Mini cabriolet

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Så.

I morgon är det dags för besiktning. Spännande, har provkört ytterst lite, får se om den går hela vägen! 2,5 mil är det så det vore konstigt om det inte ska funka.. :-)

Satte dit nya bromskraftsreduceringen idag och nya hjullager liksom mindre hjulcylindrar bak igår. Pedalvägen och -känslan är enormt mycket bättre, stum och tar högt upp. Tror att jag kanske hade en luftficka i den gamla tomma reduceringsventilen, eller så gjorde diameterändringen på hjulcylindrarna från 19 till 15,5 mm hela skillnaden. Jag kommer aldrig få veta..

Bild

Idag kom det också dit en ny gaswire så nu kärvar inte gaspedalen längre. Tidigare wire var av modell cykelwire med skruvnippel nere vid pedalen.
Nya gummidukar hamnade under stolarna och alltihop fick sig en enkel tvätt. Förarstolen med hel klädsel hamnade också på plats, är det en MK1 stol förresten eller vad är det?

Förarsidans dörrsida är 1275GT, känns bra med lite sportigare anslag runt förarplatsen. ;-)

Bild
Bild

Efter Andreas (CLAIN) värmekranshaveri bytte jag också den droppande värmekranen till en begagnad jag hade liggande som verkar vara tät.
Nya kylarlocket för tidig kylare kom också på plats, ska bli intressant att se om den kommer trycka ur sig vatten eller inte, i så fall lyfter jag toppen vid tillfälle.

Bild


Ska bli mycket intressant att se om det går vägen i morgon!
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Mini cabriolet

Inlägg av Magna-Flash »

Lycka till! Bra jobbat...


Sent from my iPhone using Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Like a glove!

Bild

Bild

Skruvade ut munstycket några flator efter besiktningen, bilen ville inte gå bra i morse utan stöd av choken. Tycker den går risigt fortfarande men stiften ser numer i alla fall ok ut. Var kritvita med nålen som satt i innan.

Får fortsätta sortera ut maskinen närmaste tiden. Med varm motorolja finns tydligen typ ingen synk på 2:an. Men mellangas är ju tufft! :-)
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Bild

Ska se om jag lyckas få till det gröna i helgen.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Mini cabriolet

Inlägg av Cooper-74 »

Fanns nog ingen som tvivlade på att den skulle gå igenom!
Men.. 0,6 Co är snålt så ge den vad den tål! Äh, vill ha förstås :D
Imponerande jämna bromsar!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Ja, bromsarna blev superbra när jag satte dit en bromskraftsreducerare med innehåll och hjulcylindrar med mindre diameter.

Var och ställde CO-halten hos en bekant nu ikväll, 4.2% är den nu, fick skruva in en flata från det att jag skruvat ut massor efter kontrollen. Den låg på 5.5% när vi började.
Den går ok nu men dummar sig en del emellanåt, typ halvdör och går bara att hålla vid liv genom att pumpa på gasen. Samtidigt bluddrar det i avgaset så den verkar gå fett. Kan hända flödar förgasaren över ibland, det var MYCKET skit i tanken och jag fick ut merparten men inte allt. Har dubbla bränslefilter av "mopedtyp" men dom ser rena och fina ut båda två. Tänker att det kanske kommer skit i flottörventilen ibland.
Eller så går den toksnålt när den dummar sig men då tycker jag att det borde smälla i förgasaren.

Hursom, några mil har jag kört idag med ungarna lite kors och tvärs och alla vi har jättekul!
Kommer bli en kul bil nästa sommar, då kanske den t.om. fått en suflett. Man vet aldrig... :)
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mini cabriolet

Inlägg av minitokig »

Härligt!
Grattis!!

:-)
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

För att återkoppla till en del tidigare funderingar jag haft i tråden.

1. Generatorn behövdes inte bytas, laddningen var säkrad och säkringen var paj. Bytte generator i alla fall till den som hör till 1275 GT'n. Den nya generatorn jag köpte från MiniSpares får hamna på GT'n.

