Clubman "That 70s Show"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

pickupen skrev:Viktskillnad?
Marginell, i en tid när folk överlag är viktfixerade! :lol:

Skämtåsido, jag har inte vägt den ännu! ;)
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Morris »

Sjukt snyggt med massa hål!
Motorn med den kopplingskåpan skulle ju passa bra som prydnad på kontoret!
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Gerry »

Hur många borr gick det åt? :shock:
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av dwarfie69 »

Åh.... det ser så underbart "race" ut.... man blir tårögd :shock:

Härligt att se lite inlägg. Man blir inspirerad... synd man är utan varmgarageplats för den lilla. Du får bära fana åt oss andra.
God Jul :D
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Gerry skrev:Hur många borr gick det åt? :shock:
Östgötar och Närkingar är mig veterligen nära besläktade... :lol:
Endast ett styrborr gick av (JULA’s Hardhead) till hålsågen, men jag gick tillbaka och visade upp, fick tillgodokvitto och köpte Bachos styrborr ist! :)

"Best Price, Cry Once" som VW trimmaren Gene Berg myntade, och jag kunde borra alla hål utan problem..
Jag var dock noggrann med att spraya rikligt med WD40 samt låta hålsåg(ar) och borrmaskin kyla ned sig lite emellan drabbningarna! ;)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

dwarfie69 skrev:Åh.... det ser så underbart "race" ut.... man blir tårögd :shock:

Härligt att se lite inlägg. Man blir inspirerad... synd man är utan varmgarageplats för den lilla. Du får bära fana åt oss andra.
God Jul :D
Tack! :) Ja, det är sjukt snyggt med hålborrat och jag tänker fotografera ramen hyggligt innan jag monterar på allting nästa år! ;)
Jo jag varvade ned projekttråden här ett tag, men ger den lite utrymme igen! :) Tids nog tänkte jag uppdatera bloggen som varit i princip i träda sedan evigheter (ur ett blogg-perspektiv) Däremot är jag ajour på Instagram med bilen, motorn och allt runt den! :)

Önskar dig det samma; en god jul! :D
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Mer hålborrat! Detta är dock inte mitt verk utan han som hjälpt mig att bearbeta och montera ihop motorn! ;)
Metoden var ett vanligt stegborr
Bild

Motorn under uppbyggnad; 998cc Cooper STD -Borr 64.58 mm / Slag 76.2 mm- är utgångsmaterialet. Blocket (och toppen) är preppad med en slags 3/4 dels "dry deck" Dvs kylkanalerna mellan block/topp närmast vattenpump är pluggade, för att fördelaktigt fösa vattnet bort mot 4:ans cylinder. Tillika är samtliga kylkanal/pluggar bytta och "synkroniserade" i både block & topp då motorn har en big-bore topp! Om man väljer att inte göra enligt ovan, så hamnar kylkanalerna mellan small-bore block/ big-bore topp "osynkroniserat" lite grand med varandra! 9 till 11-bultat är också en förändring. Uttag för ventilerna pga big-bore topp pga vassare kam med högre lyft.
Bild

Värme/kyla kontra avleda med enkla medel har resulterat i denna spegel, som dessutom funkar ypperligt att dra en selfie i. Slår lixom högre än att stå inne på skithuset och ta en en selfie (borde ha lagt mig till med en fånig plutmun) Skämtåsido; Denna bricka i rostfri plåt är monterad u n d e r Weber DCOE fuggen, som blir direkt exponerad av värmen från grenröret... Det här att linda avgasbandage på grenröret för att avleda värme på en gatbil/motor känns en aning overkill! Weber-bricka i rostfritt bör funka med poängtering på bör Jag är inget vidare på tyckonomi så jag ber att få återkoppla om denna avledningsmanöver inte funkar! ;)
Bild
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Songs From A Big Chair är Tears For Fears episka album från 1985! Jag ropade högt av lycka när jag vart erbjuden dessa gamla GT stolar av en snubbe som följare mig på Instagram och min blogg! :D
Jag har letat i 10 års tid efter dylik, och dessa smäller jävligt högt med tanke på att de matchar min övriga interiör!
Something happens and I'm head over (w)heels
Bild

Shout Shout Let it all out
Bild
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hylsan »

Kommer bli snyggt det där...avis på dina stolar :)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Framvagnen pulverlackad och klar för montage av vitala komponenter! :)
Bild
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Morris »

Snyggt!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Morris skrev:Snyggt!
Tack! :) Blev positivt överraskad hur snabbt bläster&lack killen fixade framvagnen! Hade satt "tidskalkylen" till Mars månad! Så nu har jag kapat många sjyssta timmar för att färdigställa bilen inför säsong -18 :D

Smög dit undre bärarmar för att testa igår. Inväntar övre bärarmar som är på en mindre modifiering + lite inköp av de resterande delarna såsom HiLo’s justerbara casterstag, metallomspunna bromsslangar! ;)
Bild
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av minitokig »

Härligt när det går oväntat snabbt framåt, så brukar det ju inte vara, snarare tvärtom!

Kämpa på, det kommer ju att bli kanon!

:-)
Användarens profilbild
almgren.t
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 april 2022 kl. 17:11

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av almgren.t »

timppa skrev: 18 juni 2013 kl. 10:31 Han hade dock redan sänkt max skrev han i den andra tråden

 
Det där var ju intressant/konstigt tycker jag. Jag går själv i tankarna att byta till HiLos (och även coil springs tror jag). Men stämmer det som i denna tråden att trots HiLo ställd i botten var bilen högre med nya gummidon? Är det inte själva iden med HiLos att man skall kunna som sagt kompensera för de högra donen och få ned bilen så lågt man vill, med bibehållen fjädring?

Finns fö ngn som gjort konverteing till coil springs isf gummidon och kan intyga skillnad? Tänker mig detta kit: 

https://www.plminishop.com/Classic_Mini ... field.html

mvh T
Skriv svar