BMC Mini 1000 saloon... TILL SALU !

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av Hollywood Vampire »

När du nämner att du haft en VW Lupo, så kan jag bara nämna att jag ägde en sådan under några år! Och att min första tanke och vidare känsla var att den kändes som att köra en klassisk hundkoja! Ska bli intressant när du får provköra din koja, och höra vad du tycker! [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av LennieM »

Sitter ju själv lite i trimningstankar och vad jag har läst mig till å sett i David vizard video på youtube så är 1.5:1 vippor detsamma som å kasta pengar i sjön :( 1.3:1 är tydligen optimalt for 998.
Tyckte själv att det lät bra om man läser på tex minisport och minispares om vipporna men verkar som det mer är de större motorerna som gynnas av detta.
Bästa är nog ett stage 1 kit som är löjligt billigt tycker jag :) mycket grejer för pengarna !!! Har man tänkt å få en portat topp så är det väl lika bra att ta detta i samband så behöver man bara justera in förgasaren en gång.
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

När det gäller effekten i denna lilla motor så skulle nog många som håller på med bilar som har rejält med pulver under huven kalla det för slöseri med pengar o tid och trimma den. Men det är väl det som det roliga och föröka klämma ur de sista hästarna ur motorn.

Men alla bäckar små.......Blir själv nöjd om man landar nånstans runt 50-60Hp om det nu är möjligt med denna motor

I väntan på nya packningar och diverse delar har man kladdat på lite smink på prylarna

Bild

Bild

Nu är alu prylarna skyddade och blir betydligt lättare att hålla rena än vad det skulle vara om de va ren alu, om man inte tar sig tiden och polerar prylarna då. men känns lite overkill för en bil som inte kommer gå på utställningar
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Bild

Nämen ar man sett, kan det vara så att blocket är något uppborrat, imon skruvar man loss oljepumpen och kontrolerar skicket på den
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av Sundblad »

Fasen vad fräscht allt blir! Snyggt!
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av Hollywood Vampire »

kan det vara så att blocket är något uppborrat
Ingen hejare på kolvar och stämplar, men en skarp gissning är att det är +040 kolvar!

Och vips så blev din 998cc en 1030cc :wink:
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Då vart 1030 cc motorn rensad på gammal färg och snart slänger man på ett lager ny färg.

Bild

Nästa problem som dök upp när man måtta lite med bladmått "end float" ligger på IMPONERANDE 0,20mm, enligt haynes ska det ligga mellan 0,051 och 0,076mm vilken tur för då har jag hela 0,134mm till godo :?

Blir och kika om man kan hitta ett par nya axiallager i modell större om det visar sig att det är standard installerade i denna, i och med denna operation blir det att kika ramlager status. Är dessa kaputt blir det en helrenovering av motorn innan den plockas ihop. Annars så kör jag med bottendelen tills den rasar. Kände att det var ganska kraftiga vändkanter i cylindrarna och då denna är redan uppborrad till max blir det och leta nytt sen.

Bild

Sen har den "nya" cooper toppen landat på arbetsbänken (tackar hollywood vampire för den), denna tar jag och fixar till sist, då det är nästan mest pyssel med den och alla dess delar och den kan sättas på plats när motorn sitter i bilen.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av Hollywood Vampire »

+060 och du får en 1050cc :-)
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av HerrSlentrian »

Har sett +120 som såldes på någon sida

Clubman 998 70-tals räser 1972 (Projekt)
Clubman 1275GT replika 1972 (Projekt)
Clubman 1100 1972 (Skrot)
MG MGB GT 1969 70-tals räser (Projekt)
Austin Clubman MKIII (1972)
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

ofan där ser man så det skulle funka o borra den engång till med andra ord. Läste bara vad som stod i haynes boken och där står det att 040 är det största som blocket kan borras upp, men det kanske var för att det inte fanns större kolvar i skrivande stund kanske.

Nu är blocket färgat o klart
Bild

Bara att skrapa bort lite färg på ytor där det inte ska vara färg. Sen är det bara o vänta på delarna från minispares, borde väl komma i början av veckan om man har tur.
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Japps nu har man suttit och funderat o klurat en hel del på hur man ska lösa komp problematiken med motorn och cooper toppen. Plockar jag ihop motorn som den är i dagsläget med detaljerna som jag har kommer kompet att landa på ca7.9, vilket är ruskigt lågt. Så vad kan man göra för att få upp den lite. Decka blocket, plana toppen och köra med flat top kolvar.

