BMC Mini 1000 -70

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Cooper-74 »

Nästan man kan tro någon ska iväg på något evenemang till helgen?!!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av minitokig »

Cooper-74 skrev:Nästan man kan tro någon ska iväg på något evenemang till helgen?!!
Kommer du också?

:-)
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Haha nog ska jag det!

Klart Mårten ska komma :D #MårtenTillCivilisationen
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Fått på alla delar, provstartat och förgasaren flödar satan. I övrigt ser det bra ut! 36 timmar till Brommadagen.
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Blev ingen Brommadag för min lilla orangea. Fick liv i den i fredags kväll, gick hyfsat bra. Lät den stå någon timme för att se om det var lätt att starta igen och jodå, den startade. Körde ut från garaget, 50 meter ut på gatan sen dog bilen och det stank bensin. Bara att rulla tillbaka bilen till garaget och skitförbannad sätta sig i pappas bil och åka hem.
Pillade isär förgasaren idag och konstaterade att flottören var full av soppa, precis som vi misstänkt.
Flottören hade tidigare varit lagad, så jag pillade bort lagningen och fann ett 3×2mm stort hål i ena hörnet. Ny från förgasarteknik på väg!
Sen måste jag klura ut varför vi bara får fram strecket för tändinställningen så att det stämmer på andra cylindern... och hitta filter som passar min pannkaka jag köpte på Brommadagen!
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Fått liv i bilen och ställt tändningen hyfsat. Går att stå och gasa och hålla på i garaget men det går inte att köra ordentligt. Dör vid gassläpp och vägrar starta utan startgas, vilket den gjorde fint i garaget... funderar på om det kan vara ånglås i förgasaren eller om det bara är lort i den. Tycker inte heller kolven går tillbaka så fint som den borde göra. På't igen!
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Vacuumcylindern kärvade! Gjorde rent och nu går hon någorlunda fint. Låter mest tycker jag.
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

För att sammanfatta allt strul nu.
För att klura ut var fördelaren skulle sitta för att få liv i bilen tog vi av ventilkåpan, vred runt motorn tills vi hittade TDC. Kontrollmätte detta genom titthålet mot startkransen. Sen satte vi en vit prick på remskivan mitt för 0. Därefter gjorde jag ett streck på fördelaren där kabeln till cylinder ett gick ut, för att på så vis kunna ställa fördelaren med rotorn mot min markering och gjorde sen ett streck på fördelaren och blocket, för att få någon typ av nollpunkt.
Bilen gick dock ändå hur dåligt som helst och vi hade stora problem att få fram tändpuls på cylinder ett, vilket gjorde att tändingen var omöjlig att ställa. Upptäckte då att pulsen blev stadig vid högre varv och stiftet åkte ut och ett gammalt åkte i. Då lyckades vi äntligen ställa tändingen bra!
Så det blev dags för en testtur och bilen dog varje gång jag släppte gasen. Lyckades ta mig hem och funderade över ett par koppar kaffe. Då slog det mig att vacuumklockan kanske jävlades, så jag plockade ur den och konstaterade att den gick väldigt trögt och att det var en hel del sot där. En snabb rengöring och ny olja så gick den hur fint som helst!
Blev efter det en testtur från Bromma till Täby och tillbaks, gick mycket fint! Lite justeringar av förgasaren återstår, bland annat den nya flottören då det luktar en del soppa när bilen stått ett par minuter.
Så jäkla skönt att kunna köra igen efter en månads pill!
:rivstart:
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av minitokig »

Bra jobbat!
Har aldrig råkat ut för att vakuumklockan tjorvar, inte vad jag vet iaf.
Nu har man något nytt i kunskapslådan när man felsöker.
Tack för att du delar!
:-)
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

8)
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Flottören är justerad, ingen soppalukt!
Avgassystemet ramlade ner när jag glatt gasade iväg över Tranebergsbron, inte bra att sätta gummiduttarna i spänn, och nu är det lagat med rejäla grejer från GM.
Då skulle ju naturligtvis drivknutarna ta i avgassystemet, så loss med drivknuten och banka hej vilt så går det fritt.

Minidinho är på vägen igen! :rivstart:
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Full fart i garaget senaste veckorna. Avgassystemet är ordentligt upphängt och ihopsatt. Kylaren bytt igen på grund av att urtappningspluggen sa -tack och hej. Och lite annat småfix är gjort.

Igår åkte vi i alla fall ett gäng till Bosch i Kista och körde rullande landsväg;
45,3kW (61,6hk) och 110,8Nm på svänghjulet.
8,2kW(11,1hk) förlust till hjulen, så 50,6hk på hjulen.
Vilket är en förbättring mot originalet med 74% (kW).
Vridet var det jag förväntat mig, men 14-15 hästar är på rymmen. Och efter lite konsultation med Rainier har vi kommit fram till att det med största sannolikhet är fördelaren som är boven. Rätt förderlare bör ge en effektökning med 112% mot original.
Detta blir något som får åtgärdas under vintern.

Andra vinterprojekt blir:
Sprutlacka om bilen in- och utvändigt (med tillhörande spackel och slipning)
Sportstolar
Fetare delar i framvagnen
Få plats för luftfiltret och samtidigt ljudisoleringsplåten på något vis
Hi-Lo's
Ny kylare
BMC Mini 1000 -70
gh0st
Inlägg: 68
Blev medlem: 22 november 2014 kl. 08:26
Ort: Nordanstig

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av gh0st »

Nu får du allt förklara dig vart denna urtappningsplugg sitter på kylaren! :)
Iofs rätt enkelt efter att man har demonterat och monterat kylaren ett par gånger hur du får ut den.
BMC 850 Mini Pick Up 1968

###
Austin Mini Clubman 1972
Austin Mini Clubman 1973
Austin Mini 1000 1975 Jubileumsbil
Leyland Mini 1000 1977
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

På undersidan, längst fram :-)
Hur man får ut den kan jag beskriva bättre än att lirka och bli vansinnig.
När jag får tid och ork igen kommer jag kapa bort hela den där ramen ut mot skärmen i hopp om mindre framtida strul.
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Kan meddela alla som undrat en längre tid att kojan skuttade igång glatt efter 5 månaders hjärtstillestånd!
Bygge en liten värmesköld till förgasaren och fick äntligen dit luftfiltret som legat på hyllan sen i somras. Med lite tur slutar den sulla soppa överallt och äta damm i framtiden.

Snart dags för årets jungfrufärd :rivstart:
BMC Mini 1000 -70
Skriv svar