Mini1968

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Mini1968

Inlägg av tvr »

Det är väl främst framsätena som använts så det är kanske inte så konstigt. Nåväl, det är ju bara en sak till att ta tag i. Du måste ju ha något att göra vinter år också.


Ja Newtoncomm's mattor verkar vara fina. Inte så farligt pris heller egentligen tycker jag. Fast helst vill man ju att någon annan handlar först och berättar om det verkligen var lika bra som det verkade :wink: Dock får jag lite farhågor när ord som "minimal trimming" gömmer sig i texten. Menar de verkligen minimal eller är det kod för dålig passform.
När jag tittade på mattsatserna insåg jag att jag måste kolla mer på golvet i min. Den har ju begåvats med rodchange-låda någon gång under sin livstid. Undrar om de gjorde om tunneln i samma veva. Det är ju inte alls omöjligt och i så fall skulle väl jag behöva satsen för de sena Clubman estate bilarna istället.
Austin Countryman 1968
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Mini1968

Inlägg av Cooper-74 »

När man ser era bilar är det nästan så man blir sugen på att fixa till och meka med kombin så den går att använda igen.
Men bara nästan :D
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

torsdag....

För det första, Cooper -74, så tycker jag absolut att du fortsatt ska vara sugen på att pillaigång din bil! Bild? ...eller hittar jag den på fourumet?

TVR; jo jag tror att ClubmanEstate mattor kommer att passa fint... de är ju tydligen värmepressade. När du säger passform och "minimal-trimming" så är det tydligen så att man måste trimma av lite beroende på hur tjockt man ljudisolerar... mot trösklar osv. En kompis har köpt och det var mycket prydligt!


Det är alltid en hel del småfix innan allt fungerar. Projektet var nu att ordna vindrutespolningen.

Bild

Förste ägaren av bilen hade direkt efter köp -69 installerat en spolarpump från en Amazon, (på bild), och monterat en knapp i hålet där pumpen skall sitta. Inte för att en Amazonpump är ful eller så, men jag hade tidigare ordnat en originalpump på tradera! Vidare köptes slang, T-koppling samt backventil in. Nu står det VDO på dessa delar... man har ju en önskan att det man monterar på bilen helst skall vara märkt; Smith´s, champion, MOWOG, Lucas eller dylikt. I alla fall satt spolarvätskebehållaren på plats, den som påminner starkt om en kateter :? så det var bara att dra in slangarna in i kupén. det var trångt att få dem genom hålet bakom hastighetsmätaren där även kabelhärvan går in. Efter lite svärande om bristande utrymme var allt på plats och fungerade ypperligt. Man kan förvånas på nytt, av kapaciteten i den lilla manuella pumpen... marginellt större än urinblåsan på en välväxt hamster.

Bild

Tänkte att jag skulle posta en bild på undersidan... var ju mer än nöjd över avgassystemet!

// Dwarfie69
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Jobb, jobb och trubbel.... men framsteg!

Det är så skönt då man monterat alla bitar på plats. Fläkt, signalhorn, gamla säkerhetsbälten, grill... och att ALLT fungerar. Bromsar injusterade samt att tändningen är grovt inställd.

För någon vecka sedan kände jag att det var dags att starta motorn. Olja å kylvätska köptes, batteriet nyladdat så det var bara att vrida på nyckeln... lite strul då jag råkat ställa tändningen lite sen. Med stroboskoplampan fick man rätt tändförställning och motorn går verkligen bra! Tog några vändor runt kvarteret med ett leende på läpparna. Växlarna gick i fint men remote-länkaget är ju lite oprecist... hahaha de var nog även det då det var nytt också. Precis när jag skulle tillbaka tillgaraget skulle jag passera en korsning.... det var en djäkla tur att jag var på hugget... bromspedalen gick rätt ned i mattan! Efter inspektion efter läckage och konstaterande att oljenivån i burken var ok så var det bara att dra slutsaten att huvudbromcylindern gett upp. Igår gjordes en beställning på en helt ny huvudcylinder. Funderade på om jag skulle köpa en repsats men är den från -69 så kan det kanske vara behövligt med en ny... den kan ju förmodligen vara honad flera gånger tidigare.

Det känns riktigt bra att man har nått första fasen i renoveringen, dvs att man fått ihop bilen å kan köra den igen. Sen får man väl riva allt igen för att lyckas få den finish man vill uppnå.... men det tar vi sedan. Trevlig sommar!
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Huvudcylinder och huvudbry!

Nu sitter nya huvudcylinder på plats.... Det var rätt pillrigt med sprinten och sax-pinnen bakom pedalstället. Den ser så fin å glänsande ut bredvid sin kompis "kopplingscylindern" :lol:. Nu är det bara att ta hjälp av gumman för lite luftning!

Nu till mitt huvudbry!....... Jag känner mig lite splittrad då jag har alltför många bilar som bara står... Jaggan jamar... Healeyn hummar... den andra minin morrar... Detta var nog då således mitt sista inlägg i denna tråd. Om jag inte drabbas av kraftig bondånger kommer kombin avyttras... annons först i forumet sen blocket. Med detta vill jag bara tacka alla er alla som läst, kommenterat eller ringt. Det har varit jätte-roligt! :D :D

MVH Mikael Lindholm Umeå (Dwarfie69)
Skriv svar