Enbart blocket
Så lite matematik och uträkningar så försvinner det 3,4cc för varje millimeter man skulle skala av blocket. Men att ta mer än 0.5mm vågar man inte för då har man risken att kolven slår i taket, för en standarn cylinderpackning ligger på 0,65mm . Tar jag bara 0,5mm av blocket får jag en komp som landar på ca 8,0:1. Ingen större förändring där efter som man tar bort en del av stora volymen som skall komprimeras

Enbart toppen
Sen har man toppen men där är det en annan femma pga förbränningsrummets utformning som inte fyller ut hela cylinderytan, hur mycket vågar man skala av här ? tar man 0.5mm av denna med så kommer man inte landa på 1,7cc kanske får ner 1,2cc (en gissning bara) med tur men det får man mäta sen. Då skulle kompet landa på 8,1:1

Enbart kolvarna
Nästa steg skulle bli flat top kolvarna men detta blir aktuellt om man borrar upp den ett steg till så att det blir 060 kolvar, då skulle kompet landa runt 9,6:1 med tanke på att totala volymen blir större samt att förbrännings kammaren blir mindre

Skulle man kombinera alla dessa delar så skulle kompet ligga på 10,6:1, vilket skulle vara helt ok. MEN skulle man välja att köra på kolvarna med "dish" så skulle kompet landa på 8,7:1 vilket skulle fungera att ha en lättrycks turbo till

Får nog ta en funderare på hur man skall göra, sätter man dit en turbo kommer det att bli en dyr historia för då är det inte bara själva motorbygget som kostar utan sakerna runt om, som tex bromsarna måste uppgraderas och eventuellt svår att få godkänd för gatbruk. Hur mycket man kan ladda när kompet ligger 8.7 låter jag bli osagt för det är lite annorlunda med förgasar motor utan diverse sensorer.

Men det är lockande för vid 1 bar så har man fördubblat de vilda åsnorna under huven :mrgreen:

Sifrorna jag har fått fram genom googlande läst trimmar bibeln och åter googel och hjälp här på forumet
Toppen 28,3cc
cylinder packningen 2,2cc
cylinder 1030/4 (1050/4 för flat top kolvarna 060)
piston dish 6cc
kolv till cylinder kant 0,8cc (instruktioner och tabeller finns i trimmarens bibel) Detta värde blir negativt då blocket deckas

Har jag fel får ni mer än gärna rätta mig.....imon blir det mer :meck:
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Sådär ja äntligen kom prylarna som man väntat på i 10 dagar, skumt att det tog så lång tid denna gång. Sist man beställde hade man sakerna på 4 dagar. Men då beställdes sakerna till gamla firmans adress kan ha nått med det att göra.

Bild

Nu har man vridit och vänt och snurrat och bänt på detta med motorn och trimmet. Vill jag ha bilen i drift snart så får jag hosta upp minst 8tkr för att få ihop motorn som jag vill ha den.

Alternativet är att leta upp en 998 orginal topp eller en komplett 998 motor som fungerar..............vill jag ha bilen på vägarna till vintern/våren eller orkar man vänta tills det blir sommar? det är det som är frågan

Ingen ide o dra ut en koja i slasken, så det blir nog att totalrenovera motorn. Följande saker står på listan då
1. decka blocket
2. borra upp en dimension till 060 (från 040)
3. Polera vevaxeln
4. plana toppen
5. Högkompskolvar
6. avgasextraktor
7. högflödes insug
8. frontmoterad kylare (letar efter en nu)
9. fastroad cam

Då drar vi på några extra månader till på projektet
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av DrKassler »

Vilken effekt siktar du på?

Varför inte handla en 1275cc motor istället som otrimmad ger dig runt 55 hästar eller mer direkt?
Bättre vrid blir det också, och säkert bättre driftssäkerhet.

