1275cc motor från Allegro 1300

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Crona »

minijanne skrev:Å andra källor ska Austin 1300GT haft 12G1683...
Janne
12G1683 är väll bara numret på vevaxel??
Jag goggla numret och får upp det som en vevaxel till Mk3 'S' and Austin 1300GT.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Har börjat behandla cylindrarna med syra, kolvarna ser lite bättre ut nu:

Bild

Jag utläser 2125i std, eller 21251 kanske...
Senast redigerad av Flundran den 13 juli 2015 kl. 11:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Jag fick ett erbjudande att köpa ett topplock från en Metro Turbo tillsammans med lyftare för 62 UKP och slog till på det. Topplocket är i bra skick och ska ha kommit från en Metro som inte gått så många mil. För det priset hade jag nog inte ens kunnat renovera det gamla topplocket (som kom med motorn).

Bild

Det här topplocket har ingen bypass för vatten, det hålet är pluggat med en bult. Hur kommer det sig att vissa modeller har denna anslutning och andra inte? Jag tänker att jag kan plugga anslutningen på vattenpumpen också och sedan ha det så?

Bild
Senast redigerad av Flundran den 13 juli 2015 kl. 11:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Kör man tävlignsbil utan termostat så pluggar man bypas, gissar att om termostaten sitter på något annat ställe så gör man det samma. Jag hade satt en slangnippel i stället för skruven och kört med bypas mot vattenpumpen som brukligt på våra motorer.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Tack för tipset Patrik, jag såg nu att det finns slangnippel att köpa. Skruven verkar sitta riktigt hårt, jag kan inte dra loss den med skruvmejsel i alla fall. Jag har en idé om att prova en huggmejsel (med sexkantigt skaft) som man sätter i en hylsnyckel med rätt hylsa. Borde bli lite mer vridmoment då.

Efter några vändor med citronsyra i cylindrarna försvann det mesta av rosten. Dock finns en fläck i 4:e cylindern med skrovlig yta som inte syran rådde på. Området syns i mitten på bilden (för den med bra ögon)

Bild

Hur cylindrarna ser ut under kolvarna vet jag inte, motorn är inte demonterad ännu. Jag har ännu inte rätt verktyg för detta. Men det lutar väl åt att borra upp blocket i alla fall. Jag fick ett pris från en lokal motorrenoverare som kan göra det för 1700kr. Bör jag köpa kolvar med rätt dimension först och ge till renoveraren samtidigt med blocket?

Här en bild på kamaxeln som åker i motorn, en lätt begagnad Piper 255 som enligt uppgift bara suttit i en motor i några mil.

Bild
Senast redigerad av Flundran den 13 juli 2015 kl. 11:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Jag fick hjälp av en vänlig forummedlem med svänghjulet, så nu har jag kommit en bit till med isärplockningen...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Den här bulten sitter som berget, så längre än så här kom jag inte idag.
Bild
Senast redigerad av Flundran den 13 juli 2015 kl. 11:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Jag tog med motorblocket till en lokal bilverkstad. Där drog man loss bulten med tryckluftavdragare. Gick på tre sekunder! Så nu har jag kommit vidare en bit i demonteringen. Tre av kolvarna har jag lyckats slå ur med träkloss och hammare. Den sista kolven sitter nåt otroligt och vill inte rubbas. Får se om jag kommer på något sätt att få ur den. Här kommer lite bilder...


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Flundran den 13 juli 2015 kl. 11:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av crowan »

Slå i diesel eller fotogen som du låter stå över natten.
clubman 1330
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Sundblad »

Det är väl det som crowan säger, eller värma kanske?
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Jag har nu hällt i fotogen i cylindern där kolven sitter fast. Jag fick förut en idé om att bygga som en svänghjulsavdragare som trycker ner kolven. Blocket har ju gängade hål i en triangel runt cylindern (där topplocksskruvarna ska sitta). Hoppas dock att fotogenet tar istället. Har inget bra att värma med heller.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Crona »

Dum fråga kanske men slår du kolven uppåt blir tveksam då du skriver pressa ner :wink:

/ / Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Jag har gjort olika med de tre första faktiskt. Två slogs ner i blocket och togs ut underifrån, en slogs först nedåt men sedan uppåt p.g.a. för dåligt med plats i blockets nedre del. Det är lättare att slå på kolven uppifrån, för kolven är ju hyffsat plan där. Underifrån är lite bökigare att komma åt p.g.a. kolvarmen (eller vad den nu kallas).
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Crona »

Det normala demontering och montering förfarandet är uppåt, men om kolven har varit i sitt bottenläge så kan man ju testa att slå den neråt så den släpper och sen bearbeta cylindern så den kan tas ut uppåt om ramlageröverfallen eller blocket tar emot.

Men kolven som sitter fast är ju nästan i sitt över läge och att då försöka att slå den neråt i all den rost som finns under är dömt att misslyckas :wink:

Vänd upp och ner på blocket rakt på golvet ingen träpall i mellan ev. en träregel så du inte skadar ytan.
Ta sen en fyrkantig träkloss placera den på vevstaken underifrån och slå med en rejäl handslägga kolven kommer garanterat att lossna, när den har lossnat så lägger du två träklossar under blocket och slår ut den helt.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Crona skrev: Ta sen en fyrkantig träkloss placera den på vevstaken underifrån och slå med en rejäl handslägga kolven kommer garanterat att lossna, när den har lossnat så lägger du två träklossar under blocket och slår ut den helt.

//Thomas

Håller vevstaken för denna behandling utan att deformeras? Tänker främst på delen som greppar runt vevaxeln. Jag vill ju kunna återanvända. :wink:
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Crona »

Flundran skrev:Håller vevstaken för denna behandling utan att deformeras? Tänker främst på delen som greppar runt vevaxeln. Jag vill ju kunna återanvända. :wink:
Inga problem den tål mer än du tror tänk på vilken påfrestning det är när motor går :wink:
Men gör som jag skriver använd en träkloss slå aldrig rakt på vevstaken men en hammare eller slägga och håll staken rakt så det svarar ordentligt.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar