Clubman "That 70s Show"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

var flip gångjärnen som du hade tänkt dej ?
Jajamänsan! De är perfekta... Till mitt nästa projekt! ;)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Inte mitt mest stolta ögonblick i denna projekttråd! Men jag slänger upp några av "de tråkiga" åtagandena här ändå.
Bild

Det så fantastiskt enerverande hörnet på en BMC Mini... Det under A-stolpen, och där det således brukar rosta. På min bil har någon varit flitig och bokat en plåt, pop-nitat och spacklat! Vad vederbörande dock "glömde" var att det stod ett öppet hål på ca 2x4cm som vederbörande "glömt" att lägga igen.. Därav det vattenläckage som uppstod ifrån detta hörn när jag var på retur ifrån Ring Knutstorp i somras, och åkte igenom värsta regnovädret i höjd med Vaggeryd. Jag fick sonika kapa bort det dö-kött så gott det gick, och knacka bocka till och slutligen fästa plåten i den knapphändiga friska plåt som finns kvar i det enerverande hörnet!
Bild

Snackade med en polare och nämnde mitt sloppy mission något förlägen, men han hakade på i det jag bekräftade och var inte sen att fixa ett bra tätningsmedel som är enkelt att applicera likväl att avlägsna.. Och som håller idiot-tätt! Win Win situation trots allt! ;)
Bild

I sommarens regnoväder så flödade regnvattnet in även på passagerare-sidan! Vid en närmare inspektion nu under hösten så gick det att kasta in stormhatten bokstavligen! Rosten har käkat sig igenom emellan luftintaget till värmepaketet och det friskluft-intag som sitter under högra A-stolpen (la som bilden ovan visar, igen friskluftintaget på vänstra sidan) Då jag ämnar använda ett annat värmepaket så bommade jag helt sonika igen det stora luftintaget. Men liksom vänstra innerskärmen/hörnet så fanns det pop-nitad plåt & spackel rostlagning i vanlig ordning... Så jag fick svetsa i den plåt som var friskast. Och ånyo täta med Win Win tätningsmassan!
Bild

Som sagt inte det stoltaste ögonblicket i mitt projekt. Men jag beskrev det som forna fusklagningar göder fusk när säsongen närmar sig när jag slängde upp bilderna på min FB härom dagen! Det är ju inte långt kvar till våren förfan! ;)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Lite "vuxenpoäng" på projektet nu när bilen kommer få innerskärmar likt nya bilar har! Klassiska Lokari innerskärmar i aluminium bärgades idag! :)
Bild

Lite demontering av underreds-massa och lite reparation samt modifiering (de satt på en vanlig Mini) av själva plåtarna. På den högra får jag lägga igen där det är uttaget för den luftburk eller vad vi ska kalla den, som ska fösa in luft till värmepaketet! ;)
Bild

Min "luftburk" är ju som bekant sedan tidigare inlägg avlägsnad! Det här innerskärmarna sitter som en käftsmäll efter sommarens upptäckt av vattenläckage! Innerskärmarna på själva bilen är redan skrapade på underreds-massa samt grundat! Nu återstår en strykning mattsvart och avslutningsvis Carlofon vid de känsligaste punkterna... Sedan monterar jag dit Lokari-skärmarna!
Bild
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

I samband med Lokari bärgningen, så råkade jag få med mig ett gammalt svänghjuls-kit! Härstammar från MED engineering och lättat i en slags Fast Road variant!
Bild

Svänghjulet är svarvat "by the numbers" och erhåller toleransen på 9mm som sig bör! (enligt den bild jag la upp här)
Bild

Tryckplattan är varken 22G270 eller 22A598.. Helt jävla omärkt, men lättad!
Bild

När jag vred och vände dinglade & viktade med komponenterna idag så tänkte jag; nååågra gram till ska jag kunna nagga av från svänghjul och tryckplatta.. Utan att för den skull tulla på hållfasthet-läran! ;)
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Sundblad »

Kom ihåg att radier har mycket högre hållfasthet än skarpa hörn!
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Kom ihåg att radier har mycket högre hållfasthet än skarpa hörn!
Det visste jag! ;) Det gick en polare igenom med mig när vi kollade på svänghjul/tryckplatta för ca 1,5 år sedan!
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Sundblad »

Mycket bra! Jag har ett par bra böcker som behandlar ämnet, om du vill låna. Karlebo verkstadshandbok och ett par till
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag har ett par bra böcker som behandlar ämnet
Tackar som frågar! :) Jag tar med mig delarna till en snubbe i Nyköping som är en jäkel på fräs o c h motorer, och förlitar mig på vad han kan! Eller du kanske har möjlighet och tillgång till maskinerna och vill praktisera detta? ;)
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Sundblad »

