BMC Mini 1000 -70

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Cooper-74 »

Med risk för hjärtattack och påtvingande av kraftig blodtrycksmedicin vågar jag knappt kommentera detta med instansande av chassinummer!
Haft denna diskussion mer än en gång med bilprovningen men numer har dom NÄSTAN fattat sina egna regler.
Kortfattat så duger det som fanns från fabrik på din 70:a mer än väl.
Tvingar bilprovarn dig att banka in ett nummer kan han inte regler som utfärdats av sitt eget jobb!!!!!!!

Tidigaste jag sett med nummer stämplat i golvet var en 74:a 1275 Gt där det fanns dels på en aluplåt popnitad på passagerarsidans bakre golv OCH inslaget i golvet vid sidan om detta.
Har dock inte spanat efter detta i alla svenska kojor.

Så om en bilprovare skulle tvinga en ägare av en 60-talskoja att sätta i en hemsnickrad chassiplåt som extra "märkning" av bilen kan man med gott samvete be vederbörande att ta och stoppa upp rosthammaren i lämplig kroppsöppning och hoppa upp och sätta sig på denna.
Dock kan man nog då lugnt räkna med en del andra 2:or vid detta besiktningstillfälle...

Men till sist ska dom nog lära sig..?
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Så kort och gott blir jag arg om de bråkar om det och åker någon annanstans?
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Idag gick bilen i regn, funkade fint!
Senast redigerad av Sundblad den 5 augusti 2016 kl. 09:11, redigerad totalt 1 gånger.
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Crona »

Sundblad skrev:Nu är det chassienummer på tapeten. vad jag förstått ska det sitta på passagerarsidan, antingen framför eller bakom balken
Jag har skrivet några rader om vad som gäller omkring chassinummer HÄR men tyvärr så har du en årsmodell 69-70 då det är lite luddigt tyvärr.
Men min personliga och väldigt bestämda åsikt är att åtminstone för 1969 årsmodell INTE hade något instansat nummer utan endast chassiplåten vid kylaren men från 1969 så är plåten popnitad dit.

Jag har kollat lite till efter jag skrev texten på bloggen men jag får inget entydigt svar, paragraferna säger en sak men så var inte verkligheten 1969 :wink:

Ett tips till dig är att kontakta larmtjänst, det är de som gör ursprungskontrollen på alla fordon med osäker identitet och de har rätt bra koll på var numren sitter på de olika modellerna.
Du får gärna höra av dig om vad du fick för svar, och var det negativt så skall jag gräva lite till :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Nu har jag varit i kontakt med Larmtjänst och enligt deras utsago ska chassinumret vara stansat eller sitta på en nitad brika i golvet bakom höger stol. Återstår att se om den finns eller inte. Spännande värre!
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Crona »

Sundblad skrev:Nu har jag varit i kontakt med Larmtjänst och enligt deras utsago ska chassinumret vara stansat eller sitta på en nitad bricka i golvet bakom höger stol. Återstår att se om den finns eller inte. Spännande värre!
Ja kolla om du kan hitta något, men vad som är positivt i svaret du fått är att en nitad bricka på en 69-70 är ok och det bekräftar lite vad jag misstänker att BMC Sverige fick godkänt att ha brickan kvar på ursprunglig placering om den nitades fast.

Men granska golvet men jag skulle bli förvånad om du hittar något instansat nummer i golvet, men jag har aldrig själv haft en 70:a så helt säker är jag inte.

Ser med spänning fram emot hur det gick om du hitta något eller lyckades övertyga bilprovningen om att det skall sitta vid kylare.

Men vi har ju bil besiktningsmän här på forumet dela gärna med er om tolkningen om inte offentligt så i PM.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Letade chassinummer idag. Tyvärr har jag varit alldeles för entusiastisk med bitumenet och jag gick bet. Får fortsätta jakten en annan dag.

Det fina idag var att jag fick ur hastighetsmätarvajern ur höljet. Den såg finfin men torr ut, så jag fyllde höljet med olja och lirkade in vajern igen och den har nu slutat fara omkring helt hysteriskt!
Har även konstaterat att skramlet från instrumenthuset berodde på att luftburken slog emot täckplåten mot instrumenthuset. Så jag la ny ljudisolering på plattan och klappade till kanten på burken ett par gånger med en hammare. Ännu ett problem löst :D
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

På bilprovningen i Rissne, andra försöket. Nu håller vi tummarna!
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Så jävla blankt papper!
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av minitokig »

Sundblad skrev:Så jävla blankt papper!

Grattis!

Nu väntar vägarna på er!

:-)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Crona »

Sundblad skrev:Så jävla blankt papper!
Grattis men hur gick det med chassinumret?

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Tack!
Det blev så här; han kunde identifiera bilen genom ett av numren som sitter på nitad plåt längst fram på den där lilla balken, ovanför där kylaren sitter på en vanlig tråkig bil. Men han sa att för min egen skull om det händer något så behövs chassinummet för försäkringsbolagets skull. Så det blir väl att gräva fram det under allt bitumen...
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Crona »

Sundblad skrev:Tack!
Det blev så här; han kunde identifiera bilen genom ett av numren som sitter på nitad plåt längst fram på den där lilla balken, ovanför där kylaren sitter på en vanlig tråkig bil. Men han sa att för min egen skull om det händer något så behövs chassinummet för försäkringsbolagets skull. Så det blir väl att gräva fram det under allt bitumen...
Ok det räckte med det nitade numret för att besiktiga bra.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Idag har jag testat om verkligen det mest vänstra strecket på tankmätaren verkligen betyder att det är tomt på soppa. Det gör det.
Tur att man tänker efter före och har en dunk i skuffen!

Efter mitt test har nu bilen blivit lite jävlig att starta. Kan det vara som så att det är någon skit i tanken som dragits med till förgasaren när den gick torr som nu ställer till det? Funkar fint att köra när det väl blir fart på den. Utom möjligtvis något litet hack då och då, som att den inte får soppa i en halv sekund, det kan dock vara ren inbillning.
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Nu har det hänt massor!
Generatorn har lagt av och blivit utbytt tillsammans med fläktremmen.
Oljefilterhållaren läckte som ett durkslag och har även den blivit utbytt.
Ventilkåpan har blivit utbytt mot en med snorkel istället, nylackad och fin.

Otroligt vilken hjälp man får av kamraterna här med tips och delar!

Härnäst ska gas- och hastighetsmätarnvajrarna bytas och sen ska mina nya fina NOS-bromsbelägg hamna på plats. Fulla med asbest och annat gott.

Nu har även jakten på en 1275motor startat. Så, har någon en ful gammal rackare ståendes, hojta till! Jag vill renovera den själv och inte ha en ny fin. Men den får ju gärna funka någorlunda.

:rivstart:
BMC Mini 1000 -70
Skriv svar