16v turbokonvertering

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 52
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Vissa kojor har vevhusventilation inbyggt i sprängkåpan, min hade inte det.
Vevhusventilation är viktigt när effekten höjs, speciellt med turbo. Därför valde jag att helt enkelt borra upp ett hål för vevhusventilation i sprängkåpan där det brukar sitta.
 
Bilagor
Extra vevhusventilation.
Extra vevhusventilation.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 52
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Jag passade även på att tillverka ett lock till hålet där fördelaren brukar sitta. Tanken är att köra ett styrsystem med så kallat "wasted spark", alltså att gnistan kommer varje gång som kolven är i topp istället för varannan gång. På så vis minskar man antalet givare och skapar mer utrymme under huven, något som är en bristvara i det här projektet. 
Bilagor
Tillfälligt hopmonterad motor.
Tillfälligt hopmonterad motor.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 52
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Jag kan passa på att berätta lite om vad motorn ska sitta i. 
Jag har sedan tidigare en hundkoja som jag har renoverat, en Leyland Mini 1000, 1978. När jag började att renovera den så var tanken att renovera den till originalskick och sälja vidare. Renoveringen tog längre tid än jag trodde och efteråt har jag inte riktigt haft lust att sälja den. Så tanken var att göra om den så att den blir mer som jag vill ha den, sportigare och med mer effekt. 
Så på kommande bilder så kommer motorn att sitta tillfälligt monterad i den kojan.  
 
Bilagor
Några år senare, en fungerande bil.
Några år senare, en fungerande bil.
Min första hundkoja, direkt efter inköp.
Min första hundkoja, direkt efter inköp.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 52
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Men en bit in i projektet så insåg jag att det var ganska dumt att bygga om en fungerande bil, speciellt en som är i så pass bra skick. 
Jag har två andra koja-karosser, en standard och en kombi. Jag hade andra planer för dessa karosser men dessa planer ändrades. Så det kändes mer vettigt att sätta turbomotorn i en av dessa karosser.
 
 
Bilagor
Närmaste karossen är den som får turbomotorn.
Närmaste karossen är den som får turbomotorn.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 52
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Jag monterade motorn tillfälligt för att kunna ta mått inför resten av delarna i motorutrymmet. Delar som insug, grenrör, laddluftkylare, vattenkylare, luftfilter med mera.
När dessa saker byggdes så försökte jag till varje pris konstruera dem så att jag kunde undvika att såga i karossen, något som jag lyckades med rätt så bra.
Det första som jag började ta mått inför var insuget, det kommer härnäst.
 
Bilagor
Motorn tillfälligt på plats. Ännu mer mätande framöver.
Motorn tillfälligt på plats. Ännu mer mätande framöver.

Skriv svar