Mini cabriolet

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Hej!
Har startat med projektet som står högst upp på barnens önskelista. Min fru säger att hon aldrig kommer visa sig i den...
Bilen är ombyggd modell hellre än väl och med GULT som främsta ledord. Allt är gult. Och sönderskruvat...
Hursomhelst, yngsta pojken är eld och lågor och sedan avtar intresset med stigande ålder. Min fru är äldst.
Bild
Bild
Bild
Nämnde jag att gult verkar ha haft hög prio hos byggaren?
Bild
Klart batterikabeln måste vara gul! :shock:

Status så här långt är att alla hjulcylindrarna är borttagna och ska bytas liksom bromsslangarna. Huvudcylindern byts eller packas om.
Kopplingsmässigt blir det ny slav till att börja med, kopplingen verkar funka hjälpligt så förhoppningsvis är dess huvudcylinder ok.
Bakramen är lagad och lappad, precis som allt annat på bilen, så en ny bättre begagnad ska komma på plats vad det lider. Har en bra men ytrostig som ska blästras och sättas ihop. Båda hjullagren fram ska bytas (för löst åtdragna och därmed slut) samt ena drivknuten, gummiknutarna och en massa annat.
Tanken är att med så lite nya delar som möjligt få bilen besiktigad så att den kan användas som en åka och bada-bil tills barnen tröttnar.

Elsystemet är avlindat (både snyggt och praktiskt? :evil: ) men jag hoppas få liv i allt. Så här långt har jag tagit bort alla isoleringar som gjorts med maskeringstejp(!) och ersatt med eltejp, rensat bort en del överflödigt och bytt säkringsdosa. Den befintliga, ej original, hade smält lite här och där!
Bilden visar inte nya dosan.
Bild

Igår fick jag också liv i motorn (1275cc Allegro), körde med bensin ur en flaska rakt till pumpen. Startade så fint efter det att jag bytt brytarspetsar och konding mot brytarlöst. Hade ett Lumenition liggande i en låda.
Bild

Hur det lät kan ses här: https://youtu.be/lD-Bp2z9wvo

Bild
Lumenition inkopplat på sniskan

Så, för att med minsta insats rätta till utseendet hjälpligt, vad ska jag göra?
Mattsvart garagelack står högt i kurs just nu för att bli av med skrikfaktorn.
Andra lågbudgetförslag?`

/Christian



https://youtu.be/lD-Bp2z9wvo
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
minimini
Inlägg: 831
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Mini cabriolet

Inlägg av minimini »

det synd att måla om den, behåll den gula färgen , den är kaxig.
finns det någon suflett till den ?
jag har en drivknut om du behöver titta under säljas
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Vi får väl se om det blir ny kulör eller inte. Först ska den hursom besiktigas.
Idag har jag satt dit en fungerande blinkers/hel/halvljus omkopplare, motionerat liv i ljusomställaren och kopplat H4:orna rätt. Har också rensat ytterligare skarvar modell tvinnad tråd och eltejp eller maskeringstejp. Bäst hittils var en sådan skarv som skyddats med gängtejp.
Nu funkar allt ljus och all övrig el.
Bild

Felkopplat
Bild

Rättkopplat
Bild

Ta da!
Bild
Bild
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Idag gick beställningen iväg till MiniSpares. Självklart glömdes några prylar men det viktigaste kom med.
Har beslutat mig för att ge ompackning av hjulcylindrarna en chans. Loppen ser efter rengöring fina ut liksom kolvarna.
Beställde däremot ny huvudbromscylinder då jag inte har några bra erfarenheter av ompackning av dessa.

Konkreta moment idag blev borttagning av bågen. Undrar om den alltid varit krokig?? Ser inget som tyder på att den fått en knäck av någon yttre påverkan men det verkar samtidigt underligt att göra den sådär.

Bild

Ser trevligare ut utan båge enligt min uppfattning.

Bild
Bild

Har penslat på färgborttagningsmedel på en del artiklar såsom dörrhandtag, kromsargar etc.
Oavsett hur det blir med den gula färgen vill jag ha dessa original.

Bild

Och för att svara på frågan från tidigare inlägg, nej det saknas suflett. Tror inte jag kommer ordna med någon heller. Kan inte motivera arbetsinsatsen men det kanske ändras längre fram.

Några bra tips på enkel åtgärd för att dölja snittet efter taket längst bak vid hatthyllan? Eller borde jag lägga det annorlunda. Är inte så nöjd med hur det ser ut nu...
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Fortsätter så smått.

Övre motorfäste ditsatt, hittade hyffsade bussningar till motoränden och stålhylsa till båda ändarna i boden. Den som spar han har!
Tändsystemet permanent ditsatt i motorrummet, kylaren borttagen (läck) liksom båda kylarslangarna (spruckna) och båda huvudcylindrarna.
Bild
Bild

La snittet vid bakstammen annorlunda också, stod inte ut med hur det såg ut!
Bild
Bild

Får se om bilen blir klar innan hösten!!
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Mini cabriolet

Inlägg av optus »

Jag hade en gång en bil med samma siffror som den gula. Den kommer att bli fin, lycka till ! !
Optus!
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Inte så mycket gjort idag. Punktat ihop hatthyllan med bakstammen och rostskyddat. Ska kitta fogen innan färgen ska på. Har också bestämt hur färgsättningen ska bli.
Mossgrönt kommer bli komplementfärg och förhopningsvis göra bilen lite mindre skrikig :-)

Bild
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Mini cabriolet

Inlägg av ExtraKim »

Samma underbara *Host* färg som på min.... Ser att du även har begåvats med kabelsallad och tvinnade skarvar med tejp över, som tur är skall inte min köras på allmän väg men ALLT i kabelväg skall ut ur min och göras om.
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Svetsningen i hatthyllan kittad.

