Clubman "That 70s Show"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
minimini
Inlägg: 831
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av minimini »

här lyser flitens lampa det blir fint
det bältena var ju bara med rull såna kunde jag också tänka mej
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Här lyser liten slamp.. jag menar flitens lampa
Åtminstone i garaget ja! Kvitterade ut bältena från bussgods förra veckan, vilka var över förväntan! Bye Bye Britax! :)
Sedan började jag med att grunda motorrummet ytterligare i fredags förra veckan!

Före
Bild

Efter
Bild

Detta var förra veckan... När jag klev ner i garaget igår morse tänkte jag devisen; Som att elda för kråkorna
Jag tog fram styvt papper, sax, linjal och sedan började jag metodiskt jobba fram det som jag tänkt att en av mina garage-polare
skulle vara mig behjälplig att fixa en i aluminium. Och som jag kunde bulta dit! Nu blev det vanlig plåt och svets;

Bild

Detta var igår, så idag fortsatte jag att svetsa klart boxen. Den är lite mer tilltagen t.h då jag klurar på en Split Weber i framtiden! :wink:

Bild

Vart hyggligt OK, som den glada (svets)amatör jag är! Nu återstår ånyo grundmålning och efter att färgen härdat ska jag täta boxen med karroseri-massa! Mitt val faller på Hagmans eller Elefant-skit på rulle vilken jag föredrar!
Bild
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

4+2= "Sexig Måndag"
Bild

Min morbror har hjälpt mig att bearbeta mina HILOs till framvagnen! detta igenom att svarva av 4mm på själva enheten, och 2mm på själva bultskallen. Summa Summarum: 6mm gods på anläggningsytorna är borta för att på så sätt "kompensera" när de nya gummidonen ska monteras. För att i slutändan slippa JEEP-stuk... Eller snarare att bilen skulle se ut som en Old School Gasser, då de bakre HILO matchar min fåfänga om att en hundkoja ska vara sänkt runt om utan omsvep.. ;)

Inget ont om Gassers. Denna Chevy 55:a stod utanför Garage Bar i Höganäs sommaren 2014
Bild
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Tätt var det här... Tätade Weber-boxen med tätningslist av AD Bildelars produkt! Målade sedan avslutningsvis resten av torpeden.
Bild

Det var bara det att jag glömde bort att kabel-stammen måste in någonstans via torpeden! :shock: Jag monterade torkarmotorn och måttade stammen, sedan var det bara att markera. Jag låter stammen slinka in bakom torkarmotorn för att sedan dra hela härvan in under boxen i kupén, vilka därifrån förgrenas ut till allsköns reglage, tändningslås etc! Det man inte har i huvet...
Bild

Lät tillverka en slags medbringare i aluminium, som kommer skruvas mot kaross med en gummitätning (tillklippt av innerslang) emellan!
Anpassad för att precis lagom korva igenom alla kabelskor etc!
Bild

Passade på att snygga till lite detaljer i framvagnen i Alan Mann Gold!
Bild

För att "bling blinga" vidare lackade jag övre bärarmar i samma kulör!
Bild

Plockade fram mitt 7.5" kit som legat hos mina föräldrar i nästan ett år! De ligger i garaget ett litet tag till, sen åker dom dit! ;)
Bild

Sagt med den sista bilden så blir det dax att plocka fram ytterligare serveringsbrickor i rostfritt... För att återvinna dessa till just bromsarna! Så.. nu är anden ute ur flaskan! :)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Måndag & Tisdag kl. 0915-1400 blev vigd till garaget! Påbörjade således att återkoppla elen! Bl.a att dra spolarslangen, och kablar från spolarpumpen/behållaren som är belägen i bagaget. Drog dem från vänstra C-stolpen via innertak och ner igenom A-stolpen.
Bild

Från motorrummet och dess original intakta kabelstam, drog jag den in i kupén och vidare ut till respektive strömbrytare och förgreningar!
Bild

Tisdagmorgon när jag kom ner till garaget så låg verktyget för gummidonen vid min garageplats! En av mina "grannar" lånar hyggligt ut det för ändamålet! Så jag bröt el-jobbet och smiskade tillbaka HILO & övre bärarmarna!

