Mini1968

Visa upp din bil och läs om andras projekt
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

DJÄVLAR 2.0!

Igår fortlöpe allt som jag ville... tills......

Beställningen till Minispares putsades och sändes iväg! Lycklig som ett barn i en chokladfabrik inspekterade jag minin för att säkerställa att jag glömt så lite som möjlig i listan till England.... Kände först på höger svingarm om den rörde sig fint och saknade glapp, kanon! Förflyttade mig på lätta steg, min vikt till trots, över på andra sidan.... men nog är det väl så in i #"&&&£$€€** otur!

Min högra sving glappade axiellt säkert 3mm. Borde jag inte kollat detta INNAN montering! Kollade med momentnyckeln så jag inte glömt att efterdra... icket, perfekt moment!

Monterade lös svingen och kan rätt snabbt konstatera att axelns skuldermått är för stort, dvs att hur man än gör så kommer det axiella spelet inte att försvinna. Jag kom snabbt fram till 3 olika möjligheter till fel; 1) axeln är felaktigt svarvad och har således en alltför stor längd i den del som ligger inne i svingen. 2) Svingarmen är nött i ytterkanterna vilket leder till att den är för "smal" till axeln, därav spelet. 3) Eller är det enkelt att bronsbussningarna som skall pressas in i svingarmen helt enkelt är pressade för långt in?? är det möjligt??

Kontaktade JANA som renoverat/bytt lagringarna och han "hade aldrig varit med om detta tidigare". Jag skall nu snarast sända ned svingen så får vi se vad som uppkommer. Hoppas nu bara att det är axeln som är felaktig så jag inte stått och betalt för renovering av en kass svingarm...

Är det någon som varit med om detta????

Nu repas mod! Tråkigt för er kanske, att läsa om bakslag :? Men vi vet nog alla att det ofta går framåt, men lika ofta bakåt!

Som plåster på såren lyckades jag igår kväll.... Att köpa ytterligare en NOS Lucas Butlers maplight på Tradera... i oöppnad originalförpackning! Sjukdomen har väl inga gränser. Tror att det var ett tröstköp av rang! Nu kommer det att stå lite stilla ett tag i väntan på besked om svingarm, samt leverans från UK!

Mikael I Umeå
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Mini1968

Inlägg av Hollywood Vampire »

Tråkigt för er kanske, att läsa om bakslag
Absolut inte! "Bakslag" även av den mest bisarra & udda sorten gör oss andra mer insatta i att delar och renoveringar, vare sig i form av köpta tjänster eller egenhändigt, kan fallera! Jag måste instämma JANA:s kommentar angående din axel/oegentlighet! Hoppas att det löser sig!
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Mer insatt nu....

I krokarna finns en verkstad som hade merparten av servicen på de BMC-bilar som rullade runt i kommunen. Huvudmekanikern är fortfarande vid god status.... Ringde precis och pratade med honom om renovering samt justering av svingarmar.

Tydligen är det som så att axlarna kan vara av lite olika längd men så även själva svingarmens bredd. Det axiella spelet kan mätas upp med ett bladmått.. är det för litet finns det risk att svingen kärvar i sin fjädringsväg och då skall axeln shimsas med brickor... som faktiskt tydligen följer med i vissa satser! Är det som i mitt fall, för stort spel, skall axeln svarvas av för att spelet skall bli perfekt! Att undersöka det axiella spelet kräver INTE att svingen monteras utan skall utföras på arbetsbänk. Man drar bara åt axelmuttrarna och "känner med bladmått".

Om man monterar ett nytt svingaxelkit är det "mer regel än undantag att shimsning krävs åt nått håll".

Då vet vi det!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Mini1968

Inlägg av Hollywood Vampire »

då skall axeln shimsas med brickor.
Tanken kring shims/axial-spel for igenom skallen igår, när jag läste ditt inlägg! Tänkte i termerna axial-spel/vevaxel och hur det skulle te sig!
Bra att du fick kännedom om detta och delar med dig! :)
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Söndag!

Tog en liten tripp med familjen till "logen" utanför stan där jag har lite prylar... hade precis för mig att jag hade en 1000cc motor med remotelåda liggandes. Jag visste att den var körd redan då jag fick den,,, hoppläst med rost i cylinderloppen. Var dock mest intresserad av hur komplett remotelådan såg ut att vara... var ju typ 25 år sedan jag fick den.

hahaha, jag hittade den under diverse bråte från Rover å Citroen DS prylar... de enda som var av värde var nog växellådshuset.

Kollade även till min Contrymans syskon som står å väntar på bättre tider!

