Clubman "That 70s Show"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Fick ytterligare en lucka från pappa-ledigheten, nu i helgen, att göra det där sista inför besiktning. "To Do" listan var ganska diger, men jag plöjde igenom den under lördagen. Fick hjälp av Herr Slentrian att idka hålla-i-mot:are när jag bytte bakre motorfäste! Lite kaffe och allmänt koja-snack efter uträttat ärende, medan hans barn busade utanför garaget :)
Bild

Sedan följde raden av to do ifrån listan, vilket bockades av i rask följd! Så då kunde jag gå på huven som jag fått folierad..
Bild

Folieringen var kanske inte av bästa kvalité, så jag fick kompletterings-pressa ur luften på några ställen. Scoopet hade tydligen misslyckats helt enligt folie-mannen, så jag fick stuka om i planerna... Lackade scoopet i en vit/beige och monterade dit kromlisten. Nu är det väldigt svårt att se att scoopet ifrån begynnelsen är ett uppläggningsfat i rostfri plåt!
Bild

Framåt kvällen så tänkte jag att jag ville skifta olja/filter och således filterhållare (från gamla insatsfilter/hållare) till modell spin-on! Tappade ur oljan, lossade insatsfilterhållare. Plockade fram "nya" filterhållare & packning, och skulle ge mig på att lossa pinnbultarna till g:a filterhållaren... Uppriktigt så såg jag ett något mörkt scenario att; Skit också, blir väl att åka "vanlig" bil till Knutstorp om några veckor?
Den vänstra framifrån sett släppte inte med vanliga låsa-två-muttrar metoden.. Så jag fick göra plats och ner med rörtången modell 55cm och ping så släppte den. Den andra släppte lättare med låsa-två..metoden. Ytterligare en hyllning till att jag valde Clubman-modellen, då det är smidigare att komma åt i motorrummet! 8)

Jag är inte rätt person att bekräfta, men till den andra pinnbulten tog jag två gamla topplocksmuttrar, vilket rent kliniskt/mekaniskt torde funka bättre än ordinarie muttrar till filterhållare, som inte är lika mycket gänga på(?) Med förfyllt filter, filterhållare på plats och halva huvudet på väg till Knutstorp, så kunde jag äntligen fylla på motorn med mitt fynd... En obruten femma Valvoline som jag köpte på skroten förra året! :D
Bild

Solen sken och Ronnie Petersons gamla March 712, numera i svensk ägo, kör i egen majestät på Ring Knutstorp under Svensk Sportvagnsmeeting 2014...
Bild
Men plötsligt började det regna... Och mitt huvud är tillbaka i garaget denna lördagkväll! Nu är To Do listan överskriden, så jag började titta på den där Alan Mann randen, som jag lackade frontplåten med förra året. Den lyser verkligen "Hagman Vit Sprayburk" lång väg! Sneglade stint på sprayburken jag lackat scoopet med tidigare under dagen, och 45 min senare så är kände jag mig mycket mer nöjd!
Bild

Somnade ovaggad igår, men vaknade tidigt idag och kunde knappt bärga mig, utan skippade frukost och sprang ut till garaget. Avmaskering är bland det grymmaste (mig veterligen) varje bilentusiast alltid vill uppleva. Så när detta var gjort la jag nya stripes vid sidan om Alan Mann fältet med svart botten och guld-line i mitten.. Kopplade på batteriet och startade bilen! Jämn och fiiin gång ifrån motorn efter oljebytet för att sedan gasa iväg en provtur. Kände markant skillnad efter bytet av bakre motorfäste. Rystar inte likadant som innan! ;)
Bild

Imorgon ska jag dra en "general-repetition" hos bilprovningen, då min bror jobbar där! Ganska skönt att kunna kolla bromsar/justering, CO och justera framlyktorna! :) Nu känns det "nödvändigt onda" gjort på 70-tals projektet! Fast roligast, och något jag längtat efter, var när min tjej skulle prova att köra hundkoja för första gången, vilket hon gjorde när vår dotter sov sin eftermiddagslur. Jag behöver inte instruera henne det minsta, mer än att ljuskontakten är lite glapp.. Och sedan fräste hon iväg på byns bakgator.. Kom tillbaka några minuter senare med värsta smajlet och utbrast; Det är ju verkligen som att köra Gokart Summa Summarum: Jag har haft en underbar helg! :D
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av minijanne »

