Clubman "That 70s Show"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Tack! :) Jag har ännu inte hunnit testköra bilen! Jag har varit nere i Skåne och Danmark på semester nu, men avser testköra bilen eventuellt i nästa vecka. Jag har justerat (nollat) camberstagen såsom orginal, men har läst på hur de ska justeras vilket jag kommer göra när jag testkört. Då kommer även bromsbanden få sig en "omgång" justering. Jag kommer lägga upp här på forumet hur justering av camberstag går till, så andra kan dra nytta av det! ;)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Det vart ingen provstart.. Jag har f.n ingen startnyckel! Men jag gick och irriterade mig på hålet för antenn (som brukar finnas på många kojor) Sagt och gjort, mätte in och borrade 2 hål!
Bild

Skulle ju vara smidigt att "bara ta" ett par skruv, men allt går ju att förgylla på ett eller annat sätt. Dessa fasade brickor användes flitigt av inredaren & designern Magnus Erland när jag jobbade på Diesel Jeans under 90-talet, sedan dess har jag anammat dem när jag själv inrett såväl bilar som boende.
Bild

Iom att jag saknade nyckel för provstart, så kunde jag släppa irritationen, med att ersätta antennhålet med en annan nyckel. Och samtidigt jobba vidare på en racing-approach med bilen. ;) Kommer utöver att koppla in den, smiska dit en klassisk elsymbol-dekal intill själva brytaren!
Bild
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av minijanne »

Intressant lösning ;)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Mer racing-approach.. Hade några riktigt fina garagekvällar när jag helt sonika anlade något som jag tänkt på sedan många år tillbaka. Och det funkar, rent estetiskt, bara på Clubmanfronten. Efter att färgen torkat kunde jag nyttja gamla "skills" från min tid som grafiker, med att tillverka & montera dit stripes (5mm) för att få till det där lilla... Eller för att dölja att jag använde svin-billig maskeringstejp! :wink:
Bild

Ännu mer racing-approach: Hälsade på Henrik & Jörgen på Dalhems Bildelar för några veckor sedan, när vi (familjen) bodde några handgranat-kast ifrån Vessigebro på våran semester. Utöver en liten rundvandring och allmänt old-school racing-snack (grundat på 998cc) så fick jag kika igenom deras begagnad-hylla! :D Henrik sa: "Hojta till ifall du hittar något" Jag hittade en 12G295 topp och en ultra-lättad tryckplatta som jag fick köpa! Utöver detta hade jag faktiskt kvar ett gammal svänghjul av den "rätta" modellen för adekvat bearbetning (läs:lättning) som hittades i de egna gömmorna. 998cc Cooper vev/kolvar/stakar inhandlades här på forumet. Likaså Weber 40:an. Rakskurna mellandrev 1:1 köptes från Minisport, Lyftarna är ena lätta drillade rackare som jag bytte mot lite skrot jag hade.. Duplexdreven hittade jag på skroten tillsammans med ett 1275cc block. Det stora duplex-drevet hänger med på samma resa som svänghjulet... Får väl snart lägga upp en parallell motorbyggar-tråd här på forumet. ;)
Bild
jocke.carlsson
Inlägg: 350
Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
Ort: Ulricehamn

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av jocke.carlsson »

Riktigt trevligt bygge detta.
Keep it up.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

jocke.carlsson skrev:Riktigt trevligt bygge detta.
Keep it up.
Mellan blöjbyten, välling, jobb i Nyköping och lite flackande till STHLM emellan varven ska jag så småningom få fart på den. Börjar köra med org.motorn. Sedan kommer jag börja bearbeta & bygga trimmotorn under hösten. :)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Söker med ljus & lykta efter sån här vinyl till projeket, fast i svart: (hittade dom på bild i en skabbig Dodge Dart på skroten, men går ej att rädda)
Bild
Newton Commercial är inget för mig! :wink:
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av minijanne »

Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av minitokig »

Kul att se det spännande bygget gå framåt !
Kämpa på!

:-)
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Landén »

Jag gillar dina snitsiga lösningar..
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Tack för tips för att hitta båtvinyl, och tack för "Gilla-knappen" på snitsiga lösningar! ;)

Bärgade komplett rattstång tidigare under gårdagen, så jag lödde om kablaget från ett annat tändningslås igår kväll!
Lägger i n t e upp bild på detta, (fan att jag skolkade och hängde i rökrutan på högstadiet, istället för att präktigt delta
på just tekniklektionerna) lödningen vart ingen vidare altartavla men kommer fylla sin funktion!
En gasvajer med hölje bort, sedan om allt är som det ska tänkte jag provstarta bilen och som följd testköra den en sväng! :)
Senast redigerad av Hollywood Vampire den 31 augusti 2013 kl. 23:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

En provstart föll ifrån sedan senast jag skrev i projekttråden. Något fnurra på tråden i dubbel bemärkelse...dvs EL! Snokat efter trådar här på forumet i samma anda, men utan framgång. Om någon kan tipsa om tråd med dylik problem, så gäller strulet tändningslås-solenoid-startmotor-"signal" dito!

Follow the white line (J.Cash)
Bild

Jag och familjen drog västerut härom dagen... Till Örebro! Jag hamnade på en loppis där jag hittade ett sådant klassiskt uppläggningsfat i rostfritt. Dom låg i drivor på loppisen och kostade 1,46£ stycket! Jag köpte några stycken, varpå min bättre hälft frågade vad fan jag skulle med dom? Vartefter vi surrat lite kring faten, fnissade jag lite åt det och undrade ifall vi kunde spinna lite på Good O´l Fashion 50s housewife... Vilket vi gjorde! ;)

Husmodern: Oh så glad maken ska bli när jag serverar makrill-aladåb på det fina fatet nu på torsdag...
Bild

Piprökande & pepsodent-smajlande maken: Vafalls??? Torsdag?? Då ska du ha stekt pannkaka åt mig, ge hit fatet ditt slynyngel...
Bild

Så? Vad tror ni jag tänker använda fatet till på mitt Clubman-projekt? :)
Bild
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Landén »

Jag gissar att brickan är tillför att ställa under bilen för att förhindra oljeläckage ut i vår natur...
;)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Väldigt nobelt av dig att föreslå dylik! :) Men ack... den har ett annat syfte! ;)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av minijanne »

Backspegel?
Skriv svar