Mini 1000 -77

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Mr Bean
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 januari 2015 kl. 19:00
Ort: Gotland

Re: Mini 1000 -77

Inlägg av Mr Bean »

Tack för svar!

Jag tror att det är rätt startmotor, har ''inertia'' varianten, får räkna kuggarna imorgon.
Plockade ner den ikväll men då gick anslutningen för pluskabeln av inne i motorn, det får nog bli en ny samt en ny solenoid, då även den verkar risig. :D
:meck:
Användarens profilbild
Mr Bean
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 januari 2015 kl. 19:00
Ort: Gotland

Re: Mini 1000 -77

Inlägg av Mr Bean »

Har beställt en ny startmotor samt ny solenoid!

Spenderade några timmar med att rensa bort lite onödiga delar, så mycket slangar hit och dit förstör verkligen helhetsintrycket i motorutrymmet.

Har även kollat närmare på hur mycket rost som finns, det verkar bara vara grov rost i trösklarna samt på vissa partier av framskärmarna., och en bit på ena dörren. Trösklarna verkar vara ganska enkelt utformade och 2 st långa bockade plåtar borde göra susen :)

Lägger upp en bild på instrumentpanelen, har beställt en ny panel, verkar vara något hemmabygge som sitter på nu.
DSC_0177.jpg
DSC_0180.jpg
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Mini 1000 -77

Inlägg av Cooper-74 »

Hoppsan ojdå kära nån! Avgasreningen verkar ha trillat bort :lol:

Nya trösklar bockade som dom ska och med ventilationshål är inte jättedyra men vill du hellre göra ett par själv så varför inte!

Spar gamla solenoiden, den kan ha bättre kvalitet än den nya.
Skulle solenoiden gå sönder går det starta bilen ändå, bara slå till tändningen
och sen sätta t.ex en skruvmejsel mellan dom rätta kabelskorna :wink:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Mr Bean
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 januari 2015 kl. 19:00
Ort: Gotland

Re: Mini 1000 -77

Inlägg av Mr Bean »

Hehe, en rolig detalj var även att hela systemet, speciellt rören som gick in i motorn var totalt igentäppta, inte mycket funktion där inte :)
Ja det kanske vore bättre att köpa färdiga plåtar, ska komma ihåg att spara solenoiden också!

Beställde även en repsats till förgasaren, lägger upp en bild på en riktigt trevlig maskin, kan verkligen rekommendera er alla att skaffa en ifall ni ofta demonterar förgasare och liknande, får lägga upp en före och efter bild på förgasaren sen!
DSC_0181.jpg
Användarens profilbild
Mr Bean
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 januari 2015 kl. 19:00
Ort: Gotland

Re: Mini 1000 -77

Inlägg av Mr Bean »

Hade inget annat för mig idag, så jag tvättade förgasaren så får den ligga och vänta på en repsats sen.

Före:
DSC_0182.jpg
DSC_0183.jpg
DSC_0187.jpg
Användarens profilbild
Mr Bean
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 januari 2015 kl. 19:00
Ort: Gotland

Re: Mini 1000 -77

Inlägg av Mr Bean »

Förgasaren efter ultraljudstvätt, inte riktigt som ny då den var riktigt ärgig och ful från början, men hyfsat resultat :D
Bör förtydliga att jag så klart plockade ner förgasaren i delar innan tvätten, har tillfälligt satt ihop den igen;)
DSC_0188.jpg
DSC_0189.jpg
DSC_0190.jpg
Användarens profilbild
Mr Bean
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 januari 2015 kl. 19:00
Ort: Gotland

Re: Mini 1000 -77

Inlägg av Mr Bean »

Hann inte få mina delar ifrån minispares innan helgen, paketen kom fram till Arlanda iaf.

Tog istället av hjulen fram för lite genomgång och upptäckte att kulleden som trumpeten vilar emot hade gått av på hö sida :?

Kör på en snål lösning då jag troligen redan är VIP hos minispares 8) och köper nya kulleder av den billigare sorten, så hoppas jag att bärarmen inte har blivit alltför uppkäkad!, trumpeten hade klarat sig.
Farsan kunde även fixa ett eget verktyg för att komprimera gummikonen.