Träbit? Där? jo, det behövs innan bilen står på backen igen och vitala delar satt sig till rätta!
Bild
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Svar nr 200 i min projekttråd! :) Jag kommer sannolikt tertiärt, möjligtvis sekundärt fortsätta slänga upp bilder och uppdatera min egen projektråd här på forumet! Främst för allt "digitalt mek" då forumet f.n saknar bildbibliotek (vilket jag av ekonomiska skäl har full förståelse för)

Så jag gör som några av er här på forumet och hänvisar, och i det långa loppet kanske girigt till projektet HÄR
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Trådlyft med nästan två år! 8)
Har nyligen besiktigat bilen u.a! Nu fortskrider utsortering av bl.a bakvagn/fjädring. Trimmotorn har jag samlat delar till samt låtit få bearbetat parallellt med själva bilprojektet. Jag får se om motorn blir klar till i sommar! =) Just nu är det ganska sjysst att bara åka runt med dottern, vilken sannerligen köper det som förknippas med "ljudet gör farten" ;)
Bild
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Motorn med i princip samtliga komponenter från denna projekttråds begynnelse, nu ihop monterad. Justerat, balanserat enligt konstens regler!
Vevaxeln, kamaxeln och toppen vart något annat än ursprungsplanerna! Emotser att byta till denna motor inför säsong -18! :)
Bild

F.ö oförmögen att uppdatera bloggen! :wink:
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av minitokig »

Härligt när lång tid av planering och samlande ger resultat!
Användarens profilbild
mowog85
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 januari 2011 kl. 19:38
Ort: Ljusdal

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av mowog85 »

Hollywood Vampire skrev:Motorn med i princip samtliga komponenter från denna projekttråds begynnelse, nu ihop monterad. Justerat, balanserat enligt konstens regler!
Vevaxeln, kamaxeln och toppen vart något annat än ursprungsplanerna! Emotser att byta till denna motor inför säsong -18! :)
Bild

F.ö oförmögen att uppdatera bloggen! :wink:
Skandalöst snygg kopplingskåpa :D
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Skandalöst snygg kopplingskåpa :D
Ja den är galet sjysst, en Nestor som varit mig mäkta behjälplig med själva motorn, och som satte stegborren i och skapade denna vackra kopplingskåpa! :)
Själv kör jag f.n hålsåg(ar) och lättar framvagnen. O c h på förekommen anledning om/när det dyker upp kommentarer angående hållfasthetsläran kring framvagnen, så blir mitt stående svar: Mini Front Subframe, A 1950´s Overkill
Detta är bara början:
Bild
Användarens profilbild
mowog85
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 januari 2011 kl. 19:38
Ort: Ljusdal

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av mowog85 »

Ja man funderar på om dom byggde pansarvagn i samma fabrik....... själv skulle jag förresten inte våga ha hål i kopplingskåpan för jag skulle garanterat tappa in saker där:)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Så var den färdigborrad och a l l a hål är avgradade. Nu återstår lite förstärkning alá David Vizard (How To Modify Your Mini) sedan ett egenkonstruerat domkraftsfäste, för att sedan lämnas in på blästring/pulverlack nästa vecka om allt går enligt tidskalkylen! Angående lättning och hur mycket, så känns det snarare som en estetisk saga snarare än jakten på gram/kg! Men det står jag för! :wink:
Bild
Nisse Brandt
Inlägg: 34
Blev medlem: 5 oktober 2011 kl. 21:45
Ort: Uppsala

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Nisse Brandt »

Fu**ing hell, easier to have a good crap to save weight :D :D
pickupen
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 januari 2013 kl. 00:59
Ort: Kalmar

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av pickupen »

Viktskillnad?
Skriv svar