MIDAS GOLD.

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

MIDAS GOLD.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Ny bil på uppfarten :-)
I mitten av 80:talet såg jag en liten artikel i en Engelsk biltidning om Midas Gold. Tanken slog mig direkt, detta måste vara den perfekta "hundkojan".

Midas är en bil som är sprungen från Mini Marcos. 1975 så köpte Harold Dermott rättigheterna till Mini Marcos, 1977 så kom Ritchard Oakes till Midas för att skapa en ny och modernare design på bilen, 1978 kom den första Midas Coupe. Denna bil kom senare att heta Bronze.

Gordon Murray, F1 designer på bla Brabham gillade bilen och tillsammans med Ritchard Oakes gjordes en rejäl omarbetning av Bronze. Det blev en helt ny bil där Gordon hade designat undersidan på bilen så att en så kallad ground effect skapades, alltså ju fortare bilen körs ju hårdare suger bilen sig fast mot underlaget. Ritchard gjorde utsidan.

Bilen saknar chassie då allt i karossen är bärande. En så kallad monocoque. De olika bitarna som karossen består av plastas ihop till en gemensam bärande konstruktion. En väldigt stark konstruktion visade det sig. 1985 gjordes krocktest på MIRA med mycket bra resultat.

Midas Gold bygger på MG Metro och inte på Mini:n. Men MG Metro har bla motor och växellåda från Hundkojan. Så kusiner borde man kunna kalla bilarna.

Jag som så många andra fördriver lite av tiden med att titta på annonser på Blocket och andra annons sidor. För någon vecka sedan så dök det upp en Midas. I Lund, alltså mindre än 2 mil hemifrån. Bara att köra och titta. Bilen stämde bra med beskrivningen och jag var helt såld på den. Bara att skaka hand med ägaren och jag var med ny bil :-) Utan att ha provkört då motorn hade problem med oljetrycket.

Motorn är en MED Engineering byggd motor och enligt papper som följde med i köpet ger motorn 100bhp och 98ft/lb i vrid. 1380cc.
Nu har motorn ett gjutjärns grenrör och en enkel SU HIF44. Grenröret är sprucket och ska bytas till ett LCB som följde med i köpet.
På E-Bay hittade jag ett JanSpeed insugningsrör för dubbla SU HIF44 :D Väldigt ovanligt att hitta. Detta ska så klart sitta på bilen.

Givetvis så finns det saker att göra på bilen. Först ska oljetycket hittas, har gjort det mest uppenbara (kolla fjäder och kolv i oljetrycks ventilen och fylla olja via hålet för venltilen för att späda pumpen) Men som det är nu så saknar motorn helt oljetryck. Får nog lyfta ur motorn och dela för att hitta vad som är fel. Vill inte riskera att motorn rasar.
Bilagor
midas1.jpg
midas21.jpg
midas21.jpg (99.06 KiB) Visad 12780 gånger
Midas rör1.png
Midas rör1.png (475.79 KiB) Visad 12780 gånger
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: MIDAS GOLD.

Inlägg av minitokig »

Härligt!
Jag har själv provsuttit den bilen och varit i funderingar på köp men har mycket många objekt och för lite plats...
Kan bli en rolig bil att fräsa omkring i när du hittar oljetrycket!

Grattis, lycka till och håll oss uppdaterade!
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: MIDAS GOLD.

Inlägg av Crona »

EXCEL,PATRIK. skrev:Ny bil på uppfarten :-)
I mitten av 80:talet såg jag en liten artikel i en Engelsk biltidning om Midas Gold. Tanken slog mig direkt, detta måste vara den perfekta "hundkojan".
Vet inte om du sett denna om inte så har du nu :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: MIDAS GOLD.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Nu har jag sett den, men inte innan. Väldigt intressant läsning.
Samt en koppling till Lotus, det gör mig glad :D

En trevlig kvällsläsning.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: MIDAS GOLD.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

En liten rapport om vad som har hänt med min Midas.

Efter att varit uppallad hela vinter åkte den ner på sina hjul igen, och jag fick en tanke på att ge motorn en bra snaps för att om det verkligen inte går att få något oljetryck i maskinen. Så fram med slang och en stor spruta (2 dl ) Ut med fjäder och kolv igen och i med oljan, mycket blev det och rann på uppfaret gjorde det. Men tryck blev det :D Dock är trycket så lågt att med varm olja så tänds oljetrycks lampan vid tomgång.

I dag är det en 20-50 olja i motorn, men med en 20-60 olja så bör den oljan vara lite tjockare när den är varm. Eller tänker jag fel här?
Har hittat hel syntet olja som har 20-60 viskositet. Hur blir det med växellådan med hel syntet olja? Andra förslag?
Jag vill så gärna köra lite med bilen innan jag river motorn för renovering, där av mina frågor.
Bilagor
midas III.png
midas III.png (330.67 KiB) Visad 12494 gånger
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: MIDAS GOLD.

