Mini cabriolet

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Det rullar på!
Kylare och värmepaket på plats liksom nya bränsleslangar och filter.

Bild

Bild
Värmepaketet var borttaget men är nu alltså åter på plats.

Gängat om oljepluggen har jag också gjort. Köpte magneter på EBAY så att jag kan dona en magnetisk plugg.
M17x1,5 verkar inte vara en vanlig dimension för magnetpluggar, hittade ingen att köpa.
Borrade med 15,5mm borr först och gängade sedan.
Bild

Bild

Bild

Ena svingarmen iordninggjord idag:

Bild
Bild

Nytt bromsrör är också på plats, kom inte med på bilden...

Förhoppningsvis river jag av andra svingarmen i morgon.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Andra svingarmen klar.

Gjorde ett specialverktyg på inrådan av Malmberg för att driva ur bussning och nållager.

Bild

Tog den gamla axeln och svetsade på en sträng ca 1 cm in från änden. Svarvade sedan svetsen så att den fick en något mindre ytterdiameter än svingarmens innerdiameter. Sedan var det bara att knacka bussningen inåt och ut på andra sidan komplett med nållager. Det satt inget rör i denna arm men det borde komma med ut också när man gör på detta vis.
På bilden syns också magnetpluggen jag gjort.

Bild
Bild

Vände också brotschen så att den styrde som den ska i nållagret.
Kan meddela att det gick fint att göra "fel" också. Inget glapp i den andra svingarmen.

Bild

Bild

I morgon ska jag lämna bakramen på blästring, jag är för lat för att krångla mer med elektrolys och annat. :oops:
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Såja.

Ramen blästrad, målad och ihopsatt.

Bild
Bild

Hade bra gummidon och trumpeter liggande, fyndade också ett par justerbara camber/toe-brackets i mina egna lådor.
Ramen sitter nu på plats och inom sex-tio timmar ska bilen stå på hjulen luftad och fin förutsatt att allt går vägen.
Sen återstår tändningsinställning innan den ska vara besiktningsbar..

Saknade delar just nu: Hela stolshjordar (gummi) och avgasupphängningskuddar.
Någon som har bra grejer liggande?
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Har problem att få ut luften ur systemet, alternativt har jag något annat fel.
Har satt dit:

http://www.minispares.com/product/Class ... ic/GWC1102 .aspx

http://www.minispares.com/product/Class ... ic/GRK2002 .aspx

http://www.minispares.com/product/Class ... sic/GMC171 .aspx

Har jag gjort bort mig diametermässigt?
Jag får ta omtag på bromspedalen för att få upp den från golvet. Vid andra pumpet känns pedalen bra, inte svampig.
Jag har luftat och luftat och luftat.
Enkrets, trummorna justerade. Har både vacuumsugit och luftat traditionellt.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Mini cabriolet

Inlägg av Cooper-74 »

Höll på med en 78:a som drev mig till...
Luftade och höll på men pedalen tog ändå långt ner.
Ägarinnan fick hämta sin bil som sen blev stående i garaget ett halvår.
Efter denna långa vilopaus kändes "pedalhöjden" nästan ok, cirka halvvägs ner.
Enda vettiga slutsatsen var att bromsslangarna "vilat upp sig" och inte flexade/svällde som när det luftats och hölls på.
DrKassler skrev:Har jag gjort bort mig diametermässigt?
Konsulterade Jana katalogen och de delar du använt stämmer bra ihop.
Bromsslangar som sväller när man trampar hårt och många upprepade gånger?
Lastkännande ventil som bråkar?

Bes tycks ha överseende med att pedalen tar en bit ner när det är trummor runtom, men kanske inte hur långt ner som helst!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Pedalen tar några cm från golvet men som sagt betydligt högre upp vid andra pumpet. Flexande bromsslangar, tja kanske det. Man vet ju inte vad man får längre, kinaskräp har ju letat sig in bland kojorna också. Jag tror dock att det är mindre troligt.

Tänkbara orsaker:
Luftficka någonstans trots allt.
19mm hjulcylindrar bak, 15mm funkar bättre har jag förstått.
Annat okänt fel.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

På hjul

Bild

Pedalkänslan är på gränsen, ska köra en smula och se hur det blir när beläggen får slita in sig mot trummorna och om jag kan konstatera dålig broms på något hjul (luft).

