Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning tim

Däck och fälgdiskussion
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Inlägg av heemini »

I don't have it for my 2001 Mercedes either. Reading threads in other forums it seems that nothing really changed with helbilsgodkännande in 1997. It was probably just something that the car manufacturers wanted. " If something is OK in Italy, it should also be OK in the rest of the EU".
I have wheels that are twice (well, almost) the original size on my MB. But as long as the wheelarch cover the tires, it's OK. That's the same rule as for my mini....from 1970 :P
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Inlägg av Crona »

Riktigt så enkelt är det nog inte, jag skall kolla detta under morgondagen men vad jag har fått fram så infördes helbilsgodkännandet i EU 1996 men Sverige fick två år på sig att anpassa sina regler så från 1998 måste alla bilar som säljs i Sverige vara helbilsgodkända.
Men Craigs bil har första registreringsdag 1997 och har då troligen klarat sig även om den är importerad senare.

Men visst har du ett EEG Godkännandenummer på regbeviset på Mercan? På grabbens C-klass/03 står det e1*98/14*0139*09
Tanken med helbilsgodkännandet är att samma regler skall gälla i hela EU annars var det lätt att speciella landskrav uppfattades som handelhinder.

Men jag tror att det har gjorts lättnader beträffande hjuldimensionerna men detta skall jag kolla närmare.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Inlägg av Crona »

Crona skrev:Är inte 100% säker på detta, men jag har hört att det skulle vara någon lättnad angående fälgdiametern kan kolla detta i morgon
Ni får tyvärr vänta lite till på svar om däck, koder och årsmodeller, men jag lovar att återkomma när jag har svaret på vad som gäller.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Inlägg av silverbullet 96 »

Many thanks1
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Inlägg av Crona »

Craig,
Detta här var inte lätt att svara kortfattat på då det inte verkar finnas något enkelt och entydigt svar.
Men först din bil är INTE "helfordonsgodkänd" som är det korrekta namnet.

Men det ändrar tydligen ändå väldigt lite för även utan detta helfordonsgodkännande så verkar följande gälla oavsett.
De 5% som tidigare tillämpades vid hjulbyte är nu ändrat och man tittar på vad som kallas bromsgodkännande och i detta godkännande står största respektive minsta tillåtna rullomkrets och här måste man hålla sig inom.

Beträffande bromsar och fjädring så gäller följande, om man ändrar från ett godkänt utförande så skall bilen registreringsbesiktigas och då kräver besiktningen ett godkännande från generalagent eller tillverkare.

Sen om någon kollar detta eller ej vid en besiktning tvivlar jag på, men du skall snart besiktiga så fråga lite försynt vad som gäller och se vad du får för svar.
Men att montera mindre bromsar tror jag personligen kan bli ett problem.

När infördes då detta helfordonsgodkännande?
Möjligheten att få ett fordon helfordonsgodkänt börja gälla 1995, och Mercedes var första tillverkare att få ett fordon godkänt.
När blev det krav på att alla fordon skall vara helfordonsgodkända?
Det finns inget krav ens idag, om tillverkaren inte väljer ett helfordonsgodkännande så måste fordonet ha ett enskilt godkännande. Tidigare hade vi nationella typgodkännande men från 2000 så får man inte ha detta längre utan då är det helfordon eller enskilt godkännande som gäller.

Hur var det med koderna?
Som så ofta så ville Sverige hitta på något eget system som ingen annan använde så det slog aldrig riktigt igenom.
T14A betyder EEG typgodkännandenummer.
T14B betyder Informationsdokument
T14C Variant och version
T12D samma som T14A men skulle användas om bilen varit registrerad tidigare i ett annat EU land.

Men om bilen har ett EEG typgodkännande nummer på registreringsbeviset så är den helfordonsgodkänd annars inte.

Vet inte om någon blev klokare men man skall nog inte gå för djup i dessa frågor då det är lätt att drunkna :wink:

//Thomas
Senast redigerad av Crona den 13 mars 2012 kl. 23:16, redigerad totalt 1 gånger.
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Inlägg av heemini »

8) Tuta och kör! Tror varken vi eller besiktningskillarna orkar kolla alla dessa regler.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Inlägg av silverbullet 96 »

Many thanks for the effort Thomas!

As usual the ambiguity and uncertainty of modifying a car in Sweden causes me confusion.

Good to know though that the car isn't helfordonsgodkänd! So that gives some room for flexibility.

I find it hard to understand where the line should be drawn, would uprated or non original brake pads be forbidden? I will make some calls regarding the brake change, and try to confirm whether it is possible or not.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Inlägg av RAINIER »

Concerning those 7.9" brakes; I just got an e-mail from MiniSport and according to them, 4.5Jx10 Cooper steel rims will only fit with the 7.5" Cooper S brakes. The 10" wheels that will fit those 7.9" brakes will be very limited I assume.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Inlägg av Crona »

silverbullet 96 skrev:I find it hard to understand where the line should be drawn, would uprated or non original brake pads be forbidden?
Vi fortsätter med lite mer byråkrati :wink:

Man behöver inte använda sig märkesspecifika originaldelar, däremot så skall delarna som monteras vara likvärdiga eller av bättre kvalité än de märkesspecifika delarna.
Det är detta som gör att Mekonomen och Meca kan använda sig av ordet originaldelar i sina reklamfilmer när det egentligen handlar om "pirat" delar
Säljaren av en alternativ originaldel skall kunna vid förfrågan uppvisa ett intyg för den aktuella delen att den uppfyller eller överskrider biltillverkarens krav.

Ovanstående låter ganska tungjobbat, och det insåg även grabbarna i Bryssel så det är numera inte tillåtet att inom EU att sälja reservdelar till bilar om de inte minst uppfyller tillverkarens krav utan att uttryckligen informera om att denna del inte får monteras och användas på ett typgodkänt fordon. (T.ex racing prylar)
Så med andra ord kan man idag handla alternativa originaldelar på Biltema, men tro bara inte att de är lika med en märkesspecifik originaldel :roll: :roll:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar