Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av Gerry »

Kul att följa & se framstegen.

Jag gillar den gröna färgen som du har på karossen, så det skulle vara kul att se den live någon gång.
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av falken85 »

Det kommer du absolut att få göra, som beräknat så ska den vara klar innan sommaren är slut ;) ;)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av falken85 »

Igår så blev det lite tid i garaget igen, den jobbiga monteringen av drivaxlar med nya gummiknutar är äntligen klar men det va mycket svordomar som hagla i luften och en hel del pustande :lol: :lol: Jag fick även dit växellådsstruten efter lite brytande så nu börjar motorn att sitta fast, endast de övre hundbenet som ska monteras så börjar det likna något. Vi började också titta lite på hur extraktorröret såg ut på plats och de blir jävligt tajt men det kanske kan gå, vi får se när vi får testa lite mer. Vi har ett till rör som kan passa bättre annars så måste jag jaga ett annat som är gjort för dom gamla gummiknutarna :mrgreen: :mrgreen: BildBildBildBild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av falken85 »

Nu har kojan fått komma i rätt höjd då vi fått rätt nivå på hydroelastic systemet. Efter 25 år så är det nu rätt tryck i slangerna och donen. Det blev väldigt lågt när vi pumpade ur all gammal vätska som va kvar och sen tömde vi ur det som stod kvar i pumpen och fyllde på nytt ur receptet som vi fått. Men till slut så blev det bra :mrgreen: :mrgreen: BildBildBildBild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av falken85 »

Nu börjar saker komma på plats, har fått dit remhjul plus fläkt som jag satte fel först men som Fredde visade på varför och vilket håll fläkten skulle sitta. Sen plockades en kylare fram och sargen monterades och lyfte sedan dit med de rätta fästet efter lite letande, den nedre kylarslangen monterades efter lite svordomar :lol: :lol: Sen fick jag plocka ett övre kylarfäste från en gammal bil på tomten och termostat och termostathus monterades med de övre fästet så nu sitter kylaren på plats, även startmotor och fördelare sitter på. Jag har också hållt på att fila på insuget då infästningen va mycket tjockare än grenrören men även de börjar bli kvar, bara lite kvar till morgondagen så kanske de kan komma på med och jag kan montera resten av avgassystemet :mrgreen: :mrgreen: BildBildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av dwarfie69 »

Hej!

Du jobbar på bra :D . Önskar att jag hade din ork 8) . Jag är verkligen imponerad att du klarade att skruva så mycket med fläkt å nedre kylarslang med motor i... det är ju trångt som bara den! Jag fick tips att montera detta på motor innan jag lyfte i paketet. sen förstår jag att du hade pill med att få dit bultning av motorfästena då du lyft i motor. Jag köpte nya från minispares som har muttrar svetsade på baksidan... Lovely. gick hur bra som helst!!!

Ett tips till... avgasklamman som ska sitta mot grenröret. Svetsa fast muttrarna på baksidan av klamret!!! då blir det mkt lättare att få det på plats. Det tipset fick jag av "minitokig". Tyvärr hade jag redan monterat eländet.... men nästa gång!!!

Sorry att jag kom med sena tips. Men det verkar ju gått kanon ändå. Skönt att snart vara på vägarna!

/// Mikael
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av falken85 »

Tack för bra tips ;) De va som sagt lite bökigt att få dit den nedre kylarslangen och bultarna till motorfästet men skam den som ger sig :lol: :lol: Jag har ju fördelen med att ja Fredde Karlsson med i bakrunden som tipsar och berättar hur jag kan göra för att det ska gå lättare och jan har ju gjort det ett par gånger tidigare ;) ;) Vi hade ganska lite på motor när vi lyfte i den. När det gäller avgasklamman så tror jag inte att vi har samma då jag har extraktorrör på min nu och det går ihop med ett y-rör nere bredvid remoten till växellådan så dom klammorna sitter ganska öppet faktiskt :mrgreen: :mrgreen: Bild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av falken85 »

Nu har en stor sten släppt från bröstet, jag har under lång tid funderat på hur jag ska kunna lösa problemet med takluckan som inte hade ett handtag i bakkant för att kunna stänga den. När bilen skulle lackas så plockades takluckan av och handtaget lades åt sidan men försvann och fredde har letat efter det men de har nu gått 25år så det är omöjligt att hitta. Vi har under en veckas tid försökt att modifiera andra handtag så de ska passa utan positivt resultat så vi gav upp den tanken och började istället tänka på att hitta ett soltak att montera för att lösa hålet i taket. Idag så blev det en resa till Norrköping för att titta på ett soltak från en Ford Ka, såg bra ut men böjningen passar bättre för en bubbla men vi tänkte att vi måste ju prova iallafall så hem med de och kapa upp ett större hål för att prova. Det funkade faktiskt riktigt bra, nu ska vi bara få lite hjälp av min far och svetsa i plåtremsor där takluckan satt eftersom hålet där va ca 3cm för brett på varje sida annars är det bra :mrgreen: :mrgreen: BildBildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Min första Hundkoja

Inlägg av Crona »

falken85 skrev:har fått dit remhjul plus fläkt som jag satte fel först men som Fredde visade på varför och vilket håll fläkten skulle sitta.
Bra jobbat, och beträffande fläkten så är du inte ensam men du har en plastfläkt så jag gissar att det står något på fläkten :wink:
flakt.jpg
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av falken85 »

Det står på en del av fläktarna men inte alla, på min stog det inget på men nu sitter den rätt iallafall :mrgreen:
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av falken85 »

Har börjat lite med dörrarna som ska lackas i bilens färg. Dom har stått på förrådsvinden i ca 25år plåtrena så jag fick börja med att slipa bort ytrosten som hade blivit på dom sen börja titta på vad som måste lagas på dom innan lackeringen. Det va en hel del märkte jag när jag började syna dom i kanterna men som tur är så är min far duktig med svetsen och vi kunde lappa ihop och förstärka dom ställen som ba dåliga och det är även han som ska hjälpa mig med lacken. Sen va det bara att spackla och dom som har lagat dörrarna förrut har inte varit några experter precis så det blev mycket spacklande för att få det godkänt. Har även slipat av nummerskyltsbelysningen och bakluckan som också ska lackas i bilens färg men det kändes lite surt att sätta sandpappret mot den fina svartlackerade bakluckan och skrapa bort lacken men nu är det färdigt att spruta på grundfärg så fort vädret tillåter och farsan har tid, är ju inte de ändå som han har för sig tyvärr :P :P Har även fått hem två av fyra nya mätare som ska komplettera orginalinstrumenten tillsammans med en extra varvräknare som jag fick tag på under NMM på Stoxa :mrgreen: :mrgreen: BildBildBildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av minitokig »

Härligt jobbat!

:-)
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av falken85 »

Tackar. En liten bit i taget, ett bakslag ikväll då vi skulle fylla på med vatten i kylaren. Illa när det börjar rinna under bilen så de va bara att leta läcka och det slutade med att mecka bort generator, kylare, fläkt och vattenpump för att hitta på att ena styrpinnen till vattenpumpen inte va ordentligt isatt så det blev en liten skarv där vattnet läckte ur :( :( Men nu är det tätt och vatten i, dessutom så hann jag montera den främre biten soppaslang och koppla in i förgasaren med ett nytt filter :meck: :meck:
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av Tulka »

Tittade på bilderna och tycker det ser ut som gummiknutarna dragits alldeles för hårt.
Kör ni bilen kommer gummit att separera rätt snabbt.
Rätt monterade är de gudasända,blir skonsammare för växellådan.
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av Tulka »

Dbblpost,
Skriv svar