Austin Mini Cooper -62 i rallyskepnad

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini Cooper -62 i rallyskepnad

Inlägg av minitokig »

Cooper-74 skrev:Blir det kanske att beställa motor från södra småland till Coopern nu?
Hört rykten på byn att dom fungerar fint för långturer :wink:
Ja, det kanske vore något.

För er som inte läst bloggen väntar en historia om en RallyCooper som var klar för långtur men som tappade orken....
;-)


.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini Cooper -62 i rallyskepnad

Inlägg av minitokig »

Jo, det var ju så här.
RallyCoopern var klar för att tas på långtur till rally i Frankrike. Det hade varit en del arbete, bland annat bytt bakvagnsram, gått igenom bromsar, rundsmort, bytt huvudbromscylindern, montera andra säten, fixat extraljusen osv.

Första provturen utanför garagegården gick till macken för att fylla bensin. Det gick bra och var lovande inför längre provtur. Jag lastade in verktyg och reservdelar och gasade iväg. Tjoho! Nu var vi nästan på väg mot Frankrike!
Efter ha åkt byn runt några gånger var det dags att styra ut på landsvägen. Ettan, tvåan, trean, fyran! Vrom, bröl! Smajl! Men det var en viss tvekan och bilen ville inte varva ur riktigt. Och det gick inte fortare än 120 km/h. En rallybil måste ju gå fortare än 120 km/h!! Och inte tveka när man gasar.
Tillbaka till garaget och kolla igenom. Luftfilter. Bränsleblandning. Tändning. Tändstift. Kollade till slut kompressionen och där hittade jag på något. Dåligt komp på mittcylindrarna, tvåan och trean. Hmmm, blåst topplockspackning!
Fram med verktyg. Tappa ur kylvatten och börja skruva. Fick av ventilkåpan. Av med förgasare och insug. Lossa alla slangar. Lossa grenrör. Lossa vipparmsbrygga. Lossa topplocksbultar. Ut med stötstänger. Lyfter av toppen, den ser bra, så även ventilsäten på cyl2 och 3. Men se där, topplockspackningen trasig mellan 2 och 3. Felet hittat!

Bara att göra rent och lägga på ny packning. Men när jag skrapar blocket rent från gammal sot så hugger det till!
Spricka i blocket mellan cylinder 2 och 3! Godnatt, där slutade äventyret innan det börjat.

Jag lade ner verktygen, tvättade av mig, släckte ljuset, låste och åkte hem.....





Vi fick låna en annan bil som vi rallyfierade och tog oss till Frankrike och tillbaka.
Slutade på plats 17 av 75 startande team.

Nu pågår funderingar om jag ska bygga tillbaka till original och sätta i 997cc-motorn eller om jag ska hitta ett annat 1275 block eller en hel motor och fortsätta och ha den i Rallystuk.

Någon som har en motor att sälja? :-)

.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Austin Mini Cooper -62 i rallyskepnad

Inlägg av Cooper-74 »

Kanske inte var 500+ mil i år också, men:
minitokig skrev: Vi fick låna en annan bil som vi rallyfierade och tog oss till Frankrike och tillbaka.
Slutade på plats 17 av 75 startande team .
Milt sagt en imponerande insats, för trots allt det beskrivna strulet så får du det att låta så oerhört enkelt!



Sen var det ett missöde från min sida vad gäller att följa utflykten på bloggen :oops:
Gick via en länk från en annan bloggares sida, men den gick till mpmoke-sidan som.. tja, inte är lika uppdaterad :lol:
Men tittar man bara på rätt sida står allt kvar att läsa :wink:

Sen biten med 997/1275 beror väl på om du ska smygköra hemmavid eller fortsätta rallykarriären.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Austin Mini Cooper -62 i rallyskepnad

Inlägg av Tulka »

minitokig skrev:

Nu pågår funderingar om jag ska bygga tillbaka till original och sätta i 997cc-motorn eller om jag ska hitta ett annat 1275 block eller en hel motor och fortsätta och ha den i Rallystuk.

Någon som har en motor att sälja? :-)
997 halvmotor av okänt skick? 9F-SA-H 18xxx.


.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini Cooper -62 i rallyskepnad

Inlägg av minitokig »

Tulka skrev:
minitokig skrev:

Nu pågår funderingar om jag ska bygga tillbaka till original och sätta i 997cc-motorn eller om jag ska hitta ett annat 1275 block eller en hel motor och fortsätta och ha den i Rallystuk.

Någon som har en motor att sälja? :-)
997 halvmotor av okänt skick? 9F-SA-H 18xxx.


.
Hmm , inget dåligt erbjudande. Jag får nog ta en tur utåt er någon dag!


:-)
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini Cooper -62 i rallyskepnad

Inlägg av minitokig »

Jag har påbörjat motorlyft , motorn är ju trasig och måste ur, förr eller senare!

Bild
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini Cooper -62 i rallyskepnad

Inlägg av minitokig »

Motorn är uttagen!
Bild
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: Austin Mini Cooper -62 i rallyskepnad

Inlägg av EMP371 »

Tycker mig se en remotelimpa från ADO16. Jag valde ju bort det så nu finns det en sån limpa m en fräsch sandwich över.
Säg till om du har behov av det.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini Cooper -62 i rallyskepnad

Inlägg av minitokig »

Liten snabb uppdatering:
RallyCoopern står fortfarande med motorrummet tomt.
Jag jobbar parallellt på flera spår för att lösa det:
1. På första bänken står motorn som satt i, en 1330cc-motor. Den är isärtagen, blocket är sprucket. Letar ett block att borra och sedan flytta över allt.
2. På bänken bredvid står en std 127cc-motor isärtagen för statuskoll. Vad gäller motorn så kan det nog räcka att hona cylindrar och byta kolvringar så funkar den nog. Växellådan isärtagen för statuskoll och byta av dåliga delar, på god väg ihop med nya lager och diff.
3. Ytterligare en bänk bort står bilens originalmotor, en 997cc-motor. På god väg att komma ihop efter att ha varit isärtagen flera decennier. Toppen och blocket renoverat av en kompis på firma 10-15 år sedan. Växellådan renoverad i studiecirkel i garaget 5-10 år sedan. Nu ska det "bara" ihop. Motorn är sammansatt med växellådan men resten ligger bredvid, tror att jag har alla delar som krävs.

Vi får se, RallyCoopern kanske rullar till sommaren?
:-)
Skriv svar