För breda hjul....

Däck och fälgdiskussion
stegen
Inlägg: 17
Blev medlem: 1 maj 2007 kl. 19:01
Ort: Umeå

För breda hjul....

Inlägg av stegen »

Beställt alufälgar som skall se ut som originalplåtfälgar + kapslar... ser helt ok ut men problemet är att de tar i på insidan bak (mot stötdämpare + hjulupphängning).
Dimensionen är 10" 165/70
Originalkoja BMC 1000 1970

Var förbi på en gummiverkstad och trots test med två 5 mm spacers så tog det i lite... såg att det fanns satser som dels byggde ut bromstrumman samt olika satser med spacers + längre bultar att beställa.
Kör med de nya framhjulen och tycker mig märka att den rullar mjukare än mina gamla vinterdäck :-) men även att den liksom känns segare (svagare) och trögare i styrningen (gör en hjulinställning att det kan kännas bättre måntro?).

Vad tror ni blir bäst köpa smalare däck eller vad behöver jag komplettera med? Kan det vara "trötta" bussningar och upphängnngar som kan göra att det tar i mera? Är sådant lätt att knna se om man hissar upp bilen? Tycker annars att bilen känns helt ok!

:rivstart:
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: För breda hjul....

Inlägg av heemini »

Vilken dimension har du på fälgarna?
Däcksdimensionen som du har är den vanligaste om man inte har original så där ska det inte vara något problem.
Du har troligen fälgar som breddar inåt (+ET) och därför tar det i där bak. Antingen får du ha riktigt breda spacers typ dessa:
http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 345&title=
eller också får du byta trummor till de som har inbyggd spacer (original från 84 och framåt): Rekommenderas!!!!!
http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 841&title=
Men då måstre du också byta bultar till: http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 224&title=

Ang styrningen så kolla att du har rätt däckstryck! Ska vara 1,7 enligt de flesta men 1,8 -1,9 är OK om det känns bättre.
Bredden på däcken gör att den känns lite trögare i styrningen jämfört med den smala originaldimensionen. Bara en vanesak. Väghållningen blir så mycket bättre :D

Om du bara har de bredare framhjulen på så blir bilens uppförande helt fel och är absolut inte att rekommendera! Vänta med att köra med dem tills du fått på de breda där bak också!
/ Lasse
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
stegen
Inlägg: 17
Blev medlem: 1 maj 2007 kl. 19:01
Ort: Umeå

Re: För breda hjul....

Inlägg av stegen »

Beställde från Huddersfield spares... 4,5 x 10" Et +35 i paket med Yokohama + muttrar Är förmodligen dessa + 35 som spökar då? Kostade på att svarva trummorna ifjol men känns som om ett par nya sådana som breddar utåt inte vore så dumt... är det lätt att byta? lättare än att byta bultarna kan jag tro? Är det nån mening att göra någon breddning för framdäcken? deras bultar sticker ut mindre än bakdäcken så att endast lägga dit nån spacer går ej... Förstår att de nya däcken i kombination med de gamla inte är det bästa... Firman jag beställde av har jag två frågetecken på: en däckvikt satt på baksidan av själva däcket!!!! aldrig varit med om förrut???? samt att de inte har svarat ännu på mitt mejl om vad jag behöver komplettera med för att få det att funka (mejlade igår).Annars snabb lev. måste jag säga.

Ska kolla däcktrycket... har också erfarenheten av att det brukar var bättre med ett högre tryck... väghållningen kan omöjligt bli nåt bättre n vad den redan är... trots tillfälligt bruk av gamla avdubbade däck
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: För breda hjul....

Inlägg av heemini »

Ja det är absolut +35 som ställer till det! Det är mycket inåt-breddning det! :lol:
Att byta trummor är lätt. Du behöver det jag länkade till samt även 4 st av dessa:
http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 541&title=
Byter du till trummor med breddare så MÅSTE du byta bultar!
Du tar bort de gamla trummorna och knackar de gamla hjulbultarna inåt så de släpper. Sedan lossar du hubben och drar ut den lite så att de nya bultarna går att få i. Antingen tar du bort hela hubben och knackar i de nya bultarna eller också fäster du hubben igen och sätter dit trumman och hjulet och sedan drar du in bultarna på plats. Om du gör på det senare sättet så kolla flera gånger att bulten verkligen är inne hela vägen!
Där fram måste du lossa hjullagren för att komma åt att byta bultar. Och eftersom lagren är inpressade så blir det mer jobb.
Jag skulle inte bry mig om att byta där fram. Om du byter till skivor så breddar det ca 1,5" på vardera sida!
Lättaste alternativet är alltså riktigt breda spacers där bak men det säkraste och bästa är att byta trummor!

Däcksvikt på däcket låter inte klokt. :shock: Kan det vara en självhäftande som hamnat där av misstag?
Huddersfield är en riktigt bra firma så du får nog svar från dem så småningom.
/Lasse
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
stegen
Inlägg: 17
Blev medlem: 1 maj 2007 kl. 19:01
Ort: Umeå

Re: För breda hjul....

Inlägg av stegen »

Tack för svaret!
Blev så att jag beställde en 19 mm spacer + bultar (efter lite mätning och konsultation från Jana) samt köpte in en 3 mm spacer från biltema fram... om jag svängde max så kändes det lite skumt... inte metall mot metall men troligtvis i däcket (mkt lite).

Det enda svar jag fick från firman var om jag ville beställa något trots att jag uttryckligen frågade efter vad jag skulle behöva komplettera med för spacer eller trumma (ur deras sortiment förstås då) kändes som om kvinnan (inte nåt nedvärderande med detta) som besvarade mejlen antingen inte kunde nåt tekniskt eller att de hade nån policy om att kunderna skall veta vad de behöver.

Nåja, fälgarna däcken verkar då vara bra balanserade (de två som jag hittills använder). Besiktigade för nån dag sedan och den gick igenom... bad honom vicka lite extra på hjulen och höra om han fann nåt glapp och höger framhjul tyckte han att jag skulle dra åt lagret på samt ett begynnande glapp på den övre länkarmen fram på vänster sida... är detta bökigt (dra åt lagret är väl inte så svårt?) skall man passa på att byta nåt annat samtidigt?
Hm, är nästan utanför däck/fälgområdet nu :)
Skriv svar