1964–71 Austin/Morris Mini Cooper S, 76 hp (57 kW) at 5800 rpm and 79 lb·ft (107 N·m) at 3000 rpm
1966–70 Austin-Healey Sprite MkIV, 65 hp (48 kW) at 6000 rpm and 72 lb·ft (98 N·m) at 3000 rpm
1966–74 MG Midget MkIII, 65 hp (48 kW) at 6000 rpm and 72 lb·ft (98 N·m) at 3000 rpm
1967–68 MG 1300/Wolseley 1300, 58 hp (43 kW) at 5250 rpm and 69 lb·ft (94 N·m) at 3000 rpm
1967–68 Riley Kestrel 1300, 58 hp (43 kW) at 5250 rpm and 69 lb·ft (94 N·m) at 3000 rpm
1967–68 Vanden Plas Princess 1300, 58 hp (43 kW) at 5250 rpm and 69 lb·ft (94 N·m) at 3000 rpm
1967–73 Morris 1300, 58 hp (43 kW) at 5250 rpm and 69 lb·ft (94 N·m) at 3000 rpm
1967–74 Austin 1300, 58 hp (43 kW) at 5250 rpm and 69 lb·ft (94 N·m) at 3000 rpm
1967 MG 1275/Riley 1275, 58 hp (43 kW) at 5250 rpm and 69 lb·ft (94 N·m) at 3500 rpm
1967 Wolseley 1275, 58 hp (43 kW) at 5250 rpm and 69 lb·ft (94 N·m) at 3500 rpm
1967 Vanden Plas Princess 1275, 58 hp (43 kW) at 5250 rpm and 69 lb·ft (94 N·m) at 3500 rpm
1968–69 Riley Kestrel 1300/Riley 1300, 70 hp (52 kW) at 6000 rpm and 77 lb·ft (104 N·m) at 3000 rpm
1968–71 Austin America (automatic), 60 hp (45 kW) at 5250 rpm and 69 lb·ft (94 N·m) at 2500 rpm
1968–73 Wolseley 1300 (manual), 65 hp (48 kW) at 5750 rpm and 71 lb·ft (96 N·m) at 3000 rpm
1968–73 MG 1300 MkII, 70 hp (52 kW) at 6000 rpm and 77 lb·ft (104 N·m) at 3000 rpm
1968–74 Vanden Plas Princess 1300 (manual), 65 hp (48 kW) at 5750 rpm and 71 lb·ft (96 N·m) at 3000 rpm
1968 MG 1300/Riley Kestrel 1300, 65 hp (48 kW) at 5750 rpm and 71 lb·ft (96 N·m) at 3000 rpm
1969–71 Morris 1300GT, 70 hp (52 kW) at 6000 rpm and 74 lb·ft (100 N·m) at 3250 rpm
1971–82 Mini Moke Californian Australian only.
1969–74 Mini 1275GT, 59 hp (44 kW) at 5300 rpm and 65 lb·ft (88 N·m) at 2550 rpm
1969–74 Austin 1300GT, 70 hp (52 kW) at 6000 rpm and 74 lb·ft (100 N·m) at 3250 rpm
1971–80 Morris Marina, 60 hp (45 kW) at 5250 rpm and 69 lb·ft (94 N·m) at 2500 rpm
1971 Austin Sprite, 65 hp (48 kW) at 6000 rpm and 72 lb·ft (98 N·m) at 3000 rpm
1973–80 Austin Allegro, 59 hp (44 kW) at 5300 rpm and 69 lb·ft (94 N·m) at 3000 rpm
1974–80 Mini 1275GT, 54 hp (40 kW) at 5300 rpm and 65 lb·ft (88 N·m) at 2550 rpm
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Nu har sardinburken stått stilla ett bra tag utan att det har hänt nått med den. Förra veckan gick i princip bort då jag va hemma med grabben innan hans operation och väntan på nya delarna. Sen på söndag morgon vakna man med hög feber, så man har tappat tråden helt. Imon fyller lillen 4 år och då får han stanna hemma och vi tar en tur till nån rolig butik han gillar och på söndag blir det kalas för han....... Om inte min febern kommer tillbaka igen då

Så sardinburken har fått ta en långvila nu, men nästa vecka slår vi på dubbel fart och reparerar det mesta med silver tejp och buntband :mrgreen:
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

lite ihop plock av motorn har stått på schemat nu. Sen bytte jag ut bussningarna till växelhuset på den genomgående växelväljaren. Det försvann förvånansvärt mycket glapp när man testade växelspaken utan glappet där.

Bild

Sen lite motorbygge....imon bygger man vidare på det

Bild
Skriv svar