Snygg!
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av minitokig »

Kul, verkligen! och fräckt att hon gillade den!
Enklare att vara i garaget och att få med ut på tur då! :-)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Vart ett general rep igår, CO halten tjurade och vänster framlykta/justering i höjdled likaså. Jag och brorsan höll på och lirkade med "defekterna" men jag tänkte att jag får bjucka på 2:orna...
Bild
Det var ganska lugnt på Opus i Nyköping igår eftermiddag, så brorsans kollegor kunde klämma in en besiktning. (min bror får av förklarliga skäl i c k e besiktiga sin brors bil) Vart mycket riktigt nedslag på CO & ljusinställning men i övrigt så fick jag cred för fantastiska bromsar :D och att de tyckte att bilen på det stora hela med bromsledningsdragningar, (icke glappa) hjulupphängningar var toppklass.. En rolig notis; När besiktningsmannen försökte få ner CO halten, så tog han några varv utanför hallen, och jag såg hur han körde lite slalom på den stora asfaltplanen framför hallen och gasade på! :)
Så nu kommer jag ge mig i kast med att släcka 2:orna! ;)
Senast redigerad av Hollywood Vampire den 18 augusti 2014 kl. 23:54, redigerad totalt 1 gånger.
Machnow
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 januari 2005 kl. 23:13
Ort: Borås

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Machnow »

Coolt projekt och snygg look.

Lycka till med tvåorna.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Hur svårt kan det va?
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Coolt projekt och snygg look.

Lycka till med tvåorna.
Tack! :D
Jag fick behjärtans värda tips för att få ner CO:halten igår, och kommer se över befintlig lyktpotta/justering!
Ev. få låna en lyktpotta av min garagegranne (HerrSlentrian) om befintlig är utom allt hopp! ;)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Varit ganska lugnt sedan besiktning(försöket)! Jag åkte till Knutstorp-Skåne ToR i alla fall! Och det kom att bli "elddop" och markant mersmak för att fortsätta sortera ut bilen! Intressantast var nog på vägen hem när jag bokstavligen körde in i en vägg efter Vaggeryd...

Väggen bestod av regn, ja det bokstavligen öste ner och jag tyckte det skulle bli intressant att se hur scoopet kontra förgasare utan filter skulle bete sig... Gick som smort och varken hackade eller spottade vilket jag befarade! :wink:

Efter långturen så löpte återbesöket på Opus ut, då jag och familjen åkte på semester till Skåne (igen) men de sista dagarna har jag pysslat lite på kvällarna med bilen i garaget, när min dotter somnat!

Medan jag skriver detta så försöker jag slanga upp bilder via forumbilder.suger utan framgång... Återkommer med bilder när sidan funkar igen!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag har avsikten att måla motorrum, kupé, bagageutrymme i laglösheten & Mad Max okrönte kulör: Mattsvart. Inte för att jag är laglös, än mindre att jag någonsin kommer i närheten av Mad Max och hans eviga jakt på bensin & hämd! Återigen är jag inne på just 70-talet, och att väldigt många valde att lacka de förstnämnda utrymmena i mattsvart när det begav sig. Min Mini Lady Cup koja var just så, med den komiska detaljen att "någon" hade målat enbart halva innertaket(?) för att sedan ge fasen i att måla resten(?)!
Bild
När jag rev bort och renoverade koppling & broms cyllarna förra året, passade jag på att måla mattsvart runt ikring just där. För att sedan förtsätta med resten av motorrummet "lite senare" vilket vart nu! De partier som ni kan se ännu icke vara målade, avser jag måla klart i vinter.
Bild
Det ni ser på bilden ovan torde vara en svingarm... Men i mina ögon är det ett back-jobb b i g t i m e. Jag hade brådis förra året och slog dit en icke tillförlitlig svingarm, eller snarare axeln dito glider minimalt och nyper åt.. Den svingarmen på bilden i grundmålat skick är riktigt sjysst, och är numera svartlackad, genomtorr och inväntar att appliceras tillsammans med bromsskölden som f.n sitter på den icke tillförlitliga!

