EMP:en har vaknat

Visa upp din bil och läs om andras projekt
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: EMP:en har vaknat

Inlägg av EMP371 »

Fick snabbt tag på en 4-synk remotelåda idag. Så nu är nästa vinter räddad. Allegromotorn ska få ny underdel och mera "luft" nästa vinter. Otroligt imponerad av forumets hjälpsamhet. Kommunikationssätten har blivit bättre, men bilarna va mycket roligare förr.Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: EMP:en har vaknat

Inlägg av EMP371 »

Höjde flottörnivån på webern. Fortfarande inget liv i motorn utan påfyllning i förgasaren manuellt. Hittade ett gammalt instruktionsblad från Ronwill Speedshop om inställning av flottörnivån för weber dcoe. Den ska vara endast 5 mm för bmc mini. Troligen för att förgasaren lutar en del pga brandväggen. Efter det startar den perfekt med choken. Bensinen måste fylla nästan hela bränslefiltret för att flottören ska fyllas. Se bild.Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: EMP:en har vaknat

Inlägg av EMP371 »

Har kört motorn varm och bytt olja och filter. Allt verkar fungera utom laddningen. Har kollat spänningen vid batteriet när motorn är igång och den är under 13 v. Laddningslampan lyser oavsett motorvarv. Tänkte kontrollera likströmsgeneratorn. Stämmer det att man ska lossa båda kablarna på generatorn och sedan koppla ihop blecken som kablarna satt på med varandra. Och därefter mäta mellan jord och den hopkopplingen när motorn är igång på tomgång?
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: EMP:en har vaknat

Inlägg av dwarfie69 »

Hej. Ett bra tips då man har problem med laddningen är att polarisera generatorn.. hoppas att jag nu inte missförstod dig och inte svarar på din fråga.... ja i alla fall kan du söka på YouTube " polarize generator Moss Motor"... finns även andra som visar hur man enkelt kan "kortsluta" polerna för att få igång laddning. Moss Motors har även andra trevliga klipp med smått och gott.....
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: EMP:en har vaknat

Inlägg av EMP371 »

Tog isär generatorn igår kväll. Ett av kolen satt fast. Smorde upp det och gjorde rent. Putsade även av kopparn på kollektiorn, tror jag det heter, och blåste rent. Ska sätta ihop och prova. Frågan är om man kan provköra generatorn som elmotor på bänken?
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: EMP:en har vaknat

Inlägg av Crona »

EMP371 skrev:Tog isär generatorn igår kväll. Ett av kolen satt fast. Smorde upp det och gjorde rent. Putsade även av kopparn på kollektiorn, tror jag det heter, och blåste rent. Ska sätta ihop och prova. Frågan är om man kan provköra generatorn som elmotor på bänken?
Ja det kan du, koppla samman plusutgången (D) med utgången för laddningslampan (F) jorda generatorn och koppla plussen till byglingen mellan D och F då skall generatorn fungera som elmotor.
Om du har plusjord så sätter du plussen på generatorn och minusen på byglingen, funkar det inte så kan du testa att magnetisera om generatorn då tar du bara kabeln som du har på byglingen och slår några gånger mot generatorhuset så det blir kraftfulla gnistor.
Funkar det inte då heller så får vi göra några mätningar som du kan se exempel på HÄR

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: EMP:en har vaknat

Inlägg av EMP371 »

Remskivan rörde sig bara ett kvarts varv. Provade därefter att polarisera , men fick ingen gnista.
Mätte därefter motståndet mellan huset på generatorn och blecken - inget dvs kortis. Mätte därefter mellan blecken enskilt och huset - fortfarande kortis. Verkar fel?
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: EMP:en har vaknat

Inlägg av EMP371 »

Satte tillbaka generatorn, polariserade generatorn med en skruvmejsel mellan À och F på regulatorn och fick lite gnistor.
Kopplade bort sladdarna på generatorn och kopplade ihop blecken med en sladd. Startade motorn och lät sonen mäta spänningen mellan shunten och jord. Visade mellan 14 och 18 V när jag hade mellan 1000 och 1500 rpm.