Inlägg av Magna-Flash »

Hade det varit min bil hade jag plockat isär. Men - och jag säger inte att du ska testa - men kan man inte testa med rak 50-olja? Den är ju tjock som sirap. ..

Skickat från min GT-I8190N via Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: MIDAS GOLD.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Motorn har precis över 2 kg vid tomgång och då tänds varningslampan för lågt oljetryck. En liten blipp på gasen och den släcks igen. När oljan är varm så klart, kall motor är det inga problem.

Som jag har förstått så är det samma viskositet på en rak 50 olja som på en 20-50 när dom är varma.
Jag funderade på en olja som är lite tjockare än 50 oljan, när den är varm.
Problemet eller frågan är om våra växellådor klarar syntetolja. Den 20-60 oljan som jag tänkte på är hel syntet.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: MIDAS GOLD.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

jag tog och gjorde en omplanering av jobben hemma. Det nya garaget ( http://marinaanilsson.blogg.se/category/garage.html ) har fått stå tillbaka för jobb på min Midas. En del jobb med motorn och lite undersökningar visade att oljetryckskontakten var på 25psi. Den är bytt till en med lägre tryck. Extraktor röret monterat. Batteriet flyttat till bagaget. Nya stolar monterade. Besiktigad, först med en två:a för ojämn bromsverkan bak, hem och justera bromsarna och tillbaka igen. Fortfarande ojämna bromsar bak, handbromsen hade kärvat ihop. Hem med blankt papper, körandes i två år innan det är dags igen.

När jag kommer hem och stannar på uppfarten går jag in och tar en kopp kaffe. Tänkte att jag kör in bilen senare. På kvällen när jag ska köra in bilen så är det inte någon ström alls, inte så mycket som en tillstymmelse till kräm i batteriet. Bak och kollar om det är huvudbrytaren som bråkar. Då ser jag att minus kabeln ligger bredvid batteriet. När jag flyttade bak batteriet så köpte jag klämhylsor för 10mm kabel, men det var bara 8 mm i kabeln. Så kabeln hade glidit ur klämhylsan. Gör om och gör rätt.

Just nu står bilen med fronten bortplockad för att jag ska flytta oljekylaren. Satt innan bakom höger strålkastare. Nu ska den fram i fronten. Den behöver flyttas, oljan blir lite för varm 120 grader. Men kylvattnet är lagom varmt.

Första turen gick till SSM. Svenskt Sportvagns Meeting. Stod i gräset vid övre depån. Ställde mig där redan på torsdag kväll. Då var det MG bilar som stod runtomkring. Eftersom min Midas bygger på MG Metro turbo, så tyckte jag att det kan passa. På söndagen var det Alfa på samma ställe. Midasen fick stå kvar, hade inte tid att flytta den.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: MIDAS GOLD.

Inlägg av DrKassler »

Kul att den är på rull!!

/C
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: MIDAS GOLD.

Inlägg av minitokig »

Kul att höra!
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: MIDAS GOLD.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Länge sedan jag skrev något om min Midas, har det gjorts något med bilen? Ja det har det så klart.
Oljekylaren monterades bakom den vanliga kylaren, blev lite bättre. Men inte bra. Dåligt oljetryck och hög oljetemperatur.
Allt tyder på att motorn måste ur och renoveras. Kört lite med bilen och fick inte till någon bra körställning, sitter lite för högt. En bekant bytte sin ena stol i sin Lotus Elise, den andra var utbytt och såld sedan länge. Jag fick köpa stolen. Den andra visste jag vem som hade, jag visste också att projektet där stolen skulle vara en del inte blev av. Ett telefon samtal och även den stolen var köpt. Ut med de röda stolarna från en Alfa 147, och in med svarta från en Lotus Elise S1. Mer pyssel och trix för att få in dom. Midas är liten, inte mycket plats att spela på. Men nu sitter jag bra. Har lite kvar mellan huvud och tak så jag kan ha hjälm på.

Mycket funderande på motor och växellåda. Utlyft i alla fall. Växellådan har nu en ATB ( typ Quaife, men från MED ) diffenterial. Nya lager vid diff, nya packboxar och packningar. Jag är ingen expert på växelådor, men tycker att det ser bra ut.
Motorn har en oljepump som är kass, lyftare och kamaxel kass. Cylindrar och vev är bra. Nu blir det nya lager, ny kam (290SC) nya lyftare, ny kam drivning. Blir en beställning från MED på en massa grejer.

Patrik.
 
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: MIDAS GOLD.

Inlägg av Hylsan »

Spännande projekt, hoppas man får se den vid något tillfälle.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Skriv svar