Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av Magna-Flash »

Härlig projekttråd! Kämpa på...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
jocke.carlsson
Inlägg: 350
Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
Ort: Ulricehamn

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av jocke.carlsson »

Det är konstigt att plånboken aldrig är djup nog...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av dwarfie69 »

Znyggt jobbat. Jojo... man surfar runt på olika hemsidor å kollar på delar... slås oftast över hur billiga delarna är... problemet är det att det sällan räcker med två delar.... det böir ofta ett hundratal olika delar. .. så en vid plånbok saknar man alltför ofta :oops:
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av falken85 »

Jo det stämmer. Sen vill man sätta dit nya grejer där det är svårt att komma åt istället för något begagnat som kanske går sönder nästan direkt :D :D
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av falken85 »

Då har kag äntligen kommit igång igen i garaget. De blev lite uppehåll då ekonomin inte riktigt går ihop men jag tror att det ska fungera ett tag igen nu :mrgreen: :mrgreen: Det blev lite nya bromsar fram och dom nya trummorna med lite extra breddning, jag upptäckte också att styrleden på höger sida va slut så den blev ny. Nya bromsrör är tillverkade så nästan alla är på plats inklusive nya bromsljuskontakten. Har även beställt färg till motorn från Brittish Motor så den borde dyka upp i veckan. Så länge så har vi att pyssla med toppen då ventilerna ska ur och bytas tätningar på och slipas in och rengöras innan toppen ska på plats på motorn. Det går långsamt framåt men till slut så kanske vi får ut och provköra :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: BildBildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av minitokig »

Härligt! Kämpa på!
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av falken85 »

Jaha då vart det en bit till i garaget ikväll då ;) ;) ;) idag så började vi med en sväng till Uppsala för att köpa ventilslipgrejer och ordna så att lacken blir blandad så jag kan få färg på dörrar och baklucka. Sen blev det att slipa ventiler så dom tätar mot ventilsäten och att byta tätningar. Konstaterade också att den förra ägaren av toppen hade monterat dubbla tätningar, både den gamla och nya sorten. Sen kom pinnbultarna på plats i blocket och toppackningen på plats, sen fick jag äntligen lyfta toppen på plats och det börjar närma sig lackning. Så snart så får jag i motorn i bilen efter nästan 25 år :P :P BildBildBild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av minitokig »

Snyggt!
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av falken85 »

Tackar :wink:
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av falken85 »

Nu har jag fått hem färg till motorn och det är dags att förbereda för lack. Ikväll så fick motorn äntligen komma ner från motorställningen och vi kapade av ryggstödet från en gammal stol som fick bli en perfekt motorpall ;) Jag började titta över vad jag saknar och plocka på lite komponenter för att täcka lite hål så färgen inte hamnar där man inte vill ha den :P :P Fredde blev nöjd av att få torrgasa lite på mopeden ett tag :lol: :lol: Lite grejer kom iallafall på plats till slut men vi upptäckte att Generatorn som vi köpte va helt fel så remmen skulle komma ca 2 cm fel mot remskivan så nu står vi utan sådan igen :cry: :cry: men men de löser sig nog. BildBildBildBild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av falken85 »

Det blir nya tag imorgon och vi säger gonatt macken så länge ;) ;) Bild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av falken85 »

Nu har grundfärg och lack kommit hem för att lacka dörrar och bakluckan i samma färg som resten förhoppningsvis :mrgreen: Idag i garaget så gjordes de sista på motorn och sedan maskering och täppa till hålen så att inget hamnar i motorn. Sen blev det första strykningen med motorfärg ;) ;) Och grönt blir det, även på lite andra detaljer i motorutrymmet :mrgreen: :mrgreen: BildBildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av falken85 »

Ett par dagars arbete i garaget igen då, det har kommit lite färg på vissa detaljer och motorn och nu börjar det bli dags att lyfta i motorn men vi har fått lite bekymmer då vi upptäckte att framhjulslagret va en aning dåligt när navet skulle i så vi måste få ordning på det så vi kan ställa ner kojan på hjulen. Bilen står ju lite för långt fram för att vi ska kunna lyfta i motorn med kroken i taket. Lite sidojobb blev att plocka i tanken istället medans vi väntade på delar och jag köpte ny soppaslang så den är färsk hela vägen och vi hittade även en ny soppapump :lol: :lol: BildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av falken85 »

Hjulhubben på plats och trummor på, hämtade in dom tilltänkta fälgarna från ladan också så jag har något att ställa ner kojan på ;) ;) De blev lagom bredd med 1tum spacer i bak me :mrgreen: Lyftok på plats på motorn och bilen står nu på backen, de blir lite mat innan vi börjar lyfta i motorn :mrgreen: :mrgreen: BildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: Min första Hundkoja "BMC 1000 clubman"

Inlägg av falken85 »

Efter matrasten så började vi fixa lite med motorn för att lyfta i den i bilen, sen va det bara att börja hissa upp motorn i lyftblocket och köra in bilen under och hissa ner motorn i bilen. Det blev väldigt mycket trassel att få i skruvarna i motorfästena, de tog en väldigt lång tid innan vi fick den ordentligt på plats men nu är den i så nu är det bara resten kvar :mrgreen: :mrgreen:
BildBildBildBild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Skriv svar