We Are The Sultans Of Sving! ;)
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Cooper-74 »

Om man trycker på den röda knappen på telefon i bakgrunden blir man kopplad till 90000 då? :D
Är det då tillbaka till framtiden eller dåtiden?
Usch måste nog vila lite.. inte nyttigt vara uppe såhär tidigt och dessutom försöka tänka.. :roll: :lol:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Är det då tillbaka till framtiden eller dåtiden?
Dåtiden såklart, jag dissar röda knappen, lägger i en spänn och kopplar upp mig mot heta linjen! ;)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Var ett tag sedan jag uppdaterade här! Projektet är nu inne i fas 2! Efter sommaren och en månads besiktning, långtur till Skåne och garagebyte så har jag kommit igång! Lite garage-fix med arbetsbänk och logistik med utrustning, delar och sist men inte minst själva bilen.
Bild

Mitt arbetsschema möjliggör att kunna vara i garaget dagtid vissa dagar! T.o.m sticka tillbaka efter att jag hämtat min dotter på dagis, och hon somnat! :wink: Började förra veckan med att montera ur rutorna och innertaket. Och ta bort det eländiga lakrits-mattorna i takplåten!
Tvättade de sista resterna av lakritsklistret samt gammalt kontaktlim med thinner!
Bild

Strök på grundfärg ända ner via A B & C stolpar!
Bild

Sedan gick jag på torpeden både ifrån kupé och motorrum. Dels med avsikt att bomma igen friskluftintagen, men också för att bygga "låda" för Weber DCOE såväl enkel som "Split" variant! :) Instrument, huvudcylindrar, torkarmotor, kabelhärva monterades bort och härvan dokumenterades!
Bild

Yttermera ska detta såsom innertaket och övriga kupén och torped målas i mattsvart. Men innan detta fram med kaptrissan idag, mäta lite och kapa!
Kommer konstruera en skruvbar "låda" och ganska snarlik den plåt som sitter original på Clubman-modellerna.
Bild

Snittat och klart! Materialet till lådan kommer jag välja aluminium!
Bild

Någonstans där emellan momenten så hann jag med att strippa den panel som defroster-munstyckena sitter i. Stoppningen hade i likhet med 8 av 10 Volvo Amazon paneler spruckit och stilrent lagats med Kiruna-stripe! Har ingen bild på detta, men det är ganska odramatiskt att se en ner till plåten blanksvart panel! Lägger dock upp bilder nästa år när jag limmat dit nytt material! Nu är det jobbhelg, och jag vet inte varför jag längtar tills det blir måndag... Inte helt otippat för att jag är ledig då och bokstavligen rusar ner till garaget! :D
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av DrKassler »

Blir bra det där, weberlåda måste man ha! :-)
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Från nosen till baken kan tolkas på olika sätt! [WINKING FACE] I mitt fall gick jag ifrån motorrummet och gav jag mig på bagagerummet och strippade det.
Bild

Lite dammsug och ett varv med thinner så strök jag hatthyllan och återvände lite snabbt till "nosen" och strök panelen emellan A stolparna
Bild
Imorrn på dagen ska jag stryka bagagerummet med grund för att på kvällen peta dit karosseri-tätning i några skarvar som tidigare rostlagare glömde!


Apple Departement
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

"Grundade på en tisdag förmiddag" Inte illa! :wink: Stack ner på kvällen och la karosseri-kit i några skarvar. Sen övergick resten av kvällen till "mycket snack och lite verkstad" då tisdagar är den officiella garageträff-kvällen! (trevligt)
Bild

Det kommer att förbli grundat ett tag, och härnäst kommer jag att utöka Weberlådan/hålet och reviderar materialet till själva lådan från aluminium till plåt som jag svetsar! Sannolikt passar jag på att svetsa dit förstärkningsplåtarna för störtbågen i samma veva! Sedan blir det nog grundning från takstolparna och nedåt inne i kupén! Många tänker säkert.. Vad fan har han gjort på bilden nedan...
Då svarar jag; Vill både ha o c h äta kakan! :wink:
Bild
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av minimini »

hej
den blir ju jäkligt fräck :rivstart:

var flip gångjärnen som du hade tänkt dej ?
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Skriv svar