1275cc motor från Allegro 1300

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Tack för tipsen Thomas. Jag provade att mäta med mitt enkla skjutmått men kunde inte utläsa någon skillnad mellan vevaxeln och staken med lager monterat. De gamla lagren (som satt när jag rev motorn) var .010. Sedan har en motorrenoverare slipat vevaxeln till .020

Jag tänkte att jag kanske missförstått motorrenoveraren, att veven i själva verket var slipat .020 utöver de .010. Så jag köpte en ny lagersats som är 0.30 som jag försökte montera idag. Men vevstaken går inte att montera ihop runt veven med .030 lager. Jag har runt 4mm glipa mellan vevstakens två delar.

Jag gjorde ett litet filmklipp med .020 lagren monterade, där jag försökt fånga det glappet jag tycker mig känna med dom:
https://youtu.be/VbDQnULk2QI

Det kanske är som det ska vara ändå?
Senast redigerad av Flundran den 15 juli 2015 kl. 22:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Crona »

Flundran skrev:Jag gjorde ett litet filmklipp med .020 lagren monterade, där jag försökt fånga det glappet jag tycker mig känna med dom:[/url]

Det kanske är som det ska vara ändå?
STOPP detta ser tokigt ut, ta och packa ner delarna i skuffen och åk tillbaka till motorrenoveraren och be han mäta upp spelet åt dig.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Jag åkte med vev och vevstake till motorrenoveraren som hjälpte mig att mäta upp grejorna. Spelet mellan vevstake och vevaxel är mellan .007 och .008. Mina lager är race-typ som heter ACL. Dessa brukar tydligen vara något större än vanliga lager? Blir också osäker på om jag får rätt moment när jag drar åt muttrarna, märker av en del friktion.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Crona »

Nä här är något som inte stämmer skulle spelet på filmen visa på 7-8 tusendelars spel??
Om du inte av misstag har skrivet en nolla för mycket så har du på tok för litet spel 0.007 är 7 tusendelar men det är inte detta filmen visar.
Eller är det i tum?

Men följ råden från motorrenoveraren han har all fakta framför sig.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Ja, jag menar tum. 7-8 tusendelars tum spel. Om jag inte missuppfattade honom helt?

Han tyckte att jag kan bygga motorn med detta spel. Vill jag få ner spelet lite så kan jag prova med annan typ av lager. Men jag fick intrycket att detta inte var kritiskt, så jag kommer nog att använda ACL-lagren ändå.
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Det går sakta men säkert framåt! Har nu monterat ny kamkedja (duplex) och tillverkat en gradskiva för att kolla kamaxelns timing. Gradskivan skrevs ut från internet på ett papper och klistrades på en gammal CD-skiva.

Kamaxeln jag använder heter Piper 255 och den specificerar full kamlyft vid 108 grader ATDC (insug) och 108 grader BTDC (avgas). När jag mätt upp motorn med indikatorklockan får jag 106,5 grader ATDC och 110 grader BTDC.

Bild
Senast redigerad av Flundran den 15 juli 2015 kl. 22:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Det här med tajming av kamaxel är tydligen ingen absolut vetenskap. I David Vizards "Tuning the a-series" står att läsa att motorn generellt blir lite starkare och optimal med en "tidigt" inställd kam, 2-4 grader före specifikationen. Då skulle mitt uppmätta värde vara perfekt som det är.

Å andra sidan är min Piper 255 en ganska ny kam som inte fanns då boken skrevs. Så kanske man ska sikta på 108 grader i alla fall? Jag har nu monterat en kamkil med 2 grader offset. Nu inträffar full kamlyft vid 108,5 grader ATDC. Kommer nog att montera ihop motorn med detta om ingen motorbyggare som läser denna tråd har nåt att invända. :wink:
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Magna-Flash »

Har du en ny kedja så kommer den att bli lite slappare - därav menar vissa att man ska tajma den ett par grader tidigare så kommer det bli bra när kedjan blivit slapp. Nu fick du nåt att fundera på ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Aha! Det är inte lätt att bestämma sig...