Motorn går fruktansvärt illa och skjuter i förgasaren. Först och främst gick den bara på choke men efter att ha bytt till ett flottörhuslock (ej justerbart) som gav rätt flottörhusnivå och grovt justerat tändningen går den nu på tomgång typ utan choke. Skjuter dock fortfarande en hel del i förgasaren, ska skruva ut munstycket och se hur det blir samt kolla vilken nål som sitter i. Choken kärvar lite så det kan vara så att tidigare brukare ställt blandningen mager av okunskap. Hoppas få den att gå bra så att jag kan ut och köra redan idag. Solen försvinner väl snart!!
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Har provkört några vändor och bilen går bra på tomgång och drägligt vid körning när den är varm om jag hjälper till med choken. Fick den att gå bra när den var genomvarm när jag satte på luftburken med ett ordentligt nersmutsat luftfilter. Ska spruta startgas runt insuget och se om jag har något insugsläckage.

Det sitter en ABP-nål i förgasaren, det borde sitta ABB, DZ eller AAR enligt en webbaserad SU-katalog jag hittade. Nålen jag har verkar vara för 1100cc.
Bild

Kommer det hjälpa att byta nål?, jag har svårt att avgöra hur stora skillnaderna är egentligen...

Kul att köra med bilen är det ivarjefall, bromsarna tar bra men bilen drar snett och pedalen tar långt ner. Får justera och lufta mer.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

https://www.flickr.com/gp/105587537@N06/ek9WvA

Länk till bilden i läsbar storlek
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Mini cabriolet

Inlägg av Magna-Flash »

Jag har experimenterat med olika nålar i min... kan säga att bara små skillnader på nålen gör stora förändringar i körbarhet! Började med AAU vilken krävde att motorn var ordentligt varm för att det skulle bli körbart. Kör nu AAA och den verkar perfekt - utan att ha några vetenskapliga belägg... Men den går som ett skållat troll ;)

1100 +40
295-topp
SW5 kam
konfilter på sportinsug
RC40 avgassystem
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Mini cabriolet

Inlägg av Magna-Flash »

Efter att ha tittat på grafen och läst dina beskrivningar skulle jag chansa på att AAR skulle göra skillnaden... men det är till att pröva sig fram...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Det är den jag siktar in mig på också, måste bara kolla att jag inte har något insugsläckage först...
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Mini cabriolet

Inlägg av Magna-Flash »

Kör du m standard filterburk? Annars kan du behöva en liten "bulle" på grafen vid cruising speed...


Sent from my iPhone using Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Hittade en AAG-nål i en förgasare jag hade liggandes. Den överensstämmer till typ 99% med AAR som är den fetaste nålen jag hittade till 55 hk 1275cc.
Tur som en tok!

Har bara provkört en mycket kort bit men det kändes helt annorlunda, det här blir nog bra.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Mini cabriolet

Inlägg av DrKassler »

Körde en sväng med bilen igår. Hämtade yngste pojken i skolan.
Bild

Går helt ok nu med rätt nål i förgasaren.
Konstaterade att jag har en tidig kylare och därför behöver ett kylarlock för kylare med lång hals. Den trycker ut vatten när det blir tryck i kylsystemet. Den högre halsen som är på äldre kylare (mk1 850 typ) är 6 mm högre så det blir i stort sett inget fjädertryck alls i locket jag satt dit.
Nytt lock är beställt.

Konstaterade också att bilen inte laddar, funderar på om jag ska beställa ny generator (600 kr) direkt eller felsöka... Det lutar åt ny generator.
Dessutom låser bakhjulen upp vid hård bromsning.
Tog isär bromskraftsreduceringen:

Bild

Det visade sig att någon supermekaniker tömt den på innehållet...

Har beställt en ny, dock fanns bara varianten för mk1/mk2. Den har fjäder anpassad för 15,7mm hjulcylindrar bak. Beställde två sådana också.
Nu förväntar jag mig betydligt bättre pedalväg.

Tid för besiktning är bokad till nästa fredag. :meck:
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Skriv svar