Honda Civic bromsar på Mini

Visa upp din bil och läs om andras projekt
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Inlägg av minimini »

vilken bromsförstärker använder ni eller kör ni utan. hur går det med bromsbalansen mellan fram o bakhjul på enkelkrets behövs där en ventil
Användarens profilbild
kez_19
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 mars 2008 kl. 08:01
Ort: Piteå

Re: Honda Civic bromsar på Mini

Inlägg av kez_19 »

kan du skicka ritningen till mig åxå kez_19@hotmail.com
-----------------------------------------------------------------------------------------------
jag är en engelsman som bor i sverige och nu ska jag renovera mitt första mini

http://www.michaelkerry.co.uk
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re:

Inlägg av Tulka »

Gammal tråd som jag kanske kan ge något bidrag till:

Tveksamheter om Honda Civic 93-97 bromsarna (för koja 10")kan bero på att det
sitter ventilerade på dom årsmodellerna i USA och Australien men solida här i Europa?
Söker man i Sverige efter ventilerade bromsar på bildelsbasen tror jag det är Honda CRX som gäller.
Ola skrev:Har läst om denna konversion på bla. minimania innan, men har själv blivit avskäckt när jag såg spacerplattan. 2,54 cm utflyttade framhjul går ruskigt illa åt hjullager.
Inget jag skulle rekomendera på framhjulen med den belastning som är där. Inte kul att tappa ett framhjul.
Kan vara som Ola säger om fälgens ET inte kompenserar för spacern som på Cooper S eller 12"minis tex.
Om ni inte förstår vad jag menar så tänk på kojans baktrumma som också har "spacer" och anpassade fälg.
Lite osäker på hur det blir här men alla 10"fälgar passar ju inte alls över Hondabromsarna.
.
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Honda Civic bromsar på Mini

Inlägg av Morris »

Hej!
Jag har just beställt nya bromsskivor till Honda Civic 1.3 16v 91-94 som är ventilerade och har måtten 231mm utv diameter, 43.8mm höjd, 61mm centrum hål och 17mm tjock.
Den skivan sitter som Tulka säger på många Usa modeller men här i Sverige har CRX 1.3 och 1.5L 84-87 den också (+ ovan nämnd 1.3 Civic).
Dom flesta andra Civic har 240mm diameter och dom passar ej.
Spårvidd:
Då man använder dessa bromsar på en kojaframvagn som har bromstrummor i vanliga fall så hamnar hjulen längre in än original.
Använder man en spacer på 2.54cm blir spårvidden lika som Cooper S = ingen överdriven belastning på hjullager.
Med vänlig hälsning Hedman
Skriv svar