Hjälp med fälgar och däck

Däck och fälgdiskussion
Fredrik_J
Inlägg: 8
Blev medlem: 7 augusti 2010 kl. 13:28
Ort: Smålandsstenar

Hjälp med fälgar och däck

Inlägg av Fredrik_J »

Hej!

Behöver lite hjälp i denna fälgdjungel!

Har tittat på detta fälgpaketet: http://www.midlandwheels.com/Shop/P-241 ... lkens.html

Så vad behövs modifieras på min bil, en MINI 1000 -77 ?

Bilder på min bil här:
http://www.garaget.org/?car=210548

Jag har nån form av skärmbreddare på den som ni ser men kommer dessa fälgar sticka utanför dem eller vad tror ni? Fälgarna som sitter på bilen nu är 5X10"

Tacksam för svar!

MVH
Fredrik
Mini 1000 -77
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Hjälp med fälgar och däck

Inlägg av heemini »

Fram ska det inte vara några problem men där bak kan du eventuellt vara tvungen att ha spacers eller byta trummor till de med inbyggd spacer för att klara stötdämparna. Troligen kommer de att sticka utanför dina befintliga skärmbreddare vilket de inte gillar hos besiktningen. Tror inte att du behöver skära någon plåt där fram. Varför byta till 12" ?? :?
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Hjälp med fälgar och däck

Inlägg av Tulka »

Fälgarna du länkat till har 7mm negativ offset.Har du trumbromsar nu på bilen?

Tulka
Fredrik_J
Inlägg: 8
Blev medlem: 7 augusti 2010 kl. 13:28
Ort: Smålandsstenar

Re: Hjälp med fälgar och däck

Inlägg av Fredrik_J »

Tack för svaren! Ja jag har trumbromsar runt om, den är original.

Varför inte 12"? Kanske passar bättre med 6x10" ?
Tycker personligen det ser lite litet ut, många kör ju med 13" och vissa t.o.m med 14 och 15" så 12" borde väl vara nånstans mittemellan.
Mini 1000 -77
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Hjälp med fälgar och däck

Inlägg av heemini »

Alla har sin egen smak och det är tur det! Jag skulle hellre satsa på 10x6 och montera hi-los runt om för att få ner den på marken. 8)
Det är en djungel att ta sig igenom. Prova att Googla bilder på minis med olika fälgstorlekar. Kolla också Mini Forum där det diskuteras en hel del om väghållning. Den allmänna uppfattningen verkar vara att det ska vara 10" för att få ut det mesta av bilen.
http://www.theminiforum.co.uk/forums/in ... 6&hl=wheel size&st=0
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Fredrik_J
Inlägg: 8
Blev medlem: 7 augusti 2010 kl. 13:28
Ort: Smålandsstenar

Re: Hjälp med fälgar och däck

Inlägg av Fredrik_J »

Nu är jag inte ute efter någon direkt väghållning utan kör mest fina sommardagar och då går det lugnt till :)

Men om jag fattat er rätt så borde det gå utan problem fram, däremot bak kan jag behöva spacers plus att dom kanske kommer sticka utanför breddarna bak?
Mini 1000 -77
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Hjälp med fälgar och däck

Inlägg av heemini »

Du behöver nog andra skärmbreddare runt om. Räkna också med att du behöver spacers bak. Så här ser det ut OM du behöver skära i framskärmarna. Dock verkar denna bil vara sänkt något. Nöjer du dig med 12x5 ska du inte behöva göra något. http://www.theminiforum.co.uk/forums/lo ... 80018.html
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Fredrik_J
Inlägg: 8
Blev medlem: 7 augusti 2010 kl. 13:28
Ort: Smålandsstenar

Re: Hjälp med fälgar och däck

Inlägg av Fredrik_J »

Svarar mig själv i denna tråden, kan ju alltid hjälpa någon. Köpte detta fälgpaket och fram passade fälgarna fint, sticker lite lite utanför skärmbreddarna men det kan jag leva med, bak hade jag redan trummor med inbyggda spacers så det va inga problem dock så kommer dom en bit utanför skärmbreddarna (inte mer än att det går att leva med där heller). Däremot har jag har långt avstånd mellan däck och stötdämpare så det hade nog t.o.m hade varit att föredra att inte ha spacers... summan av det hela är att detta fälgpaket passar utmärkt utan modifieringar! tilläggas ska att jag inte provkört än då den står vinterförvarad men har testat fulla rattutslag och det tog inte i någonstans.
Mini 1000 -77
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Hjälp med fälgar och däck

Inlägg av Litenmentuff »

såhär blev det på min mini mk3 med 6x10" fälg.
däck har jag glömt dock vilken bredd det var
bredden är perfekt passar bra och blev tok bra bak utan andra trummor än orginal.

Bild

Bild

stog å velade lite om 12 tum och 10 tum.. men det är bara köpa lägre profil på däcken så man får samma rull omkrets på 12" som 10" så finns det ju ingen anledning att det inte skulle passa så länge ET't blir rätt till bilen. :rivstart:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Skriv svar