För att få ut lite mer av fraktkostnaden så blev det även ett nytt rör till oljetrycksmätaren, då det läckte en del.

En fråga!
Vet någon vad det sitter för bromscylindrar runt om på denna årsmodell?, jag var lite snabb och köpte bakre cylindrar men misstänker att jag fick fel modell, kan såklart försöka mäta själv men det är ganska trångt i garaget och omständigt att höja o sänka bilen :wink:
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Mini 1000 -77

Inlägg av Hollywood Vampire »

En fråga!
Vet någon vad det sitter för bromscylindrar runt om på denna årsmodell?
Försökte mig på en skärmdump, men det sket sig så kolla in länken och skrolla ner så har du årsmodell och ända in på art.nr i hjulcylindrarnas djungel!

http://www.minispares.com/catalogues/cl ... px?1~9~105
Användarens profilbild
Mr Bean
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 januari 2015 kl. 19:00
Ort: Gotland

Re: Mini 1000 -77

Inlägg av Mr Bean »

Hollywood Vampire skrev:
En fråga!
Vet någon vad det sitter för bromscylindrar runt om på denna årsmodell?
Försökte mig på en skärmdump, men det sket sig så kolla in länken och skrolla ner så har du årsmodell och ända in på art.nr i hjulcylindrarnas djungel!

http://www.minispares.com/catalogues/cl ... px?1~9~105
Nämen titta, perfekt!
Kollade även upp dom främre hjulcylindrarna, på minispares står följande: 2 required per wheel left hand side only but sold singly
Sen ''rekommenderar'' dom att jag köper 4 st, betyder left hand side vänsterstyrd eller vänster hjulcylinder?? :)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Mini 1000 -77

Inlägg av Hollywood Vampire »

betyder left hand side vänsterstyrd eller vänster hjulcylinder??
Vänster sida resp. höger sida! :wink:
Användarens profilbild
Mr Bean
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 januari 2015 kl. 19:00
Ort: Gotland

Re: Mini 1000 -77

Inlägg av Mr Bean »

Jag tänkte väl det :D
Blev dock förvirrad när det står 4 st vid köp knappen, då ska jag alltså ha 2 st LH samt 2 st RH :bean:
Användarens profilbild
Mr Bean
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 januari 2015 kl. 19:00
Ort: Gotland

Re: Mini 1000 -77

Inlägg av Mr Bean »

Suck................
Dhl verkar ha tappat bort två!!!? av mina paket ifrån Minispares.

Kollar man sändningsnummer så står det: Arrived Arlanda 6 februari......

Har ringt dhl och paketen ska enligt dom ha lämnats över till Jetpak, men dom har inte fått något paket ( säger dom iaf ).

För att det ska vara lite extra roligt, så hör dessa paket till min största beställning :evil: :evil:

...ny kylare, generator, startmotor, vattenpump, bromstrummor m.mm.m.m.m.m., hoppas verkligen att dhl löser detta :(
Användarens profilbild
Mr Bean
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 januari 2015 kl. 19:00
Ort: Gotland

Re: Mini 1000 -77

Inlägg av Mr Bean »

Dhl har nu hittat mina paket :D
Men hur man lyckas skicka en hel pall till Lidingö istället för Gotland kan man undra..
Användarens profilbild
Mr Bean
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 januari 2015 kl. 19:00
Ort: Gotland

Re: Mini 1000 -77

Inlägg av Mr Bean »

Första provturen på gården, går finfint :D

Här får ni lite bra bilder:
Bilagor
mini 3.JPG
mini 3.JPG (151.8 KiB) Visad 11242 gånger
mini 2.JPG
mini 2.JPG (142.02 KiB) Visad 11242 gånger
mini hundkoja.JPG
mini hundkoja.JPG (162.86 KiB) Visad 11242 gånger
Användarens profilbild
Mr Bean
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 januari 2015 kl. 19:00
Ort: Gotland

Re: Mini 1000 -77

Inlägg av Mr Bean »

,
Bilagor
mini 4.JPG
mini 4.JPG (131.63 KiB) Visad 11242 gånger
Skriv svar