Mini1968

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Mini1968

Inlägg av Sundblad »

Bara att låta honom banka på då! :D
BMC Mini 1000 -70
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Fredag kväll.....

Let´s dance på tv... fy bubblan... Väntar på att karossen skall mogna! Har skrotat runt på ebay å tradera men inte hittat kul grejer. Men helt deppigt har det dock inte varit... fick ikväll iväg en beställning till Minispares som skall skänka lycka om några dagar.

Ibland måste man kanske, hur skall jag uttrycka mig..., lura sig själv. Har snart nått den respektabla åldern av 45 år och har inte längre den energi man hade då man var yngre :lol: . När jag uttrycker lura, menar jag man ibland avbryter/vilar i tunga partier, tex karosslagning, och gör något annat roligt. Detta leder nog också till bättre resultat. Farsan, som fortfarande skruvar i gamla bilar trots sina 80 år, har lärt mig mycket både i mekanik samt förhållningssätt. Bara det att "sluta skruva medan det går bra..." ligger mycket i det... ni vet ju hur det känns att avbryta mitt i ett nederlag.

Har pillat lite med min originalorange Florida -71.... hittat en ribcage-växellåda till min Frogeye...

Vidare har man kanske ett annat tips, förutom att inspireras av alla era projekt, att kolla in alla som lägger upp videos på Youtube på sina renoveringar... ;

- John Derby, 1960 Morris Mini restoration. Vi får följa Johns fantastiska renovering av mini mk1 Morris!!!
- Bad Obsession Motorsport, Project Binky. Galna, roliga, engelsmän bygger mini med 4WD från Celica... Mycket sevärt!!!!!
- JohnCarey1963Jag. Bettie my ´63 Jaguar E-type rest. Intressant att följa John i sin strävan om en fin E-type.

Hoppas nu inte att någon blir sur att jag gick lite utanför ramen om vad "Projekt" ska fyllas med.... men jag lovar att jag skall vara lite mer "On Topic" vid nästa inlägg :D

Jag önskar er en god helg // Dwarfie 69
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Godkväll!

Jaha... idag blev man 45 :D ! Bästa presenten är väl att det börjar brännas. Min längsta koja börjar närma sig... Min idol till plåtslagare har verkligen gjort ett fint arbete! Snart får hon komma hem... Slut med det filosofiska då :lol:

Bild

Bild

Bild

Har även hänt en annan skitkul grej! Fick kontakt med en äldre herre som har en kombi Mk1 som jag skall åka å kolla på. Den skall tydligen vara orörd och väldigt fin... blir spännande att se!

MVH Dwarfie69
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Mini1968

Inlägg av Sundblad »

Man får be att gratulera! :rivstart:
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Mini1968

Inlägg av tvr »

Intressant att se och kul att det går framåt! Har själv en 68 Countryman fast min behöver inte svetsas.
Austin Countryman 1968
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Godkväll!

Nu står äntligen bilen hemma i tryggt förvar. Har småpillat lite här och där för att få till lite ordning på hur jag ska lägga upp kommande arbete.... provmonterat tanken.

Jaja lite arbete har ju ändå blivit gjort. For till en kompis som arbetar på en traktorfirma för att få hjälp med att pressa in nya lager i hubbarna till bakhjulen. Har aldrig varit en fan av att banka å slå. En press sköter ju jobbet snyggare. de gamla lagren som slogs ur var av kullagermodell och jag blev så nöjd att jag valt premiumlager... koniska rullager från Timken.

Bild

Nu blir det att köpa riktigt lagerfett å packa ordentligt :D såg att brickan innanför kronmuttern, den som skall ligga mot lagercentrum, var skavd på insidan. Måste nog inköpa 2 nya, vill ju inte att något blir galet.
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Mini1968

Inlägg av Sundblad »

Vi pressade mina lager i skruvstädet har jag för mig. Funkade fint!
Även jag kör alldeles straxt med rullager runt om. Känns som en mycket bättre lösning.
:rivstart:
BMC Mini 1000 -70
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Lördag!

bakramen med fästen ska blästras å pulverlackas... lämnade faktiskt in den igår till pulverlack.

Bild

Den är faktiskt väldigt frisk. Lite skitig och lite ytrost. Så här ser den iaf. ut före!

Vidare tog jag fram monteringssatsen till bakramen för att känna lite på prylarna. när jag tittade på de främre bultarna kom jag ihåg mitt tidigare löfte om att se till att alltid ha rätt verktyg till alla moment... sagt och gjort!