Bild

Samma grejer... annan förpackning! :lol:

Bild

Den vita Morrisen är helt orörd och i ett fantastiskt skick! Den har ytrost men absolut inget allvarligt. Köpte den i Ankarsund för några år sedan så det kanske är den som blir nästa projekttråd! Den har tom kvar sin original gummimatta med tryckknappar på golvet... :D

Nu hamnade jag åter lite på sidan av tråden, man blir lite rastlös av att stå å stampa utan delar! Det jag ska/kan göra är att fästa tillbaka broms och bränsleledning under golvet. Då det byttes golv förvann ju de små plåtflikar man fäster rören med och jag kommer INTE att punkta dit dessa. De ligger färdiga men jag har beslutat att istället använda hydralrörsklammer, ni vet de små gummiskodda rostfria klamren. Detta blir ett avsteg från original... jag vet.. men det känns bara bättre med dessa. Dessa popnitas på plats så det är ju lätt att ändra sig :?

/// Dwarfie69
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Mini1968

Inlägg av Hollywood Vampire »

man blir lite rastlös av att stå å stampa utan delar!
Känner igen det där, just nu! Har en laddning på väg hem! ;)
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

..... jo...

det är väl aldrig ett skivbromskit som är på väg över kanalen???? :D
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Mini1968

Inlägg av Hollywood Vampire »

För min del är det tråkiga men nödvändiga saker på väg; slav-cylle, gummipluggar till golvet & bagagerum, rutlist/spränglist-kit, lite special-skruvar och andra allmänt unika detaljer för funktionen! Enda lull-lull och komplettering till mitt skivbroms-kit är stålomspunna slangar! :)
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Ahhh.

Bild

:D
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Ledigt ett par timmar :D

åkte till garaget idag... glömde dock kameran. Monterade bromssköld, gummifjädring med trumpeter, handbromswire... monterade skyltbelysningar på regskyltplåten... Allt rullade på mycket bra! Bara nya delar så det är så vackert :lol: Allt utfördes dock bara på höger sida av bilen... Varför?

Därför;
Svingen, den vänstra, jag returnerat till Jana pga för stort axiellt spel.... fick jag i retur i tisdags! Glad i hågen lade jag upp den på arbetsbänken för att montera handbromsblecket samt kulleden till fjädringstrumpeten... innan jag monterade svingarmen beslutade jag mig för att pröva att momentdra bultarna för ÅTERIGEN kolla att spelet var ok..

Vet inte om jag ens orkar bli upprörd... svingen var stum som en gråsten, helt omöjligt att rubba axeln. Axeln var således avsvarvad på tok för mycket!

Jag tog svingen till en firma som pillar med lite allt möjligt mekaniskt... tänkte att de kunde svarva ett shims... efter jag visat eländet sa han "att det kunde de visst göra.. men jag tycker att du skickar tillbaka den igen".

För att inte fastna i väntan kommer jag att focusera på att lyfta i motorn, har ju mina nya knutkors på bänken nu!

Förresten åkte jag till Sundsvall i onsdags då en dam ringt å berättat att hon hade 2! Austin Allegro 1300 som hon ville bli av med... om någon behöver en 1275;a :D Jag har själv en Allegro men jag tänkte om någon av er behöver en motor! De satt INTE fast utan roterade fritt! Kontakta mig så kan jag på några veckor ge er telefonnummer... tror att priset blir ca 1000 kr/Allegro... men ni måste ju ta med hela bilen. :rivstart:

Ha nu en bra helg på er!!!
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

BILD!

Bild

Börjar se riktigt bra ut! Kommer att kännas tråkigt att riva allt en gång till för att göra det sista på karossen. :oops:

// Dwarfie 69
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

äh, vad sjutton.. har ju ändå knutkorsen på bänken...

Efter att ha intagit kvällsvarden blev jag plötsligt ensam hemma, jaha pigg var man också.Cyklade iväg till garaget och kavlade upp armarna, nu ska motorn i!

hissade upp motorn med hjälp av avgasklamret jag monterat i generatorns ena vinkelfäste.. hittade inte lyftstroppen så jag fick ta "ABU";s låskedja tillhörande min Florida. funkade perfekt :? lite nervöst är det alltid då man sakta får sänka vid lyften för att sedan gå fram och kolla så att det inte kilar fast... kylaren är ju ny och den vill man INTE skada. En fördel är ju naturligtvis att vara 2... men nu har man lite ont om vänner som har samma böjelser som en själv... speciellt en måndagkväll.

