1275cc motor från Allegro 1300

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Idag monterades den inre kopplingskåpan (eller vad den nu kallas) på motorn. Det var knivigt att få packningen över primärdrevet utan att packningen ville böjas. Då provade jag en lite udda metod att sätta drevet på plats genom kåpan, och sedan sätta allting på motorn. gick faktiskt lättare tycker jag.

Bild


Jag provmonterade också svänghjulet. Det går på lätt men det tar stopp när man trätt på det så långt som bilden visar. Ska det på längre? Jag trodde att svänghjulet skulle ligga jämnt med axeln?

Bild
Senast redigerad av Flundran den 17 juli 2015 kl. 12:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Hollywood Vampire »

Du har (förhoppningsvis) en bricka med klackar som ska knackas dit innan du drar dit svänghjulsbulten med låsbrickan!
Kolla på brickans klackar så ser du anledningen!
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Jadå, jag har provat med brickan och den passar bra. Men om svänghjulet gick på längre så skulle klacken kunna gå in mer i vevaxeln. Som det är nu så bottnar ju inte klacken i vevaxeln utan bara i svänghjulet. Men om det ska se ut som på bilden så kör jag på det.

Jag har för mig att det satt så där när jag monterade isär det.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Det är inte klacken som håller svänghjulet på plats, det är bara en styrning för att få det på rätt plats. Bulten pressar ihop svänghjul och vevaxel i konan. För att detta ska fungera så måste det vara ett mellanrum mellan svänghjul och vevaxel.

Se till att brickan ligger i rätt läge, dit med låsbeck och bult, dra åt med rätt moment.
Vill man kan man släppa på bulten igen för att känna att svänghjulet sitter fast på konan.

Som det ser ut på bilden tycker jag att det ser rätt ut :)

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Hollywood Vampire »

vevaxel i konan
Just ja, tänkte inte på det! Vevaxeln är konisk och som EXCEL,PATRIK beskriver trillar allt på plats när du drar åt bulten utav helskotta!

Se det inte som en konfrontativ fråga Flundran, men har du en hederlig verkstadshandbok? :)
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Hollywood Vampire skrev: Se det inte som en konfrontativ fråga Flundran, men har du en hederlig verkstadshandbok? :)
Jag har två stycken. En Haynes för Rover Mini och en för Austin Allegro. Jag skulle inte riva en motor och växellåda utan att ha någon kompass. Framstår det verkligen så?

Ingen av böckerna tar upp detaljen med hur långt svänghjulet ska på. Men jag känner mig trygg med era svar och fortsätter monteringen.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Hollywood Vampire »

Se det inte som en konfrontativ fråga Flundran
Framstår det verkligen så?
Sorry, och att det i alla fall kom att bli ett missförstånd!
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Tänkte det var dags att uppdatera min projekttråd då lite hunnit hända sedan sist...

Bilden nedan togs när den gamla motorn lyftes ur. Lite trixigt var det p.g.a. att växellådan är av remote-typ och motorn måste vinklas ganska mycket för att få den förbi torpedväggen. Generator och fördelare ville gå emot grillen samtidigt som den bakre delen av växellådan ville ta emot torpedväggen. Oljefiltret skruvade jag bort och generatorn justerades in mot motorn så mycket som möjligt. Men till slut gick det.

Bild

På den nya motorn finns ingen bypass-nippel på cylinderhuvudet och nippeln på vattenpumpen fick jag blockera med en slangbit och en bult.

Bild

Kylaren från den gamla motorn ville jag fortsätta använda och den monterades på nya motorn. Kylaren är lite speciell på det vis att slanganslutningen sitter vid påfyllarlocket och inte i framkant på kylaren (som de flesta verkar ha). Bultmönstret vid termostathuset är annorlunda på den nya motorn. Nu blev det väldigt besvärlig vinkel att dra slang mellan termostathus -> kylare.

Bild

Jag beställde en s.k. multiflexslang och i väntan på den så lyfte jag i motorn. Här nedan ses den nya motorn på sin luftfärd med generator, fläkt samt kylare från den gamla motorn. Denna har rod change-växellåda och motorn var mycket lättare att få plats med när den skulle hissas ned i motorutrymmet.

Bild

Men vilket pill att få skruvarna till de nedre motorfästena på plats! Motorn måste komma i exakt rätt läge. Vilken tur att jag skaffade en motorlyft. Att köra med talja och rep i taket (som jag ursprungligen hade tänkt) hade varit hopplöst svårt.



När slangen hade anlänt visade den sig inte passa, det gick helt enkelt inte att böja den tillräckligt mycket utan att det blev veck på slangen (som bilden visar).

Bild

Bilden nedan visar min slutliga lösning med två slangbitar och en vinkel inköpt på Jula... Inte snyggt men verkar hålla efter att ha gjort några uppstarter.

