50 årspresent

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Kåphult
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 februari 2016 kl. 09:18
Ort: Laholm

50 årspresent

Inlägg av Kåphult »

Min fru har pratat om hundkojor sedan vi träffades för 30 år sedan. Nu har jag köpt en från 68 som har stått i ett garage nerplockad sedan 98. Nu undrar jag vad jag behöver tänka på med motor och låda innan jag stoppar tillbaka dom. Behöver jag titta på toppen eller är det helt onödigt?
Får bilen från lacken på lördag, den blir racinggrön med vitt tak och union jack på detsamma. Det kommer lite bilder när jag hämtat den.
Förresten kommer överlämnandet att ske på hennes 50 årsdag. Hoppas att det går att hålla hemligt tills dess.
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: 50 årspresent

Inlägg av Sundblad »

Världens bästa 50-årspresent!

Här kommer det säkert vara hur många delade meningar som helst men så här hade jag gjort:

Kollat så att motorn går att vrida runt. Går inte det hade jag nog tagit i tills den gjorde det eller något gick sönder och då hade jag troligtvis gett upp.
När motorn gått runt hade jag tagit av förgasaren och rengjort den ordentligt och kollat flottören, sen bytt till fräsch olja + oljefilter, stift, och tändkablar.
Efter att motorn startat och nått normaltemp hade jag tappat ur oljan och hällt i ny igen.

Sen kan det alltid vara bra att se så att kopplingsarmen rör på sig och inte är helt slut i kulan. Har du möjlighet att starta upp den innan du stoppar i den i bilen igen hade jag även lyssnat efter skrammel från urtrampningslagret och om ännu mer möjligt kollat så att kopplingen fungerade.

Lycka till!

/Andy
BMC Mini 1000 -70
Kåphult
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 februari 2016 kl. 09:18
Ort: Laholm

Re: 50 årspresent

Inlägg av Kåphult »

Jodå det är nog inga problem med att starta den utanför bilen, får bygga en hållare bara.
Tack för råden. Har aldrig skruvat med engelska bilar förr men de kan väl inte vara värre än italienska.
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: 50 årspresent

Inlägg av tvr »

Det går ju inte att svara på hur du ska göra utan mer fakta. Vet du något om motorn skick alls? Om den var skrot när bilen ställdes undan så har den inte blivit bättre av sig själv.
Rent allmänt (oavsett var motorn är tillverkad) så har packningar och vattenpumpar en tendens att torka ihop när motorer står länge vilket kan ge läckage. Jag hade nog övervägt att byta eller åtminstone se över pumpen. Packningar är ju svårare att veta innan sakerna värmts upp och rört på sig. Kopplingslameller kan klibba fast med tiden så försök kolla att den frikopplar. Kolvringar kan fastna i sina spår. Som redan sagts bör förgasaren göras ren och få nya packningar samt kollas över efter allmänt slitage. Tappa ur oljan ur motorn och kolla färg och konsistens, det kan säga mycket om hur det ser ut inuti (finns det t ex vatten i oljan).

Personligen hade jag nog lyft av toppen för att se hur sliten motorn verkar vara. Ja, om du inte vet att den var frisk eller borrades om och renoverades innan den ställdes undan.
Austin Countryman 1968
Kåphult
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 februari 2016 kl. 09:18
Ort: Laholm

Re: 50 årspresent

Inlägg av Kåphult »

Det följde faktiskt med en sotningssats med bilen så det får nog bli att jag lyfter toppen. Något att tänka på när man gör det?
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: 50 årspresent

Inlägg av Hollywood Vampire »

Ett förslag: Kolla kulören på oljan, via oljestickan, så den inte är Oboy.

Är oljan svart och fin: Ta loss alla tändstift, ta loss oljetrycksmätaren från bilens instrumentering..
För visst är det instrumentoval/ oljetryck-hastighetsmätare-vattentemp på din bil?
Om så är fallet; koppla in oljetrycksmätaren temporärt och kör runt motorn med batteri, så att du ser att det finns oljetryck i motorn! :)
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: 50 årspresent

Inlägg av tvr »

Kåphult skrev:Det följde faktiskt med en sotningssats med bilen så det får nog bli att jag lyfter toppen. Något att tänka på när man gör det?
Det är inte mer avancerat än på någon annan stötstångsmotor så det ska nog gå bra.
Austin Countryman 1968
Kåphult
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 februari 2016 kl. 09:18
Ort: Laholm

Re: 50 årspresent

Inlägg av Kåphult »

Motorn gick runt utan några problem. Axeln som urtrampningslagret sitter på var fastärjat och lagret kass. Oljan såg bra ut. Jag tror jag lossar toppen och slipar in ventilerna. Behövs det nya bult? Ska man köpa original avgassystem eller något som ger lite mer effekt?
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: 50 årspresent

Inlägg av Cooper-74 »

Pacboxar. Dom kan det läcka mycket olja ur.
Vid drivaxlar och i bägge ändar av vevaxeln.
Byta fyra såna är billigare än ett oljebyte.
Men ibland en del jobb få av svänghjulet..
Dock enklare göra det innan motorn är i bilen..

Byta pinnbultar till topplocket på en standard motor?
Bara om någon av dom är trasig i gängor/ extremt rostig.

Steg1 trimkit är väl aldrig fel att montera, om budgeten tillåter.
Brukar innehålla alu-insug, förgasarnål, nåt sportigare luftfilter som (oftast)
passar i orginal luftburk, och avgassystem samt en del monteringdetaljer.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Kåphult
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 februari 2016 kl. 09:18
Ort: Laholm

Re: 50 årspresent

Inlägg av Kåphult »

Låter vettigt att byta packboxar och lite packningar. Var handlar man bäst och enklast? I England? När bilen kommer från lacken blir det att kolla över bromsarna och då blir det att beställa allt man behöver till bilen.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: 50 årspresent

Inlägg av crowan »

Ja, England. Minisport och minispares är de 2 stora. Finns en hel del andra också. Brukar funka bra att beställa.
clubman 1330
Kåphult
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 februari 2016 kl. 09:18
Ort: Laholm

Re: 50 årspresent

Inlägg av Kåphult »

Har lyft toppen. Det var lite sotigt men där var inte det minsta vändkant så jag slipar bara in ventilerna innan jag sätter på toppen igen.
Skriv svar