När motorn var i läge drog jag först i bultarna till motorfästena. Köpte Minispares som har nitmuttrar vilket underlättar enormt... jag vet hur pillrigt det ät att få dit muttrar å brickor på insidan. Nu var det bara att fästa dit dem från utsidan :). Vidare såg jag till att drivaxlarna matchade in i knutkorsen (som jag redan monterat i utgående axlar) innan motorn var helt nere. Helt omöjligt att göra det senare!?? Då måste man lösgöra naven för att kunna dra ut drivaxlarna lite och då montera knutkorsen... Ett tips då man monterar dessa knutkors är att se till att U-bultarna vekligen passar in i hålen... dessa måste oftast justeras så de passar perfekt! Vidare köpte jag inte den gummikädda varianten av kors utan det som har en hatt av nylon. Dessa ska hålla bättre och var betyyydliiigt lättare att montera. :D

Nu sitter motorn på plats och det känns ju kanon. Jag sätter ju nu bara ihop allt för att se om det fungerar... har bara tvättat upp motorn så det är på intet sätt uppmålat och fräscht, dock rent! Nu är det bara att sätta tillbaka diverse kablage och slangar så.....

Nu skall jag snart avnjuta en konjak till Brian;s Cars that rock på Discovery!

( Sorry Hollywood Vampire, Du får väl hoppas/längta att Steven Tyler snart också gör bilprogram.... :D )
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Mini1968

Inlägg av Magna-Flash »

Avgasklammer! Det var modigt! 8)
Själv satte jag en ljusriggskrok som ska tåla x antal 100 kg...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Fredag!

Har i veckan monterat kablage till motorn, stag, kopplingshydralik. Gått som på räls. :D

Dock skedde ett litet missöde med kopplingshydraliken. Röret från kopplingens huvudcylinder monteras ju ned i slangen till slaven. När jag dragit ned nippeln i slangen anade jag att den inte bottnat... det var som att slangens invändiga gäng var för djup. När allt satt på plats blev det luftning av systemet.. och naturligtvis var det läckage där jag befarat. röret med nippel är ju original.. så det var ju det nya slangen som var feltillverkad. Lös med allt igen... jag orkar inte reklamera så det blev att kapa gängan 4 mm på slangens övre fäste. Drog ihop allt igen å nu funkar det fint :D . Man blir lite irriterad att merparten an de delar man köpt måste justeras på ett eller annat sätt... man betalar ju hellre mer för att slippa jidder,

Nåja... inte för att vi är för glesbefolkade i Norrland... men det där med luftning är ju ett aber. Man behöver ju va 2. Sagt och gjort blev jag sugen på det där med lufttrycksluftning av hydraliken. Ett kit är ju billigt men det tar ju tid å passar det?!

Bild

Bild

Bild

Jag tog en pip från en oljekanna som jag gängade M6 i ena änden. Denna monterades sedan i ett extralock, Lockheed, som jag hade. Sedan tog jag bara en klar slang som trycktes på. Jag ställde naturligtvis ned trycket på kompressorn till 1,5 - 2 Kg. Fungerade perfekt! Skönt att slippa ha nån i bilen som ska sitta å trampa medan man frenetiskt öppnar å stänger luftningsnippeln.

Bild

Öppnade framtrummorna för att kolla hur illa det var... Trummor å backar var nya men cylindrarna var skit. Blir att samla ihop till en ny beställning igen... tar tid det här :D :D

Trevlig helg önskas från Umeå!
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Så djäkla skönt... eller sjukt :P

I helgen fick V70;n gå på knä i 30 mil. Jag och brorsan åkte från Umeå till Sundsvall för att bärga de 2 1275;or som jag köpt. Fick lasta dem i skottkärra å köra genom hallonsnår för att komma till bilen! Jag struntade i släpet å tänkte att det går nog fint! Hade sågat till en tjock plywood som de stod på. Tror nog att volvons lysen försökta att blända solen på väg hem :D Önskar ibland att farsan hade kvar sin Citroen DS kombi... kunde lasta hur mycket som helst och hydraliken kompenserade detta på ett fantastiskt sätt.

Bild

Damen ville även att jag skulle plocka med mig en del av de NOS-prylar hon hade. Blev en kartong med "Unipart" med mixade motorprylar... startrelä, packningar, förgasrnålar, vattenpump, givare... Helt underbart bara med dessa gamla kartonger :D

Bild

När vi kommit till Sundsvall på fredagen ringde gumman och sa att ett paket fanns i brevlådan från "www.ukclassicparts.com"... Direkt jag kom hem öppnade jag paketet ... Spännande att kolla hur de bakre stötfångarna till kombin såg ut, helt OK med tanke på att de bara kostade strax över 9 pund styck!!!

Bild

Så... snacka om en skön helg!

// Mikael i Umeå
Skriv svar