upp startmotorn och det var allt som behövdes..... Nu drar den runt motorn utan problem.. :)
Tyvärr inte läge för provstart idag men nu är det nära..
Robert_V
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2011 kl. 08:19
Ort: Umeå

Re: Austin Mini 1975

Inlägg av Robert_V »

Första provturen avklarad :rivstart: Lite försiktigt på kvarteret. Lyckades inte riktigt med bromsluftning trots att allt är nytt så den har fått ta plats på pallbockrna igen. Har fått lite tips så förhoppningsvis blir det ordning på bromsarna. Ska även passa på att montera skärmbreddarna.

Bild
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1975

Inlägg av minitokig »

Bra jobbat!

:-)
Robert_V
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2011 kl. 08:19
Ort: Umeå

Re: Austin Mini 1975

Inlägg av Robert_V »

:D Tack... Och du hade helt rätt minitokig i ett tidigare inlägg, den lät mycket :) . Kommer även att byta ut ljuddämparen till en större!
Robert_V
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2011 kl. 08:19
Ort: Umeå

Re: Austin Mini 1975

Inlägg av Robert_V »

Verkar som att jag fått ordning på bromluftning. Ny större ljuddämpare monterad.

Bild

Skärmbreddare på plats....
Bild
Robert_V
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2011 kl. 08:19
Ort: Umeå

Re: Austin Mini 1975

Inlägg av Robert_V »

Idag blev det en riktigt provtur i byn. Riktigt roligt.
En del saker som behöver göras innan ev besiktning... Får se om det blir i höst...

Bild
Robert_V
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2011 kl. 08:19
Ort: Umeå

Re: Austin Mini 1975

Inlägg av Robert_V »

Vid provturen så var bilen väldigt svårstartad och den gick inte riktigt bra. Kanske inte så konstigt eftersom den stått väldigt många år. Jag hade tyvärr inte fått avgasröret tätt mot grenröret heller. För att komma åt avgasröret ordentligt tog jag bort förgasaren då jag inhandlat en servicesats till den. Och kan verkligen säga att det behövdes. Har även gjort en egen spacer(tyvärr inte snyggaste) istället för förvärmningsskräpet som satt där. Såg ut att vara sprucken och otät.
Bild
Bild
Bild
Robert_V
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2011 kl. 08:19
Ort: Umeå

Re: Austin Mini 1975

Inlägg av Robert_V »

Länge sedan uppdatering. Blev ingen besiktning i höst men det får bli till våren. Har dock pysslat en del.
Hade glapp i högre övre kulbult så den är bytt. Och så hade jag monterat bromstrummor med inbyggda spacers fram och då tog däcken i skärmbreddarna fram (nötning ses på bilden). Så jag bytte till original trummorna och kortare hjulbultar.

Bild

Sen så var gummibussningarna till övre staget helt slut, bytte även till ett justerbart stag så jag fick plats med en hemmagjord täckplåt till hålet bakom instrumentpanelen.
Bild

Bild

Bild

Har även snyggat till instrumentpanelen/pappen lite samt att jag tog bort nedre vinylklädda skumgummit som såg trist ut vilket resulterade till att jag fick göra en egen panel för knappar och reglage.

Bild
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Austin Mini 1975

Inlägg av dwarfie69 »

Nu är det nära för dig. Då kör vi väl båda nästa sommar :D
/Mikael Lindholm
Skriv svar