Bild

Jag hade först tänkt återanvända grenröret, ett LCB. Dock hade jag problem med att det tog emot karossen på flera ställen när jag skulle montera det. Nu råkade jag ha ett maniflow freeflow grenrör som jag fick med 1275-motorn och jag tog ganska snabbt beslutet att köra med det istället. Så mycket enklare att montera och ska prestera lika bra på en motor i den här klassen (runt 70hk).
Senast redigerad av Flundran den 12 september 2015 kl. 10:21, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Första uppstart

Jag började med att dra runt motorn på startmotorn utan tändning inkopplad för att försöka få oljetryck. (Tändstift urskruvade och förgasare ej monterad = fria luftvägar). Oljetrycket ville inte infinna sig och mätaren var i botten. Läste ett tips om att lossa muttern till oljereduceringen och hälla lite olja in i motorblocket den vägen. Och det tricket funkade, nu hade jag oljetryck.

Efter att ha kopplat in allt och gjort några försök med startmotorn så tuffade den igång. Några observationer:

-Mycket vibrationer i motorn
-Grenröret börjar ryka efter knappt en minuts tomgångskörning.
-Termostathuset börjar läcka lite vatten runt en av muttrarna.


Grenröret är köpt begagnat till denna motorn och jag misstänker att den förra ägaren lackat det med typ sprayfärg som inte tål värme... Men förutom att det luktar illa så tänker jag att det får bränna bort sig själv.

Har justerat fördelaren fram och tillbaka och försökt hitta en bra punkt. Men motorn vibrerar fortfarande och jag tycker att den låter lite "stabbigt". Skruvade ur tändstiften och observerade att nr3 ser svartare ut än de andra. Gjorde idag ett kompressionsprov men alla cylindrar ligger mellan 220-230 p.s.i. Jag har också kollat att jag får knista på alla fyra tändstift.

Någon föreslog att kamaxelns tajming blivit fel och det ligger väl närmast att kolla upp härnäst.

Detta är läget nu iaf!
Senast redigerad av Flundran den 14 september 2015 kl. 08:01, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Och här är en liten video på den.

https://www.youtube.com/watch?v=f_kZ5dxFpRI

EDIT:

Den är lite svårstartad när den är kall. Men om jag ger aningens gaspådrag när jag vrider nyckeln och sedan under 10-15 sekunder så går den snällt på tomgång sen. Motorn vibrerar ganska mycket mellan 1000-1500 varv, det känns som någon resonans i det området.

Jag trodde först att kammens tajming var fel, men är nu inne på att den är rätt ändå. Motorn har helt enkelt en väldigt annorlunda karaktär mot den gamla. :)

Jag var ute i garaget nu på morgonen och tog en första liten provtur på gatan. Använde bara 1:an och 2:ans växel samt back, men kopplingen verkar fungera fint. Det blir en roligare bil med denna motor helt klart. :) När motorn nu var varm så kollade jag tändinställningen med stroboskoplampan. Den stod på ungefär 15 grader BTDC vid 1000rpm när jag började. Jag ställde den till 12 grader, enligt Haynes där flera 1275or har denna siffra.

Jag kollade också förgasarens bränsle/luft inställning med min Colortune. Den visade bra färg på 1:ans cylinder så jag ändrade inget på förgasaren.

Sedan kom regnet igång på riktigt och jag avstod från en längre provtur. Huven är ju ännu avmonterad...
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

Motorn vibrerade mycket och gick dåligt på tomgång. Det visade sig att den inte gick på alla cylindrar. Ett test gjordes med motorn igång där man tar bort tändkabeln från tändstiftet och ska märka skillnad på motorljudet. Både 1:ans och 2:ans cylinder var döda. Felet visade sig vara en vaccumanslutning på insuget som inte var ansluten till nånting, så motorn drog tjuvluft där. När anslutningen var igenpluggad gick motorn på alla fyra cylindrar:

https://www.youtube.com/watch?v=MgPmRbua3fI

Jämför med förra videon och hör skillnaden... Jag fick ställa ner CO-halten på förgasaren och fick tomgången riktigt jämn och fin.

Det tråkiga upptäckte jag strax efter att jag filmat videon, då rökpuffar kom från mellan block och cylinderhuvud på motorns vänstra sida (kopplingssidan) när jag gasade. Det har också runnit en del olja där.
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av minimini »

va hände sen :?: :?: :?:
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Inlägg av Flundran »

minimini skrev:va hände sen :?: :?: :?:
Kul att någon frågar! Jag har glömt att skriva här på länge...

Jag skruvade av toppen och tog till samma motorrenoverare som gjort resten av motorn. Det visade sig att toppen inte var riktigt plan. Jag hade en annan lite nyare MG Metro-topp liggandes (med härdade ventilsäten) och lät motorrenoveraren göra den toppen istället. Ventiler slipades in och den den planades lite. Sedan skruvade jag på den med ny packning. Jag var nu noga med att också efterdra bultarna efter att motorn gått varm första gången.

Resultatet blev som jag hoppats, torrt mellan topp och block och inga rökpuffar... Så nu går motorn bra.

Jag har sedan också kopplat en sluten vevhusventilation. En slang från svänghjulskåpan och en slang från kamkeddjekåpan som båda leds till PCV-anslutningen på förgasaren (HIF44).


Bilen besiktigades nu i maj för första gången sedan motorbytet. Bilen gick igenom utan anmärkningar. :) CO-halten var 1,8 procent.
Skriv svar