Bild

här ser ni bulten samt det verktyg jag gjort för att kunna dra åt den. Det är då IGEN ett verktyg i klarlackad ek. De små pinnarna som passar i bultens 2 hål är faktiskt baksidan på 2 kapade 4,5mm borrar som monterats i träverktyget. Jag använde industriborrar då de är grymt starka. Nu är det ju inte var dag man monterar eller demonterar bakramar men bara känslan då man monterar är ju värt det.

Mikael i Umeå
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Mini1968

Inlägg av crowan »

Riktigt seriöst! Jag kör mer på det verktyg som ligger närmst. Med varierande resultat :-)
clubman 1330
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Hej å hå!

Igår blev ramen klar!... blev lika fin som en ny men med starkare yta. Snabbt som ögat plockade jag fram monteringssatsen och monterade allt i ett huj... med nya gummin och bultar. Verktyget som jag tidigare tillverkat fungerade kanon! Allt monterat utan en repa! Passade även på att rensa alla gängor med gängsnitt. så skönt när alla bultar går att skruva i för hand.

Bild

Sen blev det en jäkla brottningsmatch att få den på plats. Puh... bakramen satt på plats under större delen av svetsningen... den passade ju innan blästring och jag visste ju att det skulle gå att få dit den... så djävla nöjd då den satt på plats utan en skråma även här :D Nu blir det till att montera alla bromsledningar och dylikt... har i stort sett allt nytt! ( saknar dock ett par prylar så jag skall väl virituellt besöka Minispares igen....).

// Mikael
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Mini1968

Inlägg av crowan »

Är på gång att göra samma operation, vilka gängsnittsstorlekar behövs? Eller det är kanske liks bra att köps en hel sats?
clubman 1330
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

crowan skrev:Är på gång att göra samma operation, vilka gängsnittsstorlekar behövs? Eller det är kanske liks bra att köps en hel sats?
Godmorgon!

Jag köpte en hel sats på Biltema. Kanske inte är topp, men man har då alla och får väl byta ut eftersom... :D
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Mini1968

Inlägg av crowan »

Ok, har de tum också? Då ska jag köpa mig en sats också.
clubman 1330
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

måndag igen då..

Efter en skön påsk är det väl dags för lite arbete igen. jo i tidigare inlägget skrev jag att jag köpt biltemas gängsats i tum. Det funkar riktigt bra om man bara tar det lite lugnt, innehöll både coarse å fine (UNC Å UNF). Perfekt. sen har de också sortimentaskar med bult å mutter i "... bra att ha då man renoverar.

Hursomhelst sitter ju bakramen på plats.. har nu monterat reduceringsventilen samt försiktigt krökt kopparrören som leder ut mot svingarmarna. Ena svingarmen är provmonterad. den skall ju monteras med 1/2" muttrar å låsbrickor, men jag funderar på att ordna nylocmuttrar och karossbrickor istället. Sitter bättre å går att demontera snyggt :D

Bensintanken var inte perfekt :? hade en liten stukning som inte iof inte syns. Det är en svår avvägning om man skall byta allt som har defekter eller om man kan acceptera vissa... jaja slipade bort ytrosten och lackade med en lite tjockare lack för underrede... ser helt ok ut så vi behåller tills vidare. Monteringen gick fint förutom att jag glömde att dra ned tankgivarkabeln.. ner med tanken igen, fram med ledningen, å upp igen! Nu sitter den i alla fall på plats och den ser faktiskt riktigt bra ut.

Många av er på forumet förespråkar att det gäller att få ut bilarna på gatan snarare än att de förblir projekt i lådor ståendes i garage eller lador. Lite av detta känner jag då bilen var för dålig för att bara besikta å köra... mitt beslut blir iaf att montera ihop den med de nya delar som behövs, besikta, njuta lite. :D . Då kan man känna lite på pryttlarna, få någon slags känsla av motor å låda osv. Att sedan demontera den igen för lack går ju på en helg. Vidare ska jag försöka att samla de små grå för att försöka få iväg en så komplett beställning som det bara går från vårt huvudlager; Minispares.

Dwarfie69
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Djävlar!

Allt måste ju göras i kronologisk ordning för att man skall lyckas bra. Svingarmarna monterades och momentdrogs... när jag sedan skulle slutdra de yttre plåtvinklarna som håller svingarmen på plats..... ja skit också. Den vänstra översta bulten drev runt med ett lätt regn av järnspån som hamnade på golvet. Blev ett par dagars vila! :twisted:

HELICOIL!

Mycket finns på nätet så även prisvärda satser för gängrep. Ebay kollades och mycket riktigt.... ett kit för detta i storlek 5/16 beställdes!

Bild

Att sedan demontera svingen, borra, gänga och montera insatsgängan gick som en dans!

Bild

Nu är allt på plats igen. Bromsrör dragna! Ska nu skicka iväg min beställning på delar snarast!

Dwarfie69
Skriv svar