Kopplade tillbaka sladdarna på generatorn och startade. Laddlampan lös fortfarande, men lös iallafall svagare när jag gasade .
Kanske borde mäta på batteriet när motorn är igång imorgon. Ger den uppåt 14 V så blir det nog en provtur imorgon, första på 20 år..........
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: EMP:en har vaknat

Inlägg av EMP371 »

Behöver lite hjälp. Har likströmsgenerator och laddningslampan slocknar vid ca 1000 rpm.
Har mätt genratorn med laddregulatorn bortkopplad och den fungerar.
Batteriet ger 12,8 V med motorn avslagen och 12,6 V när den är igång vid ca 1000-1500 rpm. När börjar det visa över 12,8 och hur mycket ska det visa?

Är jag bara säker på att den laddar blir det en tur på vägen imorgon.
Har kört fram och tillbaka på lagårdsbacken och bromsar och koppling verkar fungera.
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: EMP:en har vaknat

Inlägg av EMP371 »

EMP371 skrev:Behöver lite hjälp. Har likströmsgenerator och laddningslampan slocknar vid ca 1000 rpm.
Har mätt genratorn med laddregulatorn bortkopplad och den fungerar.
Batteriet ger 12,8 V med motorn avslagen och 12,6 V när den är igång vid ca 1000-1500 rpm. När börjar det visa över 12,8 och hur mycket ska det visa?

Är jag bara säker på att den laddar blir det en tur på vägen imorgon.
Har kört fram och tillbaka på lagårdsbacken och bromsar och koppling verkar fungera.
Tog äntligen första turen med bilen, eller ska vi säga racet, igår. Allt mekaniskt fungerade jättebra, men motorn var nog mer trimmad än vad jag mindes. Råkade köra om en Skoda Octavia på 70-vägen. Tyvärr var vägen lite guppig precis vid omkörningen. Landade fint och stumt i drygt 100. Så nu blir det till att fixa framljusen och framblinkers innan besiktning. Dessutom gungar hastighetsmätaren.

Målet för i år är besiktning och Brommadagen om ni fortfarande kör den.
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: EMP:en har vaknat

Inlägg av EMP371 »

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: EMP:en har vaknat

Inlägg av minitokig »

EMP371 skrev: Målet för i år är besiktning och Brommadagen om ni fortfarande kör den.
Det är ju den ideella föreningen Mini Seven Club Sweden som arrangerar Brommadagen.
Men det är typ bara styrelsen och nära anknutna familjemedlemmar som arbetar före under och efter, vilket slitit ut folk så de tröttnat.

Finns det medlemmar och annat folk som anmäler sig att hjälpa till med, eller kanske helt hålla i, arrangemanget så kan det bli Brommadag även i år. Annars ser det mörkt ut och det blir något enklare aktivitet, typ fikaträff.

Vi får se vad medlemmarna säger på årsmötet som äger rum på lördag.

:-)
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: EMP:en har vaknat

Inlägg av EMP371 »

När tänker ni ha en eventuell Brommadag? Beroende på datum är jag gärna med och hjälper till även om jag bor 10 mil bort.
Kanske Rainier och "vampyren" också kan vara med.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: EMP:en har vaknat

Inlägg av minitokig »

13 eller 20 Augusti var ledigt för ett tag sedan.
Men då vi inte hade några som ville hålla i det så har vi ej gått vidare än.

Kom på årsmöte på lördag och visa ert intresse!
:-)

-
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: EMP:en har vaknat

Inlägg av Sundblad »

Jag kan hålla i det bara jag får med mig några andra. Ska ju ha nåt att göra på semestern!
BMC Mini 1000 -70
Skriv svar