BMC Mini 1000 -70

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Idag har jag byta styrled nr 2 och pillat dit en ny avgasaklamma som självaste Flundran skickade över från vackra Karlstad!
Så naturligtvis provkörde jag igen och två saker får mig nu att klia mig i huvudet.

Första grejen är den att bilen är trött och hostig när man ska gasa iväg i t.ex en korsning. Jag tror själv det beror på inte perfekt ställd förgasare och halvdöda brytarspetsar.

Andra grejen är att det morrar lite från växellådan när man gasar på. Kan det vara något lager som är slut? Finns det någon bra gegga att hälla i oljan?

Någon som har några fiffiga idéer?
BMC Mini 1000 -70
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av dwarfie69 »

Sundblad skrev:Idag har jag byta styrled nr 2 och pillat dit en ny avgasaklamma som självaste Flundran skickade över från vackra Karlstad!
Så naturligtvis provkörde jag igen och två saker får mig nu att klia mig i huvudet.

Första grejen är den att bilen är trött och hostig när man ska gasa iväg i t.ex en korsning. Jag tror själv det beror på inte perfekt ställd förgasare och halvdöda brytarspetsar.

Andra grejen är att det morrar lite från växellådan när man gasar på. Kan det vara något lager som är slut? Finns det någon bra gegga att hälla i oljan?

Någon som har några fiffiga idéer?
Godeftermiddag!

Tändning å gasare måste verkligen vara fräscha för att motorn ska kännas stark... även noga att se till att se till att "tändförställningen" ligger rätt... i kombo med illa ställd SU = brända ventiler ( been there, done that, didn´t get a t-shirt). Finns en kille I Vännäsby som renoverar SU ffa till amazon sport... som hade dubbla... Jag ska faktiskt lämna min HS2;a där... Sök på blocket... han annonserar där!! :D. Kolla förresten med stroblampan om tändningen "rör sig" fram å tillbaka på markeringarna på svänghjulet.... på jämna varv.... är det så kan fördelaren vara slut... eller drivningen :? :?

Vidare till tigern som morrar i din låda... har du helminaralolja 20-50??? Morrar det på alla växlar... samma ljud?? Kan vara lagringen till drevet som förmedlar kraften mellan motor å låda... kommer helt plötsligt inte på vad det heter... hade missljud i detta på min 850;a... efter lagerbyte å shimsning blev det tyst!

Dwarfie 69






Vidare
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Hollywood Vampire »

been there, done that, didn´t get a t-shirt)
:D
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Tack Dwarfie!
Jag kör på 15-40 mineral. Kanske behöver högre viskositet än så?
Ska kolla med stroblampan och ge mig på det så småningom :-)
BMC Mini 1000 -70
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av dwarfie69 »

Sundblad skrev:Tack Dwarfie!
Jag kör på 15-40 mineral. Kanske behöver högre viskositet än så?
Ska kolla med stroblampan och ge mig på det så småningom :-)
Pröva biltemas 20-50... den kallas Classic... om jag inte missminner mig. Lite tyngre olja som fungerar bra! Polarn hade en -68 BSA Lightning... den ville ha rak 50 olja i lådan... helvete vilken hårdrockarolja :D
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Cooper-74 »

Sundblad skrev:Jag kör på 15-40 mineral.
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: herrejesus!!!!!
Hur många gånger ska det behöva upprepas att det är 20w50 som gäller för dessa motorer?
Diskvatten har man i därför avsedd balja..
När tyskjävlarna tog över Rover bestämde dom sig för att kojamotorn bara behövde den nämnda tunna oljan.
Förmodligen ville dom hämnas för nån förlust där dom gjort försök att vinna två gånger.
Motorn struntar i vilket, men lådan...
Hur många växellådor och diffar som rasat pga av detta vet Rainier mer om än vi andra.

Skulle sen någon få för sig slå i longlife olja ja då blir det kölhalning under ett rostigt kojagolv :evil: :twisted:


(japp det är måndagmorron... :mrgreen: )
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Vafan förlåt då!!!! :(
BMC Mini 1000 -70
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Cooper-74 »

Sundblad skrev:Vafan förlåt då!!!! :(
Äsch, visst var det så att du slog i den oljan för att starta upp och skölja ur motorn då väl bilen stått rätt länge
och då kunde behöva en invändig städning vilket man då gör med en förhoppningsvis billig olja :wink:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Nej det gjorde jag ju med en annan dyr olja :(
BMC Mini 1000 -70
Thomas
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 april 2010 kl. 15:34
Ort: Gothenbourg

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Thomas »

Bra och utförligt skrivet Mårten! Skrattar ännu!
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Crona »

Lite personliga funderingar omkring mitt oljeval HÄR

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Jag går på Magnus tråd samt Rainiers och Dwarfies Biltemaolja. Stämmer förresten bra att det är Statoils olja, iaf enligt min gamla kollega Hasse som jag skrotade runt med på bilavdelning för några år sedan. Kul farbror!
BMC Mini 1000 -70
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Cooper-74 »

Du verkar vara en händig kille som mekat en del men kanske inte med just dessa småbilar tidigare, sen har du inte ställt en massa frågor typ "vad händer om jag skruvar skruven inåt" vilket är rätt tröttande.
Ser fram emot att få läsa om när bilen den passerat besiktningen ua.
Nåväl.
Kanske räddat dig från att "skrota" ett par bromsok, men lovar att nu (försöka) hålla tyst som majoriteten gör.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Cooper-74 »

Thomas skrev:Bra och utförligt skrivet Mårten! Skrattar ännu!
Tackar! Ska till en göteborgare förstå min "humor" :wink: :D
Så. Nu ska jag hålla käft.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Skriv svar