Vi har en liten opålitlig svarv! Jag skulle aldrig låta mig själv göra något sådant :D
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

nååågra gram till ska jag kunna nagga av från svänghjul och tryckplatta..
Efter lite research och expertis som kikat på svänghjul/tryckplatta kommer jag i n t e lätta något mer på dessa!
Däremot om någon vill köpa dessa av mig är det bara att PM:a! :) De skulle oss veterligen fungera perfekt till ex.vis en trimmad 1100 eller mild road 1275cc!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Long Time No See... Sa jag till bilen när jag klev tillbaka i garaget idag! Brände på kaffe, pluggade in musiken och började genast lossa på vitala delar för att koppla loss högra bakre svingaxel. Ungefär halva plattan med bandet Neurotic Outsiders senare låg den på garagegolvet. (Tack kopparpasta för det)
"Ny" Bromstrumma/trummor körda endast 120 mil finns till salu inom kort!
Bild

Svingen ämnad (lackad & klar) att skifta med, åkte dock på lite modifiering efter att jag fick ett tips ifrån RAINER
Så jag åker på att bättra på svingen med ny färg, samt flytta över bromscylindrar, fjädrar etc på den nya bromskölden!
Avslutningsvis piskar jag ihop detta i helgen eller under nästa vecka för att motta in för dragning av nya bromsledningar!

Ganska tomt, och blev ännu tommare när jag tog bort gummidonet & bromsslangen!
Ypperligt tillfälle att skrapa rent hjulhuset från Tectyl etc och hinna grundmåla

Bild
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag har knegat på sakteliga utan att uppdatera här! Vänstra bakre svingarmen hade ett defekt lager! Lyckades komponera ihop en riktigt tillförlitlig svingarm av den gamla bussningen och ny axel med lager! RAINER hjälpte mig att vålda ur den defekta lagerbanan och smacka i den nya!

Samtidigt har jag varvat med att börja måla upp bagage och kupé!
Bild

Att slarva med ansiktsmask i ett källargarage med att andas in thinner & och måla får konsekvenser! :wink:
Bild

När jag ändå höll på med lösningsbaserat elände light-renoverade jag innerskärmarna igenom att skrapa rent dem från tectyl och tvätta dem med thinner.... Denna gång m e d mask! :)
Bild

Rensade vidare och plockade bort rattstången. Fick lägga några snitt för att få bort plomberingen till infästningen kaross/rattstång. Vart endast ett liiitet snitt i pedalstället vid ingreppet trots vinkelslip!
Bild

Tjackade dubbelkoningsverktyg från Biltema för 1 år sedan.. Övade lite igår och kan konstatera att det är för mig det ballaste som uppfunnits sedan skivat bröd! Bl.a mer om detta i nästa inlägg och lite "före efter" bilder över det jag inte hunnit dokumentera!
Bild

..Och att jag förhoppningsvis inom kort ska kunna vända bilen och jobba med de främre regionerna... På bilen! ;)
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Sundblad »

Skivat bröd kom när du var ung va?
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Mitt första aprilskämt var det onekligen ingen som reagerade på här! Men jag har hunnit vidare lite grand efter detta, och hade några riktigt sjyssta dagar i garaget under onsdag-torsdag-fredag! :) Monterade dit bärarmarna bak allt efter att RAINER hjälpte mig för några veckor sedan. B.la att han drev ut lagerbanan som härrör till nållagret i bakre bärarm, som bokstavligen tok-havererat. Med gamla bussningen alltjämt kvar i bärarmen, kompleterat med nytt nållager (som RAINER smacka dit i farten) och en ny axel så matchade allting prinskorv! :)

Bild
Monterade tillbaka bärarmarna tillsammans med justerbara "camber brackets" metodiskt över några koppar kaffe och hissade ner bilen. Fick justera HILO på högersidan, för att få bilen i nivå och gjorde en okulär inspektion. Jag kunde skönja att både camber & toe ser riktigt hyffsat ut! Återstår att be proffesionen justera/finlira detta över tid!

Bild
Målade vidare i kupén och började förbereda för att dra bromsledningen igenom kupén! skapade 19mm hål under baksätet (bild) vidare framåt igenom torsionbalken, och en utgång igenom torpeden strax under där broms/T-kopplingen sitter! Jag ämnar använda gummiplugg-modellen som sitter under baksäte och/eller de som sitter vid vindrutetorkar-hålen mellan vindrutan & motorhuv. Dessa ska idka genomföringar till bromsledningen för dess framfart från bakvagnen igenom kupén till motorrummet! Måndag-tisdag nästa vecka blir det att grundmåla golvet i kupén, tisdag ämnar jag måla resten av kupén. Nästa vecka ämnar jag vända bilen och hissa upp den i nosen för nästa åtgärd! Hörde jag 7.5" bromsar? ;)
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av minitokig »

Det händer saker!
Kul att följa!
Nya eller beggade 7.5"?
Skriv svar