2. Motorn trycker inte ur sig vatten nu när kylaren fått rätt kylarlock.

3. Den nya begagnade värmekranen är tät.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Mini cabriolet

Inlägg av crowan »

Härligt att ha den körbar!
clubman 1330
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Mini cabriolet

Inlägg av Cooper-74 »

ABB nål och röd fjäder ska det sitta i en Allegro 1275, säkert samma i en 1275GT då motorn är väldigt lik..

Också varit med om trasig säkring som lurade en att bilen inte laddade, japaner... :roll:

Då behövs inget expansionskärl? När grejorna är som fabriken tänkt :mrgreen:

Hoppas på en solig helg 8) :wink:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Tog bilen till jobbet idag. Nu med grönfärg.

Bild


Bild


Kallt var det, men soligt. Får ingen värme i värmepaketet, kankse har det blivit igensatt..?
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Jahaja, några dagar av bruksande har visat en del driftstörningar.

Men först och främst, värmepaketet var inte igensatt, jag hade däremot stängt värmekranen när jag trodde att jag öppnat den. :oops:
Gratulerade mig själv genom att koppla in fläkten. Nu är det helt ok att åka till jobbet på morgonen med ca 10°C.

Driftstörningarna då?
Den vill den stanna eller bluddra emellanåt. Värst är det på lunchresorna vad nu det ska betyda.

Hurdå stanna eller bluddra?
Jo ibland stendör den bara och jag får nöta och nöta på starten innan den går igång. När den väl startat kan jag inte röra gasen, då dör den direkt.
Efter några försök går den dock att köra med och sen kan problemen återkomma nästan genast eller vara helt borta i flera mil.
Ibland trampar jag ur direkt när jag märker att den börjar tappa orken. Då kan det gå att hålla liv i motorn genom att frenetiskt pumpa på gasen, efter någon minut går det att köra vidare.
Om jag har bra fart när den lägger av kan jag rulla vidare med växeln i. Ibland går den då ner på 2-3 cylindrar och bluddrar och smäller ordentligt i avgaset, ibland rycker den bara häftigt som om jag slog av och på tändningen ungefär.

Första steget var att kontrollera om det var smuts i flottörhuset, det var ju en hel del rost i tanken från början.
Det fanns spår av rost i flottörhuset, som brun fin fin sand. Detta hade alltså inte fastnat i mina "moppefilter".
Satte (i förrgår) dit ett filter till en insprutningsmotor och gjorde rent flottörhuset.

Bild

Fiskade också upp en massa rost ur tanken, lika mycket som första gången jag gjorde rent den.
Typ fem-sex såna här:

Bild

Trodde nu att felet var åtgärdat men icke, nästa dag (igår) återkom felet.
Nu tycker jag att den generellt sätt gick rätt risigt även när den inte var orkeslös eller ville stanna.
Något verkar strula med tändningen. Har bytt tändspole idag och ska försöka isolera felet lite närmare genom att köra med inkopplad stroboskoplamba:

Bild
Hoppas jag inte har fallenhet för epilepsi.

Fortsättning följer.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Gick som en klocka igår med 30 minuters kvällskörning.
Felet brukar hinna visa sig på vägen till jobbet och det tar ungefär 30 minuter. Antingen är felet borta iom bytet av tändspole, eller så hade jag bara otur...

Bild
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Även dagens utflykt till Sundby gård i Huddinge där det var bilträff gick klanderfritt.
Jag blir mer och mer övertygad om att det var tändspolen som strulade när den blev varm.

Bild

Bild
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Har påbörjat anpassning av sufflettställning från en Eskort. Vill gärna ha en enkel sufflett till bilen så att den blir mer användbar. Det räcker om bilen blir hyffsat väderskyddad så det blir knappast likvärdigt med en fabrikslösning.

Har kapat ställningen i två delar och rensat den på onödigt såsom spärr som hindrar ofrivillig uppfällning t.ex.

Bild

Bild

Har även svetsat om delar av den för att den ska gå att fälla ner över kojans baksäte på ett vettigt sätt. Nya plåten ska snyggas till och svetsas fast ordentligt, allt är i olika stadium av "mock-up".

Bild

Har också bestämt mig för fastsättningskoncept av gångjärnet, inget fastsvetsat än utöver förstärkningsplåtarna i vardera änden av fyrkantsröret.

Bild

Bild
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Skriv svar