Bild

Bakramen borttagen.

Bild

Mer hanns inte med idag. Bakramen var värre än jag trodde.

Bild

Båda bakre raminfästningarna med sina trippelplåtar var dåliga.

Bild

Positivt var att alla fyra svetsmuttrarna i trösklarna var hyffsat okej.



Får ta en vända med kapmaskin och svets på dom bakre infästningarna och i plåten under "baksätet" innan den renoverade bakramen hamnar på plats!
Blästringsfirman som ska få blästra och måla min begagnade bakram öppnar i mitten på augusti så jag har gott om tid.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Lite tid att spendera i garaget denna vecka men lite till har blivit gjort.
Har kapat ur allt som är "för" dåligt i bagaget.
Som exempel:

Bild

Bild

Och börjat laga.

Bild

Bild

Lägger inte ner min själ i det estetiska, helt och starkt duger bra för lagningarna i denna bil.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Svetsningen klar och bilens bakram rensad.

Bild

Paketet har kommit från MiniSpares så nu saknas bara garagetid för att få ihop bilen!

Ska, i väntan på att blästrarna kommer tillbaka från semestern, prova att ta bort rosten på "nya" bakramen med fosforsyra och tapetklister.
Återkommer med rapport :-)
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Idag blev det äntligen lite gjort igen.

Muttrar svetsade på bromsjusteringarna till frambromsarna då dessa var runddragna.

Blästrat
Bild

Gängat
Bild

Mutter
Bild

Svetsat
Bild

Tyvärr M8-muttrar, som att svära i kyrkan, jag vet.

Bakramen penslad med saltsyra blandat med tapetklister, får se i morgon om det funkat. Några timmar in i processen såg det ut såhär:
Bild

Har också kittat alla svetsfogar.

Plockade isär framvagnen:

Bild

Lagren ska bytas och spindellederna ska schimsas. Inre knutarna ska bytas liksom den ena yttre knuten.
Konstaterade att inre medbringarna satt löst, rejält glapp axiellt och ett mindre radiellt, ska momentdra muttrarna och se hur det blir. Saxpinnarna var på plats så någon har gjort så här medvetet.

Bytte stötdämpare till ett par justerbara KONI som jag tror satt på Ladycup-bilen tidigare. Dom som satt där var rätt trötta...
Bild

Bild
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Mycket tid lagt i garaget igår och i förrgår.
Båda hubbarna renoverade med nya lager och inshimsade spindelleder, hubbarna på plats på bilen, inre drivknutarna bytta till knutkors, drivknutsdamasker ditsatta liksom en bättre begagnad drivknut som jag glömt bort att jag hade, bromsslangarna fram bytta, slavcylinder och slang skrotat, huvudkopplingscylindern ompackad, stötdämparna fram ditsatta, kopplingsarmen borttagen etc.
Kopplingsarmen är kortad och tryckstången från slaven förlängd. Undrar varför???
Axialspelet på veven verkar ok, hoppas att dom bara inte begripit hur kopplingen ska justeras och att det inte är något fel på kopplingen som krävt modifiering av arm och stång...

Huvudkopplingscylindern var inte perfekt i loppet men kopplingshydrauliken funkade hyffsat innan jag tog isär så jag hoppas att funktionen med nya packningar ska vara bra.
Samma sak med hjulcylindrarna, såg ok ut i loppen men man vet ju aldrig. Blir att prova om dom är täta utan backarna på plats.

Gällande bakramen blev den bättre än innan med min syrabehandling men jag borde nog göra ett elektrolysbad för att få den 100% rostfri, frågan är bara om jag orkar. Bilen kommer ju knappast gå i salt så egentligen kan jag bara måla på som det är. Vi får se hur det blir.

Bild
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Det går sakteliga framåt.

Kopplingen luftad och justerad. Hittade en kopplingsarm som var frisk i kulan.

Bild

Bild

Fläkten vänd och fläktremmen bytt. Köpte rem från Minispares (10x813) men den var för kort. Köpte istället den som anges passa Allegro på Biltema, 62-825. Den gick precis dit, generatorn är i botten på sin justering med remmen spänd som den ska..!
Har också bytt den undre kylslangen till en bättre begagnad och gjort om pluggningen av vattenpumpen.

Bild



Näst på tur är att sätta dit den en hel begagnad kylare och efter det är det mesta klart i motorrummet.

Nöter på med förhoppning om en fin sensommar/höst
:meck:
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
minimini
Inlägg: 831
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Mini cabriolet

Inlägg av minimini »

Mossgrönt kommer bli komplementfärg och förhopningsvis göra bilen lite mindre skrikig :-)

nästan lite BP tema med dom färgarna :D
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Skriv svar