Jag såg förresten i din projekttråd att du tillverkat en fiffig krok till motorn för lyftet till bilen. Du har ingen mer sån du kan tänka dig att avyttra? :)
Magna-Flash skrev:Har du en ny kedja så kommer den att bli lite slappare - därav menar vissa att man ska tajma den ett par grader tidigare så kommer det bli bra när kedjan blivit slapp. Nu fick du nåt att fundera på ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Jag provmonterade primärdrevet idag och kollade glapp (end float). Värdet blev 0.12 mm och det är godkänt enligt manualen. Däremot har drevet fått lite stryk. Se bilder. Det är en tunn "krage" som har blivit lite böjd och fått märken i sig. Var kommer detta ifrån, har kopplingen tryckts in för långt? Kan jag använda drevet i alla fall?


Bild


Vridit ett halvt varv...
Bild
Senast redigerad av Flundran den 15 juli 2015 kl. 22:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Hollywood Vampire »

Kragarna på mina tidigare Primärdrev har i regel varit lite knöliga! Jag har i princip bara kollat att de inte skevar något alldeles för mycket, isf har jag tryckt tillbaka och riktat kragen. Rätt eller fel.. Smaksakligt sett så har mina packboxar aldrig tagit stryk! Hoppas någon kan förtydliga om ett "rätt" sätt! Men på tal om packboxar vid primärdrevet

Om du inte redan införskaffat detta kan det vara idé att applicera ett "stänkskydd" (eller Damen som jag kallar den när jag tipsar andra koja-freaks) efter att du monterat dit transmissionskåpan (med den aktuella packboxen) och innan du smiskar dit koppling/svänghjulet! Varför då? Packboxen i trans.kåpan är och sitter ganska kritiskt om den skulle sticka! Dvs då sipprar den ut olja på bl.a lamellen vilket.. Tja.. behöver inte förklara!

Primary Gear Seal Protector
Bild

På plats:
Bild

Det lilla stänkskyddet fråntar inte, ska vi säga, skyldigheten att förmå vevhuset att "andas" som sig bör. Denna lilla Dam är en slags temporär försäkring om motorn mot förmodan skulle andas dåligt och i värsta fall skjuta just den packboxen lååångt hemifrån!(?)
Minispares: DAM2821
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Tack för infon HV. Jag tror att jag ska försöka rikta kragen också och sedan provmontera allting. Den där Damen, passar hon till pre-verto koppling?
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Hollywood Vampire »

Framtagen och anpassad till Verto/koppling, men funkar även till Non Verto!
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Idag kom stunden då motor skulle förenas med växellåda igen efter nästan ett år på skilda håll. Förra veckan skaffade jag en riktig motorlyft som var till stor hjälp i detta moment.

Först fästes packningarna på motorblocket med hjälp av Hylomar Blue packningsklister:

Bild

Den halvmåne-formade svarta packningen provpassades först torr. Jag upplevde att den var för stor (för lång) och klippte faktiskt ner den några millimeter på varje sida för att den skulle ligga an bättre. Sedan kletades packningen full med Loctite 5699 och trycktes på plats. Det kom lika mycket silikon runt omkring packningen som på den (som synes), men hellre för mycket än för lite resonerar jag:

Bild


Motorn hissades ner på växellåda med hjälp av motorlyften och en hemmagjord "galge" som fäster med två bultar i blocket. Och ja, jag kom ihåg den svarta O-ringen till växellådan innan jag skruvade ihop det!

Bild
Senast redigerad av Flundran den 17 juli 2015 kl. 12:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag upplevde att den var för stor (för lång) och klippte faktiskt ner den några millimeter på varje sida
Jag reagerade när jag läste detta.. Saknar källa, men diskuterade detta med en polare för många år sedan. Han hade upplevt samma sak att halvmånepackningen var för lång men hade vidare forskat i detta. Den info han fick var att i n t e klippa ned halvmånepackningen, då den krymper över tid med oljesprut/läckage som följd! Således ska den vara för lång för att sätta sig på plats, och krympa in till rätt dimension över tid!

Jag hoppas verkligen jag har fel info, men kan poängtera att jag aldrig sedan den informationen för över 20 år sedan, aldrig modifierat halvmånepackningen innan montage! Hoppas verkligen att någon annan här på forumet har annorlunda och lite yngre info!
Skriv svar