1275cc motor från Allegro 1300

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Jag kom precis hem från semestern och fortsatte då med den sista kolven som satt fast. Efter att cylindern stått med fotogen tre veckor konstaterade jag tyvärr att kolven fortfarande satt som berget. Då gick jag på min "plan B" att rigga en avdragare och trycka kolven ur cylindern. Det gick faktiskt vägen och kolven lossnade äntligen. På bilderna trycker jag kolven ner i blocket, men jag fick i slutändan slå den uppåt p.g.a. ont om plats nedåt.

Nu är kamaxeln också borttagen och blocket redo för att motorrenoveraren ska ta en titt på det. Jag hoppas kunna få ett utlåtande om hurvida cylindrarna behöver borras upp eller om det räcker med honing.

Bör alla lager (kamaxel och vevaxel) bytas eller bara dom som ser slitna ut?


Bild

Bild
Senast redigerad av Flundran den 13 juli 2015 kl. 11:46, redigerad totalt 1 gånger.
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av mojoman »

Jag skulle inte riskera på att köra med gamla lager om man renoverar en motor. Speciellt när man inte känner till dess historia.
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Jag var hos en motorrenoverare med block och vevaxel. Det konstaterades att cylindrarna skulle behöva borras åtminstone en dimenstion (20 tusendelar) för att bli av med ojämnheterna. Det här blocket har tydligen lösa foder sedan tidigare. Det var osäkert om man skulle kunna borra upp utan att byta fodren. Vevaxeln har slipats en gång tidigare, men var ojämn så där behövdes det en slipning.

Efter ungefär fem veckor hämtade jag hem delarna som jag tycker ser fina ut. Blocket är uppborrat 20 tusendelar, planat och tvättat in- och utvändigt. Vevtapp och ramtapp på vevaxeln slipades båda 20 tusendelar.

Bild

Bild

Lite röd motorfärg på blocket så blir det nog schysst!

Jag beställde ett set kolvar + kolvringar av märket Hypatec från Minisport Australien. Delarna kom efter bara en vecka.

Bild

Bild

Kolvarna är av typen 21253, som ska vara en lite bättre kolv än 21251 som satt i motorn från början. 21253 ska ge lite högre kompression också.
Senast redigerad av Flundran den 13 juli 2015 kl. 11:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Hollywood Vampire »

Nu får du kanske döpa om projekttråden till 1293cc motor från Allegro 1300! :D
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Ja, jag tror numera att motorn kommer ifrån en ADO16 och inte Allegro, så det är inte mycket i rubriken som är rätt... :wink:
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Har börjat titta lite på växellådan och plockade idag isär hastighetsmätardelen för att kunna räkna antal kuggar på pinion och drive. Det visade sig vara 17 respektive 6 kuggar, vilket bör vara rätt när jag har 10 tums hjul. Skönt att kunna återanvända några delar. Fast nya packningar behövs nu när jag tagit isär det förstås...

Bild
Senast redigerad av Flundran den 13 juli 2015 kl. 11:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

I veckan var jag hos motorrenoveraren och hämtade vevstakarna med de nya kolvarna monterade. (Kolvarna skulle varmpressas på plats och jag hade dåliga förutsättningar att göra det jobbet själv.) Vevstakarna är de gamla men ser grymt fina ut nu. Undrar om det är en ultraljudstvätt de har?

Bild

På blocket har jag penslat på röd färg och monterat nya frostpluggar. Jag slog frostpluggarna på plats med en stor hylsa och hammare. Hade också ett tunt lager packnings-klet runt om.

Bild


Idag ska jag lämna in vevaxel, svänghjul, tryckplatta och remskiva för balansering. Sedan börjar förhoppningsvis den efterlängtade ihopmonteringen...

:rivstart:
Senast redigerad av Flundran den 13 juli 2015 kl. 11:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av minitokig »

Snyggt :-)

.
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Hämtade ut de balanserade delarna och provmonterade vevaxeln med nya lager. Indikatorklockan visade ett allför stort glapp på 0,25mm eller 10 tusendels tum. Har beställt nya tjockare axialbrickor som förhoppningsvis kommer nästa vecka.

Bild
Senast redigerad av Flundran den 13 juli 2015 kl. 11:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Många av stötstängerna ser dåliga ut. Tre stycken ser ok ut, de övriga ser ut ungefär så här:

Bild

Någon som har tips på en bra källa till nya stötstänger?
Senast redigerad av Flundran den 13 juli 2015 kl. 11:57, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Hollywood Vampire »

Minisport alt. Minispares eller köpes här på forumet!
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Så var det dags att sätta i kolvarna! Jag hade byggt en "vagga" i trä för att kunna ställa motorn upprätt. Tanken var att slå i kolvarna uppifrån och sedan vända på blocket för att skruva fast vevstaken i vevaxeln.

Bild

Efter första kolven så fortsatte jag med blocket liggande så här:

Bild

Nu slapp jag vända på blocket hela tiden. Men detta var ändå lite omständigt för det var betydligt svårare att slå i kolven i den vinkeln. Skulle definitivt ha haft ett motorstativ...

Ordningen på vevstakarna var stansat i godset, här är stake nummer ett:
Bild
Enligt min vekstadshandbok ska 1:an sitta närmast vattenpumpen, så från denna sida har jag räknat.

När jag packade upp lagren till vevstakarna klantade jag mig och tappade ett lager. Det blev ett märke som ses som en prick, som man känner med nageln som en ojämnhet. Inte vet jag om detta är kritiskt, men jag har sparat den sista vevstaken och grunnar på om jag måste göra en ny beställning av en lagersats... :(

Bild


Fortsätter kanske med montering av oljepump och kamaxel så länge.
Senast redigerad av Flundran den 15 juli 2015 kl. 22:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Crona »

Flundran skrev:När jag packade upp lagren till vevstakarna klantade jag mig och tappade ett lager. Det blev ett märke som ses som en prick, som man känner med nageln som en ojämnhet. Inte vet jag om detta är kritiskt, men jag har sparat den sista vevstaken och grunnar på om jag måste göra en ny beställning av en lagersats... :(
Om den ända skadan på lagret är denna "prick" så spelar det ingen roll, om det är ett hack så är det neråt och spelar ingen roll.

Du kan provmontera staken neråt och känna så att den rör sig lätt gör den det så är det inga problem och du monterar med massor av olja om du inte väljer att montera torrt med molykote.

En annan tanke som slog mig, med tanke på hur illa åtgången motorn varit så glöm inte resa oljegalleriet då det troligen är lika rostigt där som övriga delar av motorn varit.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Motorrenoveraren rensade oljegalleriet och satte i nya oljegalleri-pluggar (en på varje kortsida av blocket).

Jag provmonterade kolven på det sätt du beskrev (utan att sätta kolv i cylinder) och det går lätt att vrida den. Det går också att vicka vevstaken lite och det känns lite glapp. Måste försöka mäta vevstaken så att jag verkligen har rätt dimension på lager. Hur stor är diamtern på veven från början, 1.75 tum?
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Crona »

Ok då är det inga problem med rosten längre.
Staken får absolut inte glappa radiellt, men ibland så kan man luras av att den flyttar sig lite i sidled.

Har inte diametern på vevaxeln i huvudet men har du de gamla lagren så kan du se om de är stämplade med någon överdimension.
Men mät vevaxeln med ett skjutmått (läs även av tiondelarna) mät sen staken lös med lagret monterat och spänt och se om du har